دشتستان؛

تکمیل سد دالکی خواسته کشاورزان

کشاورزان دشتستانی در استان بوشهر خواستار تکمیل سد دالکی هستند.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر ، رئیس شورای اسلامی روستای نظرآقا از توابع شهرستان دشتستان گفت جمعی از کشاورزان بخش های مرکزی و سعدآباد به منظور انتقال فریادهای مظلومانه کشاورزان به مسو ولان برای تسریع در ساخت سد دالکی گرد هم آمدند.

هاشمی پور افزود در این نشست کمیته ای متشکل ازده نفر از کشاورزان برای پیگیری امور تشکیل شد.

نائب رئیس شورای اسلامی وحدتیه هم گفت هم اکنون حداکثر در سال دو نوبت طبق برنامه زمانبندی آب به نخیلات اختصاص می یابد که این وضعیت خیلی بحرانی است به گونه ای که برخی از نخیلات خشک شده اند.

محمد دایتی افزود با ساخت سد دالکی بیش از دو میلیون اصله نخل در حوزه های دالکی، وحدتیه، آبپخش و اراضی پایین دست نجات می یابند و راه اندازی این سد در تامین آب اشامیدنی برخی روستاها، کنترل سیلابها، تولید برق و آبیاری مزارع نیز می تواند بسیار موثر باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان هم گفت سد دالکی با تمام مجوزهای قانونی و رفع معارضان و پرداخت خسارت اراضی پیرامونی دردست اجراست، اما به علت موانع و مشکلات مالی عملیات اجرایی آن به کندی با پیشرفت ده درصد صورت می گیرد.

شاپور رجایی با اشاره به تامین نشدن منابع مالی پیش بینی شده هم از بخش سهم دولت و هم آورده سرمایه گذار افزود تنها ده درصد اعتبار دولت در سال گذشته تخصیص یافت و از سهم پیمانکار نیز که باید 700 میلیارد ریال آورده داشته باشد تاکنون نتوانسته آن را تامین کند.

 وی گفت موافقت نامه پرداخت تسهیلات 400 میلیارد ریالی توسط یکی از بانک های عامل برای سرمایه گذار گرفته شده است.

رجایی افزود تا کنون 110 میلیارد ریال از بخش خصوصی و 40 میلیارد ریال از بخش دولتی در این سد هزینه شده است.

سد دالکی با ظرفیت ذخیره 280 میلیون مترمکعب آب از جنس سد خاکی در چهل کیلومتری شهر برازجان روی رودخانه دالکی در دست ساخت است که با اجرای آن بیش از 12 هزار هکتار از نخلستان ها و زمین های زارعی منطقه دشتستان آبیاری می شود.

شهرستان دشتستان با چهار میلیون اصله نخل قطب تولید خرمای کشور است.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.