پس از انقلاب حدود 70 درصد اهداف آموزش و پرورش تربیتی دیده شده بود

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: پس از انقلاب حدود 70 درصد اهداف آموزش و پرورش تربیتی دیده شده بود و مابقی آن مربوط به مسائل آموزشی بود اما این موضوع رخ نداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهناز احمدی امروز در همایش تجلیل از پیشکسوتان مربیان و معاونان پرورشی مدارس استان اصفهان اظهارکرد: یکی از نکات بسیار مهمی که در خصوص مقوله امور تربیتی وجود داشت؛ ضرورت وجود نهادی مانند امور تربیتی پس از انقلاب بود که از ابتدای انقلاب این نهاد فراز و فرودهای زیادی را طی کرده است.

وی افزود: پس از انقلاب حدود 70 درصد اهداف آموزش و پرورش تربیتی دیده شده بود و مابقی آن مربوط به مسائل آموزشی بود اما این موضوع رخ نداد چرا که مربی تربیتی را به این موضوع اختصاص داده بودند و دیگر معلمان خود را در رابطه با امور تربیتی مسؤول نمی‌دانستند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه درگیر کردن همه عوامل مدرسه و عوامل جامعه مدنظر مسؤولان وقت بود اما این موضوع درست تلقی نشد، تصریح کرد: مربی امور تربیتی متولی این امر در مدرسه بودند اما دیگر معلمان نباید خود را از بحث‌های تربیتی کنار می‌کشاندند.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین، تأکید کرد: در سند تحول بنیادین همه موارد حول محور امور تربیتی است که همه معلمان و عوامل مدارس را شامل می‌شود؛ هم‌چنین تربیت نسلی که باعث سرافرازی خانواده‌ها در جامعه شوند، هدف اصلی سند تحول بنیادین در رابطه با امور تربیتی آموزش و پرورش است.

احمدی با بیان اینکه آموزش و پرورش در رأس همه اقدامات قرار دارد، اما 98 درصد اعتبارات این ارگان صرف هزینه حقوق پرسنل خود این سازمان می‌شود، ادامه داد: زمانی که اولویت اول رسانه‌ها آموزش و پرورش قرار بگیرد، مشکلات اجتماعی جامعه کمتر می‌شود.

وی بیان کرد: اگر اتفاق خوبی در جامعه در رابطه با امور تربیتی دیده نمی‌شود، متهم اصلی آن خود ما هستیم چرا که اهمیت زیادی برای آن قائل نشده و تلاشی برای آن نکرده‌ایم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اعتماد جامعه به معلمان، گفت: این نگرانی را باید داشته باشیم که این شکاف به وجود آمده بین نسل انقلابی و نسل امروزی، هر روز بیشتر می‌شود اما باید از اکنون به ترتیب دین، نظام اسلامی و تربیت درون داد و برون داد دانش‌آموزان را اولویت‌های خود در آموزش و پرورش قرار دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به دانش‌آموزان باید یاد دهیم که از وقتشان برای کار استفاده کنند که این موضوع در هنرستان‌ها مورد توجه قرار گرفته اما در مدارسی که رشته‌های نظری را دربردارند، محقق نشده است.

احمدی با بیان اینکه با نظریه‌پردازی و تئوری رفتار کردن، دانش‌آموزان نمی‌توانند تن به کار دهند، اظهار کرد: به دانش‌آموزان یاد دهیم تا بیشتر فکر کنند چرا که تفکر سرچشمه قدرت است که دین اسلام هم به این موضوع تأکید دارد.

وی افزود: در مدرسه به دلیل حجم دروس دانش‌آموزان حتی اجازه فکر کردن هم ندارند چرا که اصلاً وقت دانش‌آموزان خالی نیست تا این امر محقق شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به دانش‌آموزان نو دوستی را یاد دهیم، ابراز کرد: نو دوستی باید در آموزش و پرورش اتفاق افتد چرا که در صورت عدم توجه این موضوع، زمان ورود دانش‌آموز به جامعه وقت آموزش نو دوستی دیگر گذشته است.

وی ادامه داد: در محیط‌های آموزشی باید فرهنگ مطالعه را به دانش‌آموزان آموزش دهیم چرا که در حال حاضر این فضاهای مجازی فرهنگ مطالعه را از دانش‌آموزان گرفته‌اند؛ سقوط یک نظام زمانی رخ می‌دهد که مردم آن اهل مطالعه نباشند.

احمدی ابراز کرد: در طی این سال‌ها پس از انقلاب صحبت کردن دردی از این مملکت را دوا نکرد، باید به سراغ عمل رویم تا مشکلات زودتر حل شوند.

وی در پایان اضافه کرد: دانش‌آموزان در واحدهای آموزشی نیاز به شادی دارند چراکه فرصت ابراز هیجانات را در اختیار دانش‌آموزان قرار نداده‌ایم باید همه کادر کارکنان مدارس در کنار مربی امور تربیتی باشند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.