ثبت بیش از ۲ هزار تخلف امتحانات در سال گذشته/تجهیز حوزه امتحانات به سیگنال‌یاب‌ها

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات امتحان نهایی وجود ندارد.

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزش‌یابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش در نشست خبری امروز گفت: سالیان طولانی مبنای ما کتاب بود اما ارزش‌یابی بر مبنا کتاب نیست.
وی افزود: به دنبال آزمون نهایی ۱۴۰۲ مبنای امتحانات بر کتاب بازگشت و این امر دستاورد بزرگ است.
او ادامه داد: تقویت مدارس دولتی باید در صدر کارها باشد برای تقویت مدارس باید سطح کیفیت، خلاها و مشکلات را شناسایی و براساس آن برنامه‌ریزی‌های عمیق خارج از ۴ چوب درسی را طراحی کنیم.
وی با بیان اینکه آموزش غیر حضوری در سال‌های کرونایی باعث ایجاد خلا و مشکلات شد؛ تصریح کرد: مشکلات درسی الان دانش آموزان به علت آموزش غیر حضوری در دوره کرونا است. چرا که در آن زمان پایه‌ دانش آموزان تضعیف  شده است  .
او ادامه داد: در مرحله طراحی سوالات  طراحان چند روز قرنطینه هستند و بدون هیچ گونه ارتباطی هستند.

زارعی گفت: پشتیبانی از آزمون‌های نهایی صورت می‌گیرد، حدود ۲ میلیون شرکت کننده وجود دارد که برای این موضوع همه دستگاه‌ها هماهنگی لازم را انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه دستورالعمل حفاظت آزمون، مصوبه شورای عالی امنیت کشور را دارد افزود: دستگاه‌های امنیتی و خدمات رسان در ایام امتحانات نهایی وظایفی را بر عهده دارند.
زارعی با بیان اینکه تأمین امنیت آزمون‌ها بر عهده وزارت کشور و استانداران است ادامه داد: با رصد فضای مجازی و شبکه‌هایی که قصد سودجویی و ترویج رفتارهای متقلبانه دارند برخورد لازم انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه تأمین امنیت حوزه‌های آزمون توسط فراجا انجام می‌شود گفت: در حوزه‌هایی که دانش‌آموزان حضور دارند نیازی به حضور فراجا نیست، در حوزه‌هایی که مخصوص بزرگسالان است حضور فیزیکی فراجا لازم است و شاهد آماده باش امنیتی نیروهای انتظامی و پایداری آب و برق در روزهای برگزاری آزمون و پایداری اینترنت در حوزه‌های تصحیح نیز خواهیم بود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه تامین امنیت امتحانات نهایی برعهده نیروهای فراجا قرار گرفته است گفت: فراجا در حوزه‌های آزمون بزرگسالان تامین امنیت را برقرار می کند.

او ادامه داد: سوالات دانش آموزان باید در روز امتحان تکثیر شود در همین راستا باید در حوزه‌های امتحانی دستگاه‌های قوس تکثیر برگه امتحانی وجود داشته باشد. 
زارعی تصریح کرد: وزیر کشور تاکید کردند برنامه ریزی لازم صورت بگیرد تا مشکل خاصی ایجاد نشود و وزارت کشور به عنوان ناظر عمل کند.تمهید مقدمات تا حد مطلوب ایجاد شده اما ممکن است کاستی هایی وجود داشته باشد که در مکاتباتی به مدیران اعلام شده هر گونه کاستی را با تدبیر خود رفع کنند. همه حوزه های اجرا مکلف به داشتن دوربین مداربسته دستگاه‌های راکت ردیاب و دستگاههای آشکارساز و سیگنال یاب مورد نیاز هستند و اگر حوزه‌ای ندارد باید اعلام کند که قادر به تهیه آن نیست و حوزه جابجا شود. سوالات باید در روز آزمون تکثیر شود و باید دستگاه تکثیر پرسرعت در مدرسه وجود داشته باشد. ۲۴۵ جلسه آموزشی برای عوامل اجرایی برگزار شده است.

شیوه نامه ای که تمام ضوابط آزمون قید شده همزمان با برنامه های آزمون به استان‌ها ابلاغ شده است و باید از همه ظرفیت‌ها مانند کانون پرورش فکری کمک بگیرند.

زارعی خاطر نشان کرد: ۳۲۴ جلسه تبیینی برای دانش آموزان و اولیا در ۱۵۶ محتوای آموزشی برگزار شد. تلاش ما این است که خانواده و دانش آموز دغدغه ای نداشته باشند. مبنای طراحی سوالات صرفا کتاب درسی است و نیازی به کتاب‌های کمک آموزشی و کلاسهای کمک آموزشی ندارند. ارزشیابی جز فرایند یادگیری است و قرار نیست ما موضوعی را بر دانش آموزان تحمیل کنیم و مبنای طراحی براساس یادگیری است و دانش آموزان یادگیری را مبنا قرار دهند و نه اینکه به حفظیات توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: در سال گذشته هر فردی که تصویر سوالات را منتشر کرده بود، شناسایی و با آنها برخورد شد امسال نیز تدابیری در خصوص عدم انتشار تصویر سوالات در نظر گرفته شده است. به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد.

او با بیان این که سوالات امتحانات از خود کتب درسی است افزود: دانش آموزان یادگیری را مبنای امتحانات قراردهند و درس خواندن را به شب امتحان موکول نکنند.

زارعی با بیان این که زمان برگزاری امتحانات ما طولانی است به وزارت ارتباطات پیشنهاد قطعی اینترنت را نداده‌ایم.
محمد مهدی کاظمی، معاون متوسطه آموزش و پرورش گفت: نتایج کنکور نشان می‌دهد که آموزش به سوی عدالت پیش رفته است. و دانش‌آموزان روستایی نیز توانستند نتایج درخشان را در کنکور به رقم بیاورند این در حالی است که سوابق تحصیلی در  کنکور ۱۴۰۲ فقط ۴۰ درصد تاثیر گذار بوده است.
وی افزود: امسال برای نخستین بار امتحان پایه دهم یازدهم نیز نهایی برگزار شده است.  و برای اینکه استرس دانش آموزان را رفع کنیم امتحانات شبه نهایی را برگزار کرده‌ایم.
او ادامه داد: حدود ۲ هزار ۸۰۶ تخلف در سال گذشته ثبت شده است.  ۱۶۷۲ مورد وسیله تقلب، ۳۵۹ استفاده از وسایل و ۱۳ مورد انتشار و افشای سوالات بعد از شروع آزمون اتفاق افتاد.

کاظمی با بیان اینکه در این تخلفات برای ۲۶۴۳ نفر رای قطعی صادر شد ادامه داد: ۲۳ مورد برائت، ۷۰۱ مورد اخطار کتبی و ۱۴۸۰ مورد محرومیت از یک تا چند آزمون را شاهد بودیم که در روزهای بعدی برگزاری امتحانات، با توجه به آرای صادر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار