مشهد؛

مهدیه عابدزاده به عنوان یک مکان تاریخی ثبت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: مهدیه عابدزاده به عنوان یک مکان رویداد تاریخی قابل ثبت می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین زارع صفت با بیان اینکه بنای فعلی که تخریب شده فاقد ارزش های معماری جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور است افزود: پرونده مهدیه عابدزاده در گذشته برای ثبت تنظیم شد و با توجه به تخریب بنا جلسه ثبت در تهران برگزار شده است و به زودی شماره ثبت اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی خراسان رضوی مجوز تخریب هیچ بنای تاریخی را نمی دهدخاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی در صورت تخریب بنای مذکور، صرفا صدور پروانه ساخت عین به عین مهدیه منطبق با ماده 7 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی توسط شهرداری مجاز است و مالک بنا باید عین به عین بنا را بسازد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: جامعة المصطفی متعهد شده بنا را عین به عین با ضوابط میراث فرهنگی بسازد و بهره بردار باید اثر را مجدد احیا کند در غیر این صورت پروژه متوقف می‌شود.

زارع صفت گفت: بنای مهدیه به عنوان اثر ثبتی میراث فرهنگی نبوده و جامعة المصطفی به عنوان ملک خود آن را تخریب کرده است، ما در مدت یک سال گذشته نسبت به ثبت این اثر جلسات متعددی با جامعة المصطفی برگزار کردیم که منجر به متقاعد شدن و متعهد شدن جامعة المصطفی به بازسازی عین به عین آن شد.

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: مهدیه عابدزاده به عنوان یک مکان رویداد تاریخی ثبت می‌شود و بنای فعلی که تخریب شده فاقد ارزش های معماری جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور را داشته است.

وی افزود:جامعه المصطفی اعلام کرده است بنای مهدیه به انضمام منزل مرحوم عابدزاده با کاربری آموزشی و فرهنگی مذهبی احیا می شود و تصمیمی نسبت به تغییر کاربری آن ندارد.ضمن اینکه این بنا همزمان با مشهد 2017زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی بازسازی می‌شود.

زارع صفت اظهارداشت:با توجه به کثرت مخاطبان جامعه المصطفی از نظر جمعیت و تنوع ملیتی بیش از 130کشورجهان زمینه اشنایی ملل مختلف با آثار فرهنگی و تاریخ کهن مشهد مقدس از طریق این مهدیه صورت می‌گیرد.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.