مشهد؛

اعطای نشان ویژه به پیشکسوتان مرمت گر و باستان شناسان خراسان رضوی

همزمان با برگزاری مرحله استانی چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، به مرمت کاران برجسته و استادکاران و باستان شناسان پیشکسوت خراسان رضوی نشان ویژه اعطا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: کنگره های استانی تاریخ معماری وشهرسازی با هدف ایجاد مشارکت بین  تمامی علاقمندان به معماری، شهرسازی، باستان شناسی و میراث ناملموس در 31استان کشور برگزار می شود .
حسین زارع صفت افزود: در این کنگره آثار برجسته علمی در سطح استان ها شناسایی و مقدمات حضور مقالات برگزیده در چهارمین دوره کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی کشور فراهم می شود.
وی ادامه داد: همزمانی برگزاری این کنگره در خراسان رضوی با شروع مشهد2017 نوید بخش برگزاری کنگره ای متفاوت در خراسان رضوی است که می تواند نتایج متمایز و اثر بخشی را به همراه داشته باشد.
همزمان با برپایی این کنگره در خراسان رضوی از پیشکسوتان استادکار و مرمت گر و باستان شناس استان با اعطای نشان ویژه ای تجلیل می شود وچندین کارگاه و نمایشگاه جانبی نیز برگزار خواهد شد.
دبیر کنگره نیز در این نشست از حضور اساتید برجسته تاریخ معماری  خبر داد و گفت: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته با پرفسور برنارد اوکین،  وی در روز 25بهمن ماه با موضوع بررسی دوره تاریخی آل کرت برای حضار سخنرانی می کند.
محمد رکنی افزود: جایگاه ارزشمند تاریخ معماری خراسان در خاورمیانه موجب شده تا متخصصان و تحلیلگران با نگاه ویژه ای به این سرزمین بیاندیشند و برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی در خراسان رضوی  برای نخستین بار  فرصتی را فراهم آورده تا برخی از این متخصصان آخرین دستاوردهای خود را در اختیار دیگر علاقمندان قرار دهند.
معاون میراث فرهنگی ادامه داد: از دیگر علاقمندان به حضور در این کنگره، دکتر ارفعی از معماران بین المللی مطرح کشورمان و آنیل شانگار از معماران برجسته هندی که به صورت ویژه بر روی معماری تیموری و گورکانی فعالیت کرده است می توان یاد کرد.
استاد دانشگاه و دبیر کمیته علمی این کنگره گفت: این کنگره با هدف های بالاتری در نگاه های فرابخشی در حال پیگیری است و امیدواریم که نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.
سید مهدی مداحی افزود: پیشنهاد راه اندازی پژوهشگاه تاریخ معماری و شهرسازی جهان اسلام یکی از دست آوردهای خراسان رضوی با برپایی این کنگره خواهد بود که از سوی دکتر معماریان مشاور ارشد کنگره در حال پیگیری است.
دبیر اجرایی کنگره گفت: دو کارگاه تخصصی معماری و مرمت بناهای تاریخی،یک کارگاه در حوزه طراحی معماری در بافت های تاریخی ،چند کارگاه در زمینه فن آوری های نوین در مستند سازی وحفاظت بناهای تاریخی وهمچنین  نمایشگاه عکس و اسناد تاریخ مرمت در خراسان رضوی، برپایی نمایشگاه ماکت ها و دست ساخت های حجمی ارزشمند خانه های تاریخی مشهد، ارایه زندگی نامه و معرفی بزرگان مرمت و استادکاران خراسان رضوی، برگزاری نمایشگاه سازه های آبی و معرفی آداب و رسوم مرتبط با آین های ثبت شده در ارتباط با سازه های معماری از جمله برنامه های جانبی این کنگره خواهد بود.
محمود طغرایی افزود: این کنگره در 8محور حوزه های فرهنگی-طبیعی، شهرها و روستاهای تاریخی ،  منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی ،سازه در تاریخ معماری و شهرسازی ،  باستان شناسی، معماری و شهرسازی ،  میراث معماری و شهرسازی مدرن ،  میراث آب و كشاورزی ،  میراث فرهنگی ناملموس و   راه های فرهنگی و عناصر وابسته برگزار می شود.
به گفته وی علاقمندان تا 10بهمن ماه فرصت دارند تا برای ارسال مقالات به دبیرخانه کنگره و ثبت نام از طریق پایگاه اطلاع رسانی http://razavi.chaui.ir/ اقدام نمایند.
این کنگره 25 و 26بهمن ماه در موزه بزرگ خراسان برگزار می شود.
انتهای پیام// ز.ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار