رئیس سازمان فضایی خبر داد؛

«ماهواره ظفر» تا پایان سال آینده پرتاب می‌شود/ اختصاص بودجه به دانشگاه‌ها برای ایجاد اشتغال فضایی/ ساخت «ماهواره کیوب‌ست» در دستور کار است

ماهواره ظفر تا پایان سال آینده پرتاب می‌شود/ اختصاص بودجه به دانشگاه‌ها برای ایجاد اشتغال فضایی/ ساخت براری گفت: ماهواره ظفر که در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است، تا پایان سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد.
 
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی براری رئیس سازمان فضایی در کارگاه آشنایی با فناوری فضایی و توانمندی‌های فضایی کشور که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، درباره صنعت فضایی کشور و ماهواره‌هایی که در دانشگاه‌ها ساخته می‌شوند، گفت: ساخت ماهواره در دانشگاه‌های کشور سبب می‌شود تا زنجیره فضایی کشور ارتقاء پیدا کند.
 
رئیس سازمان فضایی درباره ماهواره‌های دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: در حال حاضر سه ماهواره در دانشگاه علم و صنعت طراحی شده است.
 
وی با بیان اینکه سابقه فعالیت کشور در حوزه فضایی خوب بوده است، گفت: سال 87 ماهواره امید به فضا پرتاب شد و توانستیم به چرخه کامل فناوری فضایی دست پیدا کنیم.
 
براری درباره جایگاه ایران در فناوری فضایی گفت: به کمک محققان و دانشمندان توانسته‌ایم ماهواره‌های مختلفی را در مدار قرار دهیم، ایران جزء 9 کشور دنیا است که در چرخه کامل فضایی قرار  دارد.
 
رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه ماهواره نوید دومین ماهواره عملیاتی کشور است، گفت: با وجود تمام دستاوردهایی که داشته‌ایم اما یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما تثبیت چرخه کامل فناوری فضایی است و بدنبال این هستیم که بتوانیم ماهواره‌های عملیاتی را در مدار قرار دهیم.

 به دنبال قراردادن ماهواره ظفر در مدار هستیم

وی با اشاره به ماهواره ظفر که ساخت دانشگاه علم و صنعت است، بیان کرد: این ماهواره دارای دقت 22.5 درجه است و تا سال آینده تکمیل خواهد شد و البته در سازمان فضایی تلاش می‌کنیم تا این ماهواره به مدت 2 سال در مدار قرار گیرد.
 
براری با اشاره به توسعه زیرساخت‌های فضایی گفت: اولویت سازمان فضایی توسعه زیرساخت‌های مناسب و بسترسازی برای ورود نخبگان به این حوزه است، اکنون نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری توانسته‌اند در حوزه فضایی وارد شوند و بازار آن را در اختیار بگیرند.
 
رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه ایران با یک اختلاف 5 ساله پس از سال 2009 توانسته است در بستر ماهواره و اینترنت وارد شود، اظهار کرد: سازمان فضایی آمادگی لازم برای به وجود آوردن مراکز نوآوری فضایی به کمک دانشگاه‌ها و بخش خصوصی را دارد.
 
وی درباره فناوری‌های اینترنت اشیاء اظهار کرد: جوانان نوآور در این حوزه می‌توانند وارد شوند، در این حوزه دو برنامه اساسی تدوین شده‌ است که یکی از آنها ساخت ماهواره کیوب ست و منظومه کردن ماهواره‌ها است.

 اقتصاد فضایی نوظهور است

رئیس سازمان فضایی با اشاره به بازار فناوری فضایی گفت: دانشجویان و دانشمندان می‌توانند در این حوزه وارد شوند، زیرا اقتصاد فضایی در زمره اقتصادهای نوظهور است.
 
براری با بیان اینکه سابقه ایران در حوزه فضایی به هزاران سال قبل بر می‌گردد، گفت: خواجه نصیرالدین طوسی دانشمند ایرانی بود که هزار سال پیش در حوزه نجوم فعالیت گسترده‌ای داشت و همچنین ابوریحان بیرونی هم موفق شد تا قطر زمین را محاسبه کند و اگر امروز تلاش‌های دانشمندان جوان ادامه پیدا کند، ایران می‌تواند در رتبه خوبی قرار گیرد.
 
رئیس سازمان فضایی درباره چگونگی تحقق اقتصاد فضایی و رشد آن گفت: دانشگاه‌ها باید در حوزه کسب و کار فضا نقش پررنگ‌تری را ایفا کنند، در حال حاضر اقتصاد فضا 290 درصد افزایش داشته است و بیش از 75درصد پیشرفت آن توسط جوانان انجام گرفته است.
 
وی با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان خصوصی گفت: باید بتوانیم فضا را برای ورود کسب و کارهای نو ایجاد کنیم و دولت هم باید حمایت حداکثری خود را از دانشگاه‌ها داشته باشد.
 
براری درباره سهم ایران در اقتصاد فضایی گفت: ما حاضر هستیم تا به دانشگاه‌ها بودجه خوبی را اختصاص دهیم و آنها را برای مطالعه در زمینه اقتصاد فضا آماده کنیم، زیرا یکی از دغدغه‌های مهم جامعه امروز اشتغالزایی برای جوانان است.
 
رئیس سازمان فضایی یادآوری کرد: در سال‌های گذشته در شبکه‌های نرم‌افزاری مسیریابی و شبکه‌های اجتماعی اقدامات مناسبی نداشته‌ایم و بازار این حوزه را از دست داده‌ایم، اما امروز با ورود جوانان به عرصه فضایی می‌توانیم امیدوار باشیم که ایران در صنعت فضایی به رشد خوبی برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار