اصفهان؛

فراموشی گویش‌های ملی نابودی فرهنگ کشور است

پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی گفت: هرگاه گویش‌های ملی‌ کشوری به فراموشی سپرده شود، قطعاً فرهنگ آن کشور نابود خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی احمدی عصر دیروزدر همایش گویش خوانساری اظهار داشت: این همایش با هدف حفظ  گویش خوانساری در سه بخش علمی، فرهنگی و هنری برگزار شد.

وی با اشاره به اجرای ویژه برنامه‌هایی مانند جُنگ شادی، نمایش و طراحی تیزرهای خوانساری در همایش گویش خوانساری، افزود: در این همایش از شهرهای اصفهان که گویش مشترکی با گویش شهرستان خوانسار دارد، دعوت شده است.

دبیر همایش گویش خوانساری گفت: در این همایش گروه سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرودی با گویش خوانساری به اجرا درآوردند.

در ادامه محمود براتی با اشاره به اینکه زبان فارسی زبان مشترک همه مردم ایرانیان است، تصریح کرد: قدیمی‌ترین متن باقی مانده در قرن پنجم به عربی در اصفهان نوشته و در قرن هشتم ترجمه شده است و در این کتاب نام دو نفر از خوانساری‌ها آورده شده است.

در ادامه میرجلال‌الدین کزازی پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: هرگاه گویش‌های ملی‌ کشوری به فراموشی سپرده شود، قطعاً فرهنگ آن کشور نابود خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فراموش کردن لغت فارسی برای کشور ضرر دارد، تصریح کرد: فرهنگ والای ایران، حفظ سنت‌ها و زبان اصیل پارسی در مقابل زورگویی آمریکا یک ابتکار است.

 همایش گویش خوانساری با حضور نماینده، فرماندار، شهردار و مسؤولان شهرستان خوانسار و همچنین چهره‌های ماندگار ادب و فرهنگ کشور برگزار شد و در این همایش از حامیان و بزرگان ادبی کشور همایش تجلیل شد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.