تیتر امشب/

تاثیر اندیشه های امام در بیداری ملت ها

امام با ظهور خود، تمام معادلات جهان را بر هم زد و گفتمانی را پایه گذاری کرد که برای دنیا جدید و ناب بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خرمشاهی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به دوران خفقان زمان حیات امام خمینی تاکید کرد: امام در زمانی ندای استقلال- آزادی  جمهوری اسلامی را سرداد که جهان اسلام در میانه جنجال های و مکاتب مختلف راه نجاتی برای خود نمی یافت و دنیا پرشده بود از ندای آزادی دروغین لیبرالیسم و سوسیالیت، متفکرین جهان اسلام نیز عملا طرحی برای آزادی بشر نداشتند و تنها به دنبال راه سوم می گشتند.
 
تاثیر اندیشه های امام در بیداری ملت ها
 
او ادامه داد: امام با ظهور خود، تمام معادلات جهان را برهم زد و گفتمانی را پایه گذاری کرد که برای دنیا جدید و ناب بود، ندای مقاومت امام هم در مقابل نظام دیکتاتوری داخل و هم در مقابل قدرت های استمعاری خارج جدید و ترسناک بود، امام توانست در مقابل همه فشارها و مقاومت های داخلی و خارجی، به ایستد و انقلاب را به پیروزی برساند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: بنیاد فکری امام خمینی بسیار مهم است زیرا در دوران انقلاب به خوبی به فعلیت می رسد، رمز پیروزی امام بازگشت به اسلام بود زیرا اسلام به تنهایی از فرهنگ و تمدن بالایی برخوردار بوده به این ترتیب بنیادهای هویتی بزرگی خلق کرد و آن نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی بود و یا شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی.

خرمشاهی با اشاره به تدبیر امام خمینی و راهکار ایشان برای پیروزی انقلاب تصریح کرد: امام راحل در آن برهه خاص ایدئولوژی ای را پایه گذاری کرد که خواست ذهن و روحی و دغدغه مردم ایران بود.

او با اشاره به تاکید امام راحل روی مردم یادآور شد: امام بر اساس مبانی دینی به مردم ایران اعتقاد راسخ داشت، او با اعتقادد به خداوند متعال و به پشتوانه مردم قدم در راه انقلابی گذاشت که به گفنه خود ایشان انفجار نور بود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به چرایی اهمیت فلسطین برای جهان اسلام افزود: مسئله فلسطین برای جهان اسلام مسئله ای هویت ساز است، این ایدئولوژی در نگاه درون نگری به وحدت جهان اسلام تاکید دارد، به این ترتیب فلسطین به عنوان جزئی از جهان اسلام به حساب می آید.

او افرود: فلسطین در مسئله برون نگری به عنوان ظلمی که به کشوری مسلمان وارد شده تاکید ویژه دارد. لذا مسئله فلسطین دیگر یک مسئله کوچک نیست بلکه زخمی بر پیکره جهان اسلام بود که تنها با نابودی اسرائیل التیام می یابد.

 رویوران کارشناس مسائل سیاسی دیگر مهمان برنامه گفت: در اکثر انقلاب های قبلی اقلیت ها انقلاب را اداره می کردند اما امام موفق شد با عده کمی نیرومندترین نظام را سرنگون کند و امتی بودن نظام شکل گرفت.
 
تاثیر اندیشه های امام در بیداری ملت ها
 
وی افزود: قبلا نقطه ثقل فرهنگی به سمت آسیای مرکزی بود ولی بعد به سمت جهان عرب رفت و فلسطین به عنوان اولویت مطرح شد و نیروی قدس شناخته شد. ارتش و سپاه درخواست دادند به لبنان نیرو بفرستند که امام موافقت نکرد و تنها با اعزام نیروی آموزشی و رزمی موافقت کرد و همین الگو را در فلسطین هم پیاده کردند.
 
رویوران ادامه داد: لبنان از بسیاری از استان های ما کوچکتر است و جمعیت محدودی دارد. در آن زمان انسجام اجتماعی هم نداشت و هر زمان اسرائیل اراده می کرد قادر به پیشروی نبود و در سال 1978 اسرائیل بخشی از این کشور را اشغال کرد و این کشور الگوی ضعف و تسلیم پذیری بود. با انقلاب ایران بسیاری از جوانان لبنانی در بسیج جذب شدند و کل انقلاب با اقناع پیش رفت.
 
وی افزود: امام خمینی در نجف به درس حکومت اسلامی پرداخت و به مردم فهماند که یک حکومت اسلامی می تواند یک جامعه را اداره کند و مردم قیام کردند و انقلاب به پیروزی رسید. مردم لبنان همین را الگوی خود کردند.
 
رویوران گفت: امام یک فتوای معروفی دارد که هیچ ایرانی حق شرکت در عملیات ضد اسرائیلی ندارد و همین باعث شد لبنانی ها خود به مقابله با اسرائیلی ها بپردازند و صهیونیست ها را شکست دهند و این نشان دهنده پیروزی الگوی امام بود.
 
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر   
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار