اصفهان؛

آغاز کنگره بین المللی محتشم کاشانی در زادگاه پدر مرثیه سرایی

کنگره بین‌المللی محتشم با افتتاح نمایشگاه «عکس هایی از جنس محتشم» در کاشان آغاز شد.

رییس  کمیته فرهنگی هنری کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس این کنگره در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  گفت :این نمایشگاه یکی از برنامه های کمیته فرهنگی هنری کنگره است که در حاشیه برگزاری آن از 7 تا 12 اسفندماه در نگارخانه سهراب سپهری هتل سرای عامری با دبیری استاد امیر مقامی برپا شده‌است.

مجتبی رضازاده، افزود: ۲۰ تابلوی عکس در اندازه های  ۷۰×۵۰ و ۶۰×۵۰ از ۱۰ عکاس آزاد کاشانی با محتوای محرم و عزاداری، در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. 

وی، با اشاره به اینکه تصاویر نمایش داده شده در این نمایشگاه با محتوای محرم منطقه کاشان و براساس اشعاری از محتشم کاشانی انتخاب شده است افزود :بار هنری عکس ها در ارایه این تصاویر  مد نظر نبوده بلکه تطبیق عکس با شعر و ترکیب این دو و به عبارت بهتر ارایه هنر شاعرانگی عکس مورد نظر بوده است.

به گفته وی، بسیاری از اشعار محتشم در مورد صحنه شهادت امام حسین (ع) و سرهای بریده که در تعزیه نمود یافته در تصاویر این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

رییس  کمیته فرهنگی هنری کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی،با اشاره به همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان در برپایی این نمایشگاه افزود :نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی از چهاردهم اسفندماه به مدت دو روز در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار می شود. 

رضازاده، با تاکید بر ضرورت معرفی خطه کاشان با وجود محتشم به پایتخت شعر آیینی کشورگفت: دستاورد نهایی برگزاری یک کنگره بین المللی در مورد برجسته ترین مرثیه سرای جهان تشیع باید بر این امر استوار شود.

وی، در ادامه با تشریح محورهای پنج گانه فعالیت های کمیته فرهنگی هنری کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی  گفت: برگزاری همایش ملی شعر محتشم کاشانی، عرضه آثار خوشنویسی در خصوص اشعار محتشم، اجرای همایش ملی مادحین و ذاکرین در راستای معرفی هر چه بیشتر آثار این شاعر آیینی به جامعه مداح و ذاکران و بخش جوانان و نوجوانان از جمله محورهای فعالیت این کنگره بین المللی است.

رضازاده، همایش ملی شعر محتشم کاشانی را دربردارنده سه بخش شعرهای کلاسیک، نیمایی و سپید ذکر و تصریح کرد: دبیرخانه این همایش تا 30 بهمن ماه آماده دریافت آثار علاقه مندان است.

وی تصریح کرد :همایش ملی شعر محتشم کاشانیاز ساعت 18:30 تا 21:30 شامگاه جمعه 13 اسفندماه در تالار آزادی دانشگاه کاشان با دبیری  سید مرتضی طاهری برزکی برگزار می شود.

به‌گفته‌وی، چهره های برجسته عرصه شعر و ادب پارسی از جمله علی موسوی گرمارودی، محمد علی بهمنی، محمد علی مجاهدی، عبدالجبار کاکایی، حمیدرضا شکار سری، علیرضا آذر، حسین غیاثی، حامد عسگری، ممید رضا برقعی وعلیرضا بدیع  در این همایش ملی حضور می یابند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان همچنین از دعوت انجمن های منطقه فرهنگی کاشان شامل شهرستان های کاشان و آران و بیدگل برای شعرخوانی خبر داد و افزود: هر انجمن می تواند یک نماینده و شاعر را در این زمینه معرفی کند که در نهایت از  سه اثر برگزیده نیز به انتخاب داوران با اهدای تندیس و جوایز نقدی تقدیر می شود. 

رضازاده، در خصوص بخش ارائه آثار خوشنویسی برپایی نمایشگاه این بخش با دبیری استاد خوش حساب از 13 تا 20 اسفندماه در همان محل برپایی نمایشگاه عکس را یادآورشد و گفت :این نمایشگاه با هدف تولید و اجرای آثار فاخر از اشعار محتشم کاشانی و عرضه آن به شیفتگان هنر آیینی با حضور نام های برجسته این عرصه استادان امیرخانی و ملک زاده برگزار می شود. 

وی، برگزاری همایش ملی ذاکرین و مادحین در این کنگره را خاطرنشان‌کرد و گفت: این همایش با دبیری محمود شریفی و با حضور شخصیت های مداحی ممتاز سطح کشور نظیر علی انسانی و منصور ارضی درراستای معرفی هر چه بیشتر شعر آیینی به ویژه برداشت از آثار مرثیه سرای بزرگ محتشم کاشانی برگزار می شود.

به‌گفته‌وی،  بخش نوجوانان و جوانان کنگره نیز حوزه دانش آموزی در چهار محور خطاطی، نقاشی، شعر و تیاتر آیینی و حوزه فرهنگیان با عرضه مقالات و کتاب نیز پیش بینی شده است که علاقه مندان تا 17 بهمن ماه می توانند نسبت به ارائه آثار خود به دبیرخانه این بخش اقدام کنند. 

شایان ذکر است :کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی از 14به مدت دو روز در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزارخواهدشد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.