دهه کرامت؛ خوش است بال گشودن میان مشهد و قم

دهه کرامت که باشد، حال و هوای حرم مصفای امام رضا(ع) و حضور در صحن نورانی‌اش صد چندان می‌شود.

جشن‌های "دهه کرامت" از ابتدای ذی‌القعده همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز شده و تا روز ۱۱ ذی‌القعده برابر با سالروز میلاد امام مهربانی‌ها حضرت رضا(ع) ادامه دارد.

این ایام روزهای شور و شادی دلسپردگان ولایت امام رضا(ع) و مشتاقان زیارت خواهر بزرگوارشان حضرت فاطمه معصومه (س) است.

خادمان بارگاه منور رضوی از ماه‌ها قبل در تدارک برگزاری جشن‌های باشکوه دهه کرامت در حرم مطهر رضوی هستند تا زائران در بهشت هشتم، با شور و شعفی خاص میلاد هشتمین خورشید آسمان امامت و ولایت را جشن بگیرند.

خادمان حضرت شمس الشموس در حرم مطهر رضوی با چراغانی و ریسه‌بندی صحن‌ها به پیشواز زائران ایام ولادت حضرت معصومه(س) و برادرشان ثامن‌الحجج(ع) رفته اند و صحن‌ها و رواق با نصب کتیبه‌ها، آذین بندی شده است.

همزمان با شب میلاد حضرت معصومه(س) برای هفدهمین سال کاروان های زیر سایه خورشید با ۶۹ کاروان حرکت خود را به نقاط مختلف کشور آغاز کردند. در این کاروان ها خادمان آستان امام هشتم(ع) با حضور در بیمارستان‌ها، ندامتگاه‌ها، پرورشگاه‌ها، خانه‌های سالمندان، منازل شهدا و بیماران، با همره بردن پرچم گنبد منور رضوی فضایی معنوی را رقم می‌زنند.

همچنین حضور در پادگان‌ها، کشتی‌ها، هنگ‌های مرزی، پالایشگاه‌ها و مجموعه‌های صنعتی و دانش‌بنیان از جمله دیگر برنامه‌های کاوران های خورشید است.

جشن‌های ویژه ایام دهه کرامت، هرشب بعد از نماز مغرب و عشا در صحن غدیر برپاشده و خادمان در آیین ویژه شب و شام ولادت در ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت‌ماه بعد از نماز عشا، میزبان زائران آن امام رئوف از سراسر کشور خواهند بود.

زائران خارجی نیز از کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، عراق، لبنان و سوریه به جشنواره «بشـائر المیلاد»، از ویژه برنامه‌های حوزه بین‌الملل آستان قدس رضوی دعوتند تا در رواق های غدیر و دارالرحمه در مراسم‌های ویژه میلاد حضرت حضور یابند.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در خصوص برخی از برنامه های در نظر گرفته شده ویژه دهه کرامت، گفت: رویداد دختران خورشید در قالب اجتماع بانوان و گلباران حرم مطهر رضوی عصر پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی برگزار شد.

حضور گروه‌هایی از ۶ استان کشور و اجرای ۲ هزار سرود در حریم و حرم رضوی از ویژه برنامه‌های حرم رضوی در دهه کرامت است.

حجت الاسلام حسین شریعتی‌نژاد افزود: آیین جشن شب میلاد امام مهربانی‌ها در سه بخش، شامل جشن شکوه رضوان، گلباران حرم مطهر توسط خدام و اجتماع باشکوه هیات‌های مذهبی در صحن پیامبر اعظم (ص) برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: اجتماع باشکوه هیات‌های مذهبی با عنوان «جشن بزرگ سلام آقا» با حضور مدیحه سرایان و ذاکران برجسته اهل‌بیت (ع) در شب میلاد امام رئوفمان در رواق امام خمینی(ره) از برنامه‌های متفاوت این ایام است.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی گفت: همزمان با شب میلاد حضرت ثامن الحجج (ع)، کرسی تلاوت بین‌المللی رضوی با حضور قاریان بین‌المللی در صحن پیامبر اعظم(ص) برپا می‌شود.

حجت الاسلام شریعتی نژاد اظهار کرد: همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع)، آیین تعویض پوش ضریح و پرچم گنبد منور رضوی نیز انجام خواهد شد.

وی گفت: جشنواره قرآنی امام رضا(ع) با محوریت فرازخوانی قرآن کریم، کتابت مردمی قرآن کریم، ثبت نام نهضت ملی آموزش قرآن کریم، حفظ سوره های قرآن، نهج البلاغه و احادیث رضوی، نقاشی و خوشنویسی با محوریت حدیث سلسله الذهب و برگزاری مسابقات روزانه و نیز دلنوشته به امام رضا(ع) در این دهه در حال برگزاری است.

وی اظهار کرد: نمایش فیلم‌های سینمایی رضوی نمایش داده شده در جشنواره های فجر و عمار در سالن همایش‌های آستان قدس از برنامه‌های هنری ایام ولادت حضرت رضا (ع) است.

در این ایام مبارک، تماشای دیوارنگاره مدینه تا مرو و تابلوها و بوم‌های بزرگ نقاشی با موضوع سیره و حکایات امام رضا(ع) در حریم و حرم رضوی نیز به همت هنرمندان این عرصه تحقق یافته است.

معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی نیز گفت: به مناسبت ایام دهه‌ کرامت و نزدیک شدن به میلاد امام رضا(ع)، بیش از ۳۵ هزار متر ریسه‌ رنگی در اماکن، صحن ها و ورودی های حرم مطهر رضوی نصب شده است.

محمد شبان افزود: همچنین اجرای بیش از ۲۰ طرح نوری در اماکن متبرکه بارگاه ملکوتی رضوی در ایام دهه کرامت، فضای این حریم آسمانی و نورانی را چشم نوازتر کرده است.

وی، کار ویژه نورآرایی دهه کرامت سال ۱۴۰۳ را برنامه نورپردازی سه بعدی گنبد مسجد گوهرشاد اعلام و بیان کرد: نورپردازی سه بعدی از جمله فناوری های جدید برای انداختن تصاویر نورانی و متحرک بر روی ابنیه ساختمانی است.

معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی ادامه داد: این طرح سه شب پیاپی در پایان دهه کرامت از بعد اذان مغرب تا ۳۰ دقیقه بامداد اجرا خواهد شد و تصاویر مرتبط با دهه کرامت بر روی قسمت جنوبی مسجد گوهرشاد به نمایش درخواهد آمد.

سرپرست دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی نیز اظهار کرد: جشنواره قرآنی "رایحه رضوان" با محوریت زائران بارگاه منور حضرت رضا(ع) به مناسبت ایام دهه پرخیر و برکت دهه کرامت و به همت اداره دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

محمد مقومی ادامه داد: فرازخوانی قرآن کریم، کتابت مردمی قرآن با راه‌اندازی میزهای خدمت در اماکن متبرکه، حفظ یکی از سوره‌های مبارکه انسان، ضحی و انشراح و ثبت نام نهضت ملی آموزش قرآن کریم، از جمله محورهای جشنواره "رایحه رضوان" است.

وی اضافه کرد: حفظ حکمت‌هایی از نهج البلاغه و هشت حدیث رضوی، نقاشی و خوشنویسی با محوریت حدیث سلسله‌الذهب و نامه امام رضا(ع) به عبدالعظیم، مسابقه روزانه پیامکی و سامانه‌ای و دلنوشته‌ای به امام رضا(ع) از دیگر محورهای این جشنواره قرآنی است.

سرپرست دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی ابراز کرد: زمان ثبت نام در جشنواره قرآنی "رایحه رضوان" از بیست و یکم اردیبهشت همزمان با آغاز دهه کرامت آغاز شده و تا بیست و یکم خرداد ادامه دارد و آیین اختتامیه و اعلام نتایج جشنواره نیز بیست و هشتم خرداد، مصادف با شب عید سعید قربان و آغاز دهه ولایت برگزار خواهد شد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار