پایان عملیات معدوم سازی و مهار سه کانون آنفلوآنزای فوق حاد

سه کانون مثبت آنفلوآنزای فوق حاد در خراسان جنوبی طی پنج روز عملیات طاقت فرسا، معدوم سازی و مهار شد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  عجم رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان گفت: متأسفانه یکی از سه واحد درگیر آنفلوآنزای فوق حاد ، بزرگترین مجموعه مرغ تخمگذار استان بود که بیش از ۳۰۰ هزار مرغ تخمگذار آن در چهار روز معدوم سازی و دفن بهداشتی شد.

او افزود: روز چهارشنبه، نهم دی ماه نتیجه مثبت اولین مرغداری به استان اعلام شد که بلافاصله اکیپ‌های قرنطینه تشکیل و واحد قرنطینه و همان روز ستاد استانی آنفلوانزای فوق حاد تشکیل و هماهنگی‌های بین بخشی انجام شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان دامپزشکی گفت: کانون دوم و سوم طی روز‌های بعد مشخص شدند که همگی تا تاریخ ۱۶ دی ماه معدوم سازی و مهار شدند.

عجم با بیان اینکه سویه ویروس جدا شده از آنفلوآنزای خراسان جنوبی H ۵ N ۸ بود که مشابه سویه ویروس شایع در سال ۹۶ ارزیابی شد، افزود: این سویه در سال جاری در تعداد زیادی از کشور‌های آسیایی و اروپایی شایع است و خوشبختانه شواهدی مبنی بر انتقال آن به انسان و ایجاد بیماری در انسان وجود ندارد.


بیشتر بخوانید


او گفت: حساسیت طیور گوشتی به این ویروس کمتر از مرغ تخمگذار است.

عجم از تأمین واکسن آنفلوآنزای فوق حاد برای همه طیور تخمگذار استان خبر داد و گفت: واکسیناسیون، به تنهایی قادر به مهار بیماری نیست و رعایت ضوابط امنیت زیستی مرغداری اهمیت بیشتری دارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس رزگی
۲۳:۳۶ ۲۰ دی ۱۳۹۹
سلام معدوم سازی مرغداری خیریه بیش از ۹۰۰ هزار مرغ مادر در استان خراسان جنوبی چرا رسانه ای نمیشود که کارگرانش ۴ ماه حقوقی دریافت نکرده اند مسلمانید بررسی کنید