بهرامی در نشست خبری:

تکلیف ماهواره مصباح تا پایان سال مشخص می‌شود/ تمام فعالیت فضایی به پرتاب ماهواره محدود نمی‌شود

رئیس سازمان فضایی کشور گفت: فعالیت فضایی فقط پرتاب ماهواره‌ نیست بلکه می‌تواند فعالیت‌های دیگری از جمله تاسیس رصدخانه و مرکز فضایی باشد.

تکلیف ماهواره مصباح تا پایان سال مشخص می‌شود/ تمام فعالیت فضایی به پرتاب ماهواره محدود نمی‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن بهرامی رییس  سازمان فضایی کشور در نشست مطبوعاتی خود که امروز در سازمان فضایی کشور برگزار شد ضمن اشاره به این موضوع که هفته فضایی به دلیل نمایش شفاف هماهنگی ما حسن بزرگی دارد، اظهار کرد: بر اساس گزارشاتی که توسط دبیر‌ سازمان فضایی داده می‌شود متوجه می‌شویم که تمامی‌ دستگاه‌ها و لایه‌های این سازمان دست به دست یکدیگر داده‌اند تا فضا را در لایه‌های اجتماعی‌ نشان دهند.

رییس  سازمان فضایی کشور با تصریح این موضوع که برنامه‌های فضایی مدت زمانشان‌ زیاد است و یک پروسه‌ طولانی را باید طی کنند، گفت: باید با دقت‌ گام‌های خود را برداریم‌ تا پروژه‌ها را شکل دهیم به جهت اینکه‌ پروژه‌ها طولانی‌ مدت هستند در فناوری فضایی قهرمان نداریم‌ اما از ابتدای سازمان‌ تا به امروز بزرگانی‌ داشتیم که آمده‌اند و رفته‌اند و باید قدر آنها را بدانیم‌ برای اولین بار است که برنامه‌های سازمان فضایی را تدوین کرده‌ایم و در یک دفترچه‌ در اختیار همه مردم قرار می‌دهیم.

 وی خاطرنشان‌ کرد: ما در یک دوره 2 ساله ریاست شورای ابسکو‌ را بر عهده داشته‌ایم و در آن 2 سال که مدیریت این شورا به دست ما بود بسیار مؤثر واقع شدیم و این نشان می‌دهد که در صحنه‌های بین‌المللی‌ تا چه میزان مؤثر و موفق بوده‌ایم.

 بهرامی با اشاره به این موضوع که در پروژه‌های دانشجویی و ماهواره کوچک با دانشگاه‌های کشورهای‌ مختلف دیگر قرارداد امضا کرده‌ایم، اظهار کرد: حضور در پروژه‌های بین‌المللی و عقد قرارداد در این سطح تاثیر خوبی بر عملکرد ما خواهد داشت.

 رئیس سازمان فضایی کشور با یادآوری این موضوع که مرحله دوم پروژه ماهواره مکعبی‌ قرار است معرفی شود، گفت: مأموریت ماهواره مکعبی‌ که قراردادش با دانشگاه کاشان‌ بسته  شد برای ما جذابیت بسیار خاصی داشت‌ حتی خودمان هم فکر نمی‌کردیم که همه را درگیر‌ کند.

 وی ادامه داد: پروژه‌ رصدگران‌ یکی دیگر از پروژه‌هایی است که توسط سازمان فضایی انجام گرفت در این پروژه‌ سعی می‌کنیم که با همکاری تلسکوپ‌های قابل استفاده، شبکه‌ای را راه‌اندازی کنیم و سطح‌ استفاده از آنها را بالا ببریم و برای علاقمندان‌ زمینه‌ای را ایجاد کنیم تا بتوانند از این تلسکوپ‌ها استفاده کنند. حتی‌المقدور هزینه این پروژه‌ را نیز سازمان تقبل‌ خواهد کرد.

بهرامی با اشاره به اینکه پروژه‌های سنگین‌ وزن در ماهدشت‌ عملیاتی می‌شوند، گفت: پروژه‌هایی که وزن آنها زیاد باشد در ماهدشت‌ انجام خواهند گرفت مثل پروژه پارس‌ که یک پروژه‌ سنگین است و نسبت به باقی ماهواره‌ها متفاوت‌تر‌ است.

تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فضایی وظیفه دانشگاه‌هاست

 رئیس  سازمان فضایی کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه شریف، خواجه نصیرالدین‌ و علم و صنعت را در یک فرآیند قرار داده‌ایم و امید داریم که این دانشگاه‌ها بتوانند شرکت‌های دانش‌ بنیان تأسیس کنند تا فعالیت‌ها از طریق این شرکت‌ها انجام بگیرد. دانشگاه‌ها وظیفه دارند که این شرکت‌ها را تأسیس کنند و در فرآیند‌ کارهای ما قرار بگیرند. حجم مناسب برای فعالیت‌های این چنینی‌ به این صورت است که شرکت‌های دانش بنیان‌ فعال باشند تا کارها به بهترین نحو انجام پذیرد. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان‌ توسط دانشگاه‌ها تأسیس شوند پروژه پارس در آن‌ها انجام می‌شود و اگر شرکت‌ها تأسیس‌ نشوند این فعالیت ها در داخل دانشگاه انجام می‌پذیرد.

پرتاب ماهواره باید برای سازمان فضایی دستاوردی داشته باشد

 وی با یادآوری این موضوع که ماهواره‌هایی که عنوان دانشجویی به خود می‌گیرند تنها در روی کاغذ به صورت دانشجویی طراحی می‌شوند، تصریح کرد: در حال حاضر ماهواره امیرکبیر‌ در حال آماده شدن است اما هنوز 6 ماه دیگر کار دارد، ماهواره‌ ظفر که هنوز مدل محاسباتی‌ آن انجام نشده و می‌توان گفت که اواخر سال آینده‌ این ماهواره‌ آماده خواهد شد. زمان‌بندی این ماهواره‌ها دقیق نیست برای مثال ماهواره امیرکبیر‌ از 2 سال پیش شروع به کار کرد‌ اما هنوز به اتمام نرسیده  است. پرتاب‌ کردن شاید قسمتی از ماهواره‌ باشد اما به این معنی نیست که تمام آن باشد این پرتاب ماهواره‌ها هزینه زیادی دارد ما باید ببینیم‌ که آیا دستاور‌دی برای ما خواهد داشت یا خیر.

 بهرامی تصریح کرد: از دیگر دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم که در مورد پروژه‌های واگذاری سازمان فضا صحبت نکنند و بدون هماهنگی با ما کاری را انجام ندهند. باید توجه داشت که درگیر هیجان تبلیغات نشد و این صحنه‌ها را مدیریت‌ کرد.

ارتباط کامل سازمان فضایی با  سازمان محیط‌ زیست، مدیریت بحران و جهاد کشاورزی

 رئیس  سازمان فضایی کشور با اشاره به این موضوع که سازمان فضایی ایران با سازمان محیط‌ زیست، مدیریت بحران و جهاد کشاورزی ارتباط کامل دارد، گفت: ما با تمامی این سازمان‌ها هماهنگی‌ مناسبی داریم‌ و هنگام وقوع حوادث به آنها  کمک خواهیم کرد برای مثال هنگام وقوع سیل، سازمان فضایی تصاویر ماهواره‌ای را در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار داد. ما سعی می‌کنیم که استفاده از این تصاویر را در زندگی روزمره‌ خود گسترش دهیم و به استفاده از داده‌های فضایی دامن بزنیم.

 وی خاطرنشان کرد: در ماهدشت‌ هم  سامانه پایش فضایی وجود دارد که در زمان وقوع حوادث ناگوار مثل آتش‌ سوزی و گرد و غبار ما تصاویر و اطلاعات را به این سازمان‌ها ارسال می‌کنیم.

 بهرامی‌ در خصوص ماهواره سنجش ملی‌ که در گذشته از آن صحبت شده بود، تصریح کرد: تأمین ماهواره مخابراتی‌ که ما امروزه داریم با ماهواره عرب‌ ست است که پهنای باند آن زیاد است و ارتباطات بانکی از طریق آن انجام می‌شود و فکر می‌کنم که تا سال 2030 این خدمات در همین ماهواره انجام بگیرد علاوه بر این ماهواره بدر 5 ماهواره بدر 7 نیز وجود دارد که به عنوان پشتیبان این ماهواره کار می‌کند.

توانایی ماهواره‌های جدید 10 برابر ماهواره مصباح است

 رئیس سازمان فضایی کشور در خصوص پروژه مصباح که قدیمی‌ترین پروژه فضایی است، اظهار کرد: این پروژه در سال 1385 تمام شده‌ و در منطقه پرتاب است اما درگیر‌ صحنه‌های بین‌المللی است به دلیل‌ اینکه از ساخت این ماهواره‌ زمان زیادی می‌گذرد، انجام آن  نیازمند زمان و هزینه  بسیار است اما امیدواریم که با اتخاذ تصمیمات‌ منطقی‌ بتوانیم این ماهواره‌ را تا پایان سال در چرخه‌ بیاندازیم‌ اما باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که هر یک از ماهواره‌های جدید ما 10 برابر ماهواره‌ مصباح  توانایی دارد.

 وی در پایان با یادآور شدن این موضوع که پروژه‌های فضایی زمان بسیار زیادی می‌خواهند، گفت: به دلیل اینکه پروژه‌های بسیار زیادی در دست اجرا بودند و نیمه  کاره رها شده بودند در ابتدای کار ما مجبور هستیم‌ که آنها را به پایان برسانیم و سپس پروژه‌های جدید را تعریف‌ کنیم. تمام پروژ‌ه‌های ما با پرتاب‌کننده قرارداد‌ بسته‌اند اما این پر‌تابشان زمان‌بر خواهد بود. فعالیت فضایی حتماً پرتاب ماهواره‌ نیست بلکه می‌تواند فعالیت‌های دیگری باشد. تاسیس رصدخانه پسماندهای‌ فضایی، مرکز فضایی قشم‌، آزمایشگاه‌ سنجش از راه دور ماهدشت‌ و بسیار پروژه‌ دیگری از این دسته هستند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
من ضایعاتی دارم این آشغال پاشغالای اهنی رو کیلویی 80 تومن خریدارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
من ضایعاتی دارم این آشغال پاشغالای اهنی رو کیلویی 80 تومن خریدارم
آخرین اخبار