حدادپور:

آخرين وضعيت سه ماهواره بومى كشور/ نخستين ماهواره عملياتى ايران سال ١٤٠٠ پرتاب مى‌شود

رئيس پژوهشگاه فضايى ايران از آخرین جزئیات 3 ماهواره بومی کشور خبر داد.

آخرين وضعيت سه ماهواره بومى كشور/ نخستين ماهواره عملياتى ايران سال ١٤٠٠ پرتاب مى‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن حدادپور رئيس پژوهشگاه فضايى ايران در مراسم افتتاح برنامه فضا در اين پژوهشگاه با اشاره به كليدى‌ترين پروژه‌هاى پژوهشگاه فضايى گفت: طراحى و ساخت ماهواره ناهيد ١، ناهيد ٢، ماهواره سها و ساخت بلوک انتقال مدارى و فاز دوم آزمايشگاه سيستمى كليدترين پروژه هاى پژوهشگاه فضايى است.

ماهواره ناهيد ١ در صف پرتاب

وى با بيان اينكه ماهواره ناهيد ١ آماده پرتاب است، ادامه داد: هدف از ساخت ناهيد ١ كنترل وضعيت سه محوره، ارتباط با ماهواره و دريافت داده هاى ماموريتى بوده و اكنون مدل مهندسى، كيفى و پروازى آن ساخته شده است.

حدادپور عنوان كرد: قراداد ماهواره ناهيد ٢ با سازمان فضايى در سال گذشته منعقد شد و طراحى مفهومى و اوليه و طراحى جزئى تمام زير سيستم ها و ساخت مدل مهندسى برخى زير سيستم ها انجام شده است و اكنون در مرحله تجميع مدل فلت قرار دارد.

رئيس پژوهشگاه فضايى با اشاره به ماهواره سها عنوان كرد: طراحى و ساخت ماهواره سها با هدف تهيه تصاوير و فراداده هاى لازم به منطور تهيه نقشه در زمينه آب كره، زمين كره و انسان كره ساخته شده و اكنون در مرحله تجميع مدل فلت قرار دارد.


وی به چشم‌انداز پژوهشگاه فضايى در سال ١٤٠٠ اشاره كرد و گفت: دستیابی به جایگاه برتر منطقه در زمینه تسخیر فضا و فناوری‌های مربوط به آن با کسب دانش فنی طراحی، ساخت، پرتاب و بهره‌برداری از ماهواره زمین آهنگ و توسعه سامانه‌ها و فناوری‌های سنجش از دور، چشم‌انداز پژوهشگاه فضایی ایران است.

وى افزود: دستيابى به جايگاه برتر منطقه در حوزه توسعه فناورى فضايى از اهداف ما در سال ١٤٠٠ است كه ماهواره ناهيد٢، ناهيد ٣ و ماهواره ايران ست در حوزه مخابراتى را در دست ساخت و پرتاب داريم.

وى افزود: ماهواره "ايران ست "به عنوان نخستين ماهواره عملياتى كشور در سال ١٤٠٠ آماده پرتاب مى شود.

ساخت ٢ ماهواره سنجشى بومى در كشور تا سال ١٤٠٠

رئيس پژوهشگاه فضايى ايران با اشاره به برنامه اين پژوهشگاه در حوزه سنجشى گفت: پارس و سها 2 ماهواره سنجشى هستند كه تا سال ١٤٠٠ ساخت و آماده سازى آنها انجام مى شود.

حدادپور از توسعه پارک فناورى فضايى خبر داد و افزود: توسعه پارک فناورى فضايى براى فعاليت شركت هاى دانش بنيان در دست اقدام است.

اهداف هفته جهانى فضا ٢٠١٧ و برنامه هاى پژوهشگاه فضايى

حدادپور با بيان اينكه در هفته جهانى فضا قرار داريم، اظهار کرد: در تاریخ ششم دسامبر ۱۹۹۹ برابر با ۱۵ آذر ۱۳۷۸ سازمان ملل متحد روزهای چهار تا ۱۰ اکتبر را با عنوان هفته جهانی فضا نامگذارى كرد و پس از آن هر سال مراسم هفته جهانی فضا در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اهداف برگزاری هفته جهانی فضا، گفت: ایجاد فرصت مناسب برای آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه فضا، آموزش مردم سراسر دنیا در زمینه مزایای استفاده از فضا، آموزش در زمینه استفاده از فضا برای توسعه اقتصادی پایدار، جلب حمایت مردمی از برنامه‌های فضایی و علاقه‌مندکردن جوانان به علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات و ترویج همکاری‌های بین‌المللی در زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه فضا از جمله اهداف برگزاری هفته جهانی فضا است.

وی افزود: انجمن هفته جهانی فضا که از سوی سازمان ملل مسئولیت برگزاری این مراسم را بر عهده دارد، هر سال شعاری را برای اين هفته انتخاب می‌کند که شعار انتخاب شده محور برنامه‌ها و آموزش‌های ترویجی در مراسم هفته فضا كشورها قرار مى گيرد.

حدادپور با بيان اينكه شعار انتخابی هفته جهانی فضا ۲۰۱۷ "اکتشاف دنیاهای جدید در فضا" است گفت: هدف از انتخاب این شعار علاقه‌مندی انسان به کاوش و ماجراجویی در فضا، طرح موضوع کاوش در فضا در مراکز علمی، دانشگاه‌ها، مدارس، باشگاه‌های نجوم، آسمان‌نماها، شرکت‌ها و موزه‌ها، بحث و بررسی درباره محل بعدی اکتشافات بشر در ماه، مریخ یا فراتر از آن است.

وی با اشاره به نقش فناوری فضایی در زندگی روزمره انسان، اظهار کرد: با توجه به مواهب الهی موجود در فضا و نقش آن در زندگی بشر کشورهای دنیا برای دستیابی به آن و بهره‌مندی از این فرصت سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده اند و برنامه‌های متعددی را به اجرا درآورده‌اند که از جمله آنها حوزه طراحی و ساخت انواع ماهواره‌ها است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به ماموريت پژوهشگاه فضايى ادامه داد: توسعه فناوری‌ها و سامانه‌های بومی- فضایی مورد نیاز در جهت استفاده صلح‌آمیز از فضا در راستای بهبود زندگی نوع بشر و با توجه به نیازها و اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه پرشتاب و پایدار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و فناوری ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار