ثبت ملی مهارت چادر شب بافی سرایان

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی گفت:مهارت چادر شب بافی شهرستان سرایان ثبت ملی شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ برآبادی،مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت مهارت چادر شب بافی شهرستان سرایان در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد و گفت:چادرشب در فرهنگ معین به پارچه ای اطلاق می شود که رختخواب در آن می بندند.

وی افزود: چادر شب، نوعی پارچه‌ی محلی زیبا و رنگارنگ است که به عنوان نوعی کمر پیچ برای مردان و زنان محلی، رختخواب بند ( جابند)، ساک دستی، روتختی و روکرسی یا چادر زنانه استفاده می‌شود.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی با بیان اینکه الیاف به کار رفته معمولا ابریشمی یا پنبه ای و با رنگ‌های زنده و شاد است، گفت: هنر چادر شب بافی از مشتقات هنر- صنعت" توبافی" بوده که در تمامی شهرستان های استان به تولید آن در کنار سایر دستبافته ها از جمله حوله، سفره نان، صافی و غیره علاقه داشته اند.

برآبادی افزود: روستای چرمه شهرستان سرایان یکی از مراکز شاخص این هنر در گذشته بوده است که هم اکنون هم به صورت پراکنده به تولید آن اشتغال دارند.

وی گفت:در حال حاضر با توسعه آموزش های صنایع دستی در شهرستان سرایان این هنر در روستای چرمه دوباره احیا شده است.

برآبادی با بیان اینکه چادرشب در استان خراسان جنوبی توسط دستگاه پارچه بافی (در اصطلاح محلی تون بافی) بافته می شود،افزود: این مهارت در 96/8/21در فهرست آثار معنوی کشور(ناملموس) ثبت شده است.
انتهای پیام/ب


توسعه هنر چادر شب بافی در سرایان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تقوی
۱۴:۵۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام بسیار عالی ایست این محصول رو به چه طریقی میشود خریداری کرد