دالکی؛

ادامه ساخت سد دالکی از دو هفته آینده

ساخت سد دالکی یکی از مطالبات مهم کشاورزان دشتستان است؛ سدی که از زمان آغاز ساخت آن 23 ماه می‌گذرد اما پیشرفت چندانی نداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سد دالکی با ظرفیت ذخیره 2280 میلیون مترمکعب آب در 40 کیلومتری شهر برازجان روی رودخانه دالکی در دست ساخت است.

ساخت این سد دی سال 93 در سفر هیات دولت به استان بوشهر آغاز شد ، سدی که می‌تواند کام تشنه حدود نیمی از نخلستان‌های شهرستان دشتستان را سیراب کند.

 اما با تمام اهمیتی که این سد دارد مشکلات مالی اجازه نداده در این مدت ساخت آن پیشرفت چندانی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر چندی پیش گفته بود، تمام فعالیت‌های مربوط به کسب مجوزهای قانونی، رفع معارضان و پرداخت خسارت زمین‌های پیرامونی در مورد سد دالکی انجام گرفته اما به علت مشکلات مالی ساخت آن به کندی و با پیشرفت ده درصد صورت می‌گیرد.

به گفته شاهپور رجایی، فقط ده درصد اعتبار دولت برای ساخت سد در سال گذشته تخصیص یافته و پیمانکار نیز که باید 700 میلیارد ریال آورده داشته باشد تاکنون نتوانسته آن را تامین کند.

گزارش مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر بیانگر این بود که تا کنون 110 میلیارد ریال از بخش خصوصی و 40 میلیارد ریال از بخش دولتی در این سد هزینه شده است.

حالا محمد باقر سعادت نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نیاز کشاورزان به ساخت سریع‌تر سد دالکی گفته است، ساخت سد از دو هفته آینده روند بهتری پیدا می‌کند.

با بهره برداری از سد دالکی 12هزار و 750 هکتار نخلستان و زمین کشاورزی آبیاری می‌شوند و علاوه بر جلوگیری از هدر رفت سیلاب جریان رودخانه دالکی و کاهش خسارت های ناشی از آن، باعث رونق کار در منطقه خواهد شد.

 تامین بخشی از آب مورد نیاز صنعت و محیط زیست و تولید 24 مگاوات انرژی برق آبی از دیگر اهداف ایجاد سد دالکی است.

اعتبار مورد نیاز برای ساخت این سد سه هزارو 700 میلیارد ریال پیش بینی شده و هنگام آغاز ساخت آن وزیر نیرو اعلام کرده بود ایجاد آن چهار سال طول می‌کشد.

اکنون هزار حلقه چاه غیرمجاز در دشت دالکی وجود دارد که کارشناسان می‌گویند با ساخت سد دالکی این تعداد چاه خشک می‌شوند و از برداشت بی رویه از سفره آب‌های زیرزمینی تا حد زیادی جلوگیری می‌شود.

همزمان با ساخت سد دالکی بر روی رودخانه دالکی استان فارس هم در حال ساخت سدی دیگر بر روی بالادست این رودخانه است.

وزیر نیرو تیرماه گفته بود، ساخت سد نرگسی 35 درصد پیشرفت دارد و اگر اعتبارش تامین شود، سال 97 تکمیل خواهد شد.


انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.