ثبت ملی درخت بنه در قائن

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان گفت: بنه ی کهنسال ابوذر قاین در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ رضایی ملکوتی،کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی گفت: پرونده پیشنهاد ثبت بنه ی کهنسال ابوذر قاین در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی که در تاریخ 1396/5/17 در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار گردید تایید و در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شد.

وی افزود : داخل شهر قاین، در انتهای بلوار بوذر جمهر و در محوطه آرامگاه بر فراز دامنه ناهموار و صخره ای، درخت کهنسالی از گونه بنه که از درختان بومی منطقه خراسان جنوبی است، قرار دارد.

کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی گفت: این درخت با توجه به قطر و بررسی شرایط فیزیکی آن، به سن کهنسالی رسیده است. شکل ظاهری درخت شاداب بوده و وضعیت آن سالم بنظر می رسد.

رضایی ملکوتی افزود : ارتفاع درخت 7 متر، وسعت تاج آن 7/64 متر مربع، محیط تنه 4 متر و قطر تنه 27/1 متر می باشد.

وی با بیان اینکه داخل تنه کاملا خالی شده و دیواره ای با ضخامت کم ایجاد نموده است، گفت: میوه این درخت از نظر اهالی متبرک بوده و از آن به عنوان شفا استفاده می کنند.

ملکوتی افزود: با توجه به موقعیت درخت که در مجاورت آرامگاه ابوذر قرار گرفته تقریبا اکثر مردم در استان و بالاخص قاین از وجود این درخت آگاهی دارند، به آن اعتقاد داشته و احترام می گذارند.


وی گفت: همچنین اکثر گردشگرانی که جهت بازدید به این منطقه می آیند از آرامگاه و درخت مجاور آن بازدید می کنند.


ملکوتی افزود: مهمترین اقدام پس از ثبت یک اثر، حفاظت و نگهداری آن است که در این خصوص همه نهادها، دستگاههای دولتی و مردم باید در جهت تحقق این امر مهم بکوشند.


انتهای پیام/ب

 بنه ی کهنسال ابوذر قاین ملی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.