آبیاری یک چهارم مزارع آبی بوشهر با روش نوین

فقط 25 درصد مزارع آبی استان بوشهر به روش آبیاری نوین مجهز هستند.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از صد هزار هکتار زمین کشاورزی آبی استان، 25 هزار هکتار به روش نوین آبیاری می‌شوند.

منصور نوذری درباره علت مجهز نشدن زمین‌های کشاورزی آبی استان به سامانه‌های نوین آبیاری افزود: بخشی از این زمین‌ها به کشت گندم جو و کلزا اختصاص دارد که آبیاری این محصولات تا کنون با روش بارانی ممکن بوده و چون در استان بوشهر تبخیر و شوری آب بالاست امکان تجهیز این زمین‌ها به این روش وجود نداشت.

وی با اشاره به این که اکنون استفاده از روش آبیاری قطره ای در این کشتزارها نیز امکان پذیر شده است، ادامه داد: با بهره برداری از سد رئیسعلی دلواری در بخش شبانکاره شهرستان دشتستان، امکان تجهیز حدود 10 هزار هکتار از نخلستان‌های این شهرستان به روش آبیاری قطره ای فراهم شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان برنامه‌هایی که برای استفاده از این روش در نخلستان‌ها صورت گرفته، تصریح کرد: طرح شبکه آبیاری نوین به صورت نمونه در 170 هکتار از نخلستان‌های بخش آبپخش از توابع شهرستان دشتستان در دست اجراست و طرح مطالعه این طرح در دو هزار و 400 هکتار از نخلستان‌های این شهرستان به پایان رسیده است.

نوذری با بیان این که طرح مطالعه روش آبیاری نوین در 16 هزار و 400 هکتار از نخلستان‌های شهرستان دشتستان اجرا شده است گفت: به علت تکمیل نشدن سد و فراهم نبودن امکان تنظیم آب، اجرای این طرح در زمین‌های کشاورزی و باغ‌های زیر پوشش رودخانه دالکی فراهم نیست.

پیشگیری از هدر رفت آب و تبخیر، جلوگیری از تشکیل زه آب، افزایش عملکرد آبیاری بین 75 تا 90 درصد و جلوگیری از صرف هزینه برای تسطیح زمین‌های کشاورزی از مزایای اجرای استفاده از روش آبیاری نوین است.

 آمارها نشان می‌دهد 94 درصد منابع آب استان بوشهر در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و بسیاری از دشت‌های استان بوشهر به علت افزایش برداشت در سال‌های گذشته، ممنوعه اعلام شده اند یعنی اجازه برداشت آب از آنها وجود ندارد.

انتهای پیام/ ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.