تیتر امشب/

تب کریمه کنگو؛ پیشگیری و درمان

در هفته‌ی گذشته خبر‌های زیادی از مشاهده‌ی بیماری تب کریمه در نقاط مختلف کشور گزارش شده است. اما این بیماری چیست و چطور می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد مهدی گویا رئیس مرکز بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت با حضور در برنامه ی تیتر امشب با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات به شمار می‌رود، گفت: این بیماری در اصل مخصوص حیوانات است؛ طیف گوناگونی از حیوانات شامل حیوانات وحشی و اهلی مثل گوسفند، بز و گربه قابلیت میزبانی ویروس تب کریمه را دارند.
وی گفت: بیماری CCHF یا تب کریمه در بیشتر مواقع توسط کنه منتقل می‌شود که همه‌گیری بالایی هم دارد. شش ماه اول سال و در گرمای هوا، شرایط مناسبی برای رشد این ویروس به‌حساب می‌آید. خوشبختانه با تشخیص به‌موقع این ویروس می‌توان فرد مبتلا را به‌طور کامل درمان کرد و تمام داروهای آن در کشور موجود است.
 
تب کریمه کنگو؛ پیشگیری و درمان
 
 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: بیماری تب کریمه کنگو در ۳۰ درصد موارد حتی با اقدامات درمانی با مرگ‌ومیر مواجه بوده و کشنده است.
 
داریوش جهان پیما، مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری های سازمان دامپزشکی گفت: در سال ۱۹۴۴ و در خلال جنگ جهانی دوم، اولین شیوع تب خون‌ریزی‌ دهنده‌ی ویروسی در منطقه‌ی کریمه‌ی اوکراین به‌ وقوع پیوست. بعدها و در سال ۱۹۵۶، در منطقه‌ی زئیر در کنگو ویروسی شایع شد که به‌عنوان ویروس کنگو معرفی می‌شود. با بررسی‌های بیشتر، مشابهت‌های زیادی بین ویروس کنگو و ویروس کریمه یافت که در نهایت، بیماری ناشی از این ویروس به اسم «تب کریمه‌-کنگو» در جوامع پزشکی شناخته شد.
 
تب کریمه کنگو؛ پیشگیری و درمان
 
وی افزود: یکی از راههای پیشگیری از شیوع این بیماری قرار دادن گوشت به مدت 24 ساعت و اجزای داخلی دام تا 72 ساعت در فضای سرد (فریزر) است که اثرات آن به خودی خود و در اثر فعل و انفعالات از بین خواهد رفت.
جهان پیما پیشنهاد کرد مصرف کنندگان برای خرید دام و ذبح شرعی از مراکز در نظر گرفته شده اقدام کنند زیرا کشتار در این مراکز تحت نظر پزشک و کاملا براساس ذبح شرعی صورت خواهد گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه ویروس از راه خون، گزش کنه دام آلوده و یا مصرف گوشت بصورت خام  منتقل می شود، افزود: تمام کسانیکه بیمار شده اند با دام ناقل تماس داشته اند.
 جهان پیما گفت: امسال نتیجه بهتری از پیشگری به موقع دیده شده است و واکنش شدید مردم به این بیماری بسیار خوب بوده است.
 
 
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر   
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار