مدیرکل میراث‌فرهنگی خراسان‌جنوبی؛

نقش مهم رونق هنرهای سنتی در صنعت گردشگری/ثبت 81 اثر تاریخی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: توسعه و رونق هنرهای سنتی نقش مهمی در صنعت گردشگری دارد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن رمضانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی  با بیان این‌که توسعه و رونق هنرهای سنتی نقش مهمی در صنعت گردشگری دارد، گفت: صنایع‌دستی برای رفع فقر مناطق روستایی، ارتقای سطح و کیفیت زندگی روستائیان و ایجاد اشتغال می‌تواند مؤثر باشد.

وی افزود: در ابتدای دولت یازدهم، 42 اثر تاریخی استان به ثبت رسیده بود که طی چهار سال رشد 93 درصدی داشته است.

رمضانی گفت : شمار شاغلین ثبت شده در سامانه ثبت اطلاعات صنعت‌گران صنایع‌دستی که در ابتدای دولت یازدهم 800 نفر بود در پایان تیرماه امسال به بالغ بر 4000 نفر رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان این‌که طی چهار سال اخیر 17 نشان مرغوبیت در استان صادر شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون 91 مورد بازارچه ثابت و موقت صنایع‌دستی در استان فعال است.

رمضانی بیان داشت: میزان فروش صنایع‌دستی تا پیش از دولت یازدهم 500 میلیون تومان بود در صورتی از آغاز دولت تا پایان تیر ماه امسال 3 میلیارد تومان فروش صنایع‌دستی داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که تا پایان تیرماه امسال 32 تعاونی صنایع‌دستی ثبت شده که این رقم در ابتدای دولت یازدهم هفت تعاونی بوده است، افزود: تا پایان تیرماه امسال پنج رشته صنایع‌دستی ثبت ملی شده است.

ایجاد 31 مرکز آموزش صنایع‌دستی شهری و روستایی در خراسان جنوبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی  گفت: تا پایان تیرماه امسال بالغ بر 4500 نفر از آموزش‌های کوتاه مدت صنایع‌دستی برخوردار شدند که این میزان در ابتدای دولت یک هزار نفر بوده است.

رمضانی با بیان این‌که تا پایان تیرماه امسال میزان صادرات صنایع‌دستی 263 هزار دلار بوده که این رقم در ابتدای دولت تدبیر و امید 6000 دلار بوده است، اظهار کرد: در طول این دولت دو خانه صنایع‌دستی در استان ایجاد شده است.

وی با بیان این‌که تا پایان تیرماه امسال 31 مرکز آموزش صنایع‌دستی شهری و روستایی در استان ایجاد شده است، افزود: تا پایان تیرماه امسال 51 نشست تخصصی توسعه پایدار صنایع‌دستی برگزار شده که این میزان در ابتدای دولت پنج نشست بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان این‌که هم‌اکنون 256 صنعتگر در استان از بیمه صنایع‌دستی برخوردار هستند، تصریح کرد: در طول دولت تدبیر و امید، 24 مورد از تأسیسات گردشگری در شهرستان‌های بیرجند، فردوس، قائنات، خوسف، سربیشه، نهبندان، بشرویه و طبس استانداردسازی شده است.

رمضانی افزود: تا پایان تیرماه امسال تعداد سه موزه صنایع‌دستی راه‌اندازی شده و 670 مورد آثار تاریخی جدید شناسایی شده است.

وی ادامه داد: سه اثر شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، قنوات بلده فردوس و بیابان لوت در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده که نقش بسزایی در افزایش جذب گردشگر به استان داشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با اشاره به ایجاد 10 اقامتگاه بوم‌گردی و ایجاد و تجهیز کمپ‌های کویرنوردی در شهرستان‌های استان، افزود: امسال شاهد افزایش 20 درصدی اقامت مسافران و گردشگران در استان بودیم .

 منبع:ایسنا

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.