کری: گذر زمان به نفع ما نیست

وزیر خارجه آمریکا گفت: جنگ در واقع شکست دیپلماسی است، به همین علت است که من با چنین تعصب و انرژی، دیپلماسی را دنبال می کنم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ جان کری در همایشی با جوانان با حضور شهردار لندن درباره نقش دیپلماسی در حل مسائل مختلف، گفت: خدمت من در ارتش به من آموخت که شما هرگز نباید وارد جنگ شوید چون می خواهید جنگ کنید، بلکه فقط باید زمانی وارد جنگ شوید که مجبور باشید و شما فقط زمانی باید مجبور به جنگ باشید که همه روشهای موجود دیگر را برای پیشبرد دیپلماسی امتحان کرده و جواب نگرفته باشید.

جنگ در واقع شکست دیپلماسی است. به همین علت است که من با چنین تعصب و انرژی دیپلماسی را دنبال می کنم زیرا گذر زمان به نفع ما نیست.

وقتی می بینید که بوکوحرام چه کارهایی با مردم نیجریه می کند، وقتی می بینید الشباب، بمب منفجر می کند و مردم سومالی را می کشد، وقتی می بینید طالبان در افغانستان و دیگر گروههای تروریستی یا گروههای ذینفع در یمن و لیبی و سوریه و جاهای دیگر جنگ راه می اندازند. بنابراین مردم بی‌صبرانه منتظر تحقق صلح هستند و اصلا دوست ندارند جنگ دیگری را شاهد باشند.

وی یادآور شد:  صلح نیز تنها زمانی تحقق پیدا می کند که دیپلماتها وقت بگذارند و رهبران نیز فرایند دیپلماسی را هدایت کنند.

معنای آن این است که نگرشی برای صلح داشته باشند مثل نگرشی که رئیس جمهور اوباما و رئیس جمهور روحانی داشتند و این دو رئیس جمهور همسو شدند و گفتند که ما می خواهیم تلاش کنیم درباره تسلیحات هسته ای ایران به توافق برسیم.

ما نیز آن را برای چند سال دنبال کردیم و در نهایت به توافق رسیدیم و یکی از جرقه های احتمالی و بالقوه جنگ را حذف و محو کردیم.

کری افزود: البته هنوز مجموعه های از این اخگرها و جرقه ها برای جنگ در آنجا (جمله کاملا دو پهلو گفته می شود و به احتمال زیاد منظور در منطقه است) وجود دارد و در حال سوختن است که ما باید آنها را خاموش کنیم.

شما جوانان باید با از سیاستمداران خود مسئولیت پذیری را در قبال چنین تلاشهایی بخواهید. خدمت نظامی من چیز دیگری نیز به من آموخت و آن این است که گاهی شما هیچ گزینه دیگری جنگ نبرد ندارید، گاهی شما مجبورید به علل اخلاقی نبرد کنید و از نیروی نظامی استفاده کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار