در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان شد:

بهره‌برداری 3 برابری ایرانیان از ظرفیت زمین / اجازه خود پالایی به کره زمین را نمی‌دهیم

مدیر دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط‌ زیست سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: ایرانیان 3 برابر بیشتر از ظرفیت زمین از آن بهره‌برداری کرده و ردپای اکولوژیک‌شان بسیار بزرگ‌تر از میانگین جهانی است.

زهرا جواهریان مدیر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اقتصاد سبز و اقتصاد محیط‌ زیست اظهار داشت: در حالی که در دنیا ردپای اکولوژیک 12 میلیارد هکتار برآورده شده در کشور ما این ردپا بسیار بزرگ و به میزان 2.66 میلیارد هکتار رسیده که بسیار بدتر از میانگین جهانی است.

وی افزود: سرانه ردپای هر ایرانی 84 صدم هکتار است که میزان 3 برابر از ظرفیت کشورمان بیشتر اعلام شده است.

مدیر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که ما به زمین اجازه خودپالایی نمی‌دهیم، گفت: فقط در حال بهره‌برداری از منابع طبیعی هستیم و اجازه نمی‌دهیم که زمین بر فرض میزان آب مصرفی از جانب ما را جذب کند.

جواهریان تاکید کرد: منابع طبیعی ارزش دارند اما در حساب ملی ما وارد نشده‌اند و اگر این منابع را وارد ارزش اقتصادی خود کنیم قابل محاسبه بوده و میزان برداشت ما از آن‌ها در ارزش‌گذاری اقتصادی تعیین شده و در نهایت وارد حساب ملی می‌شود.

وی تصریح کرد: در حساب ملی ما فقط چوب ذکر و از اکسیژن تولیدی آن صرف نظر شده و یا در قبض آب هزینه‌های رسیده به دست مردم لحاظ شده و ارزش متر مکعبی آن به فراموشی سپرده شده است.

مدیر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که نبود ارزش‌گذاری اقتصادی علاوه بر ضرر به اقتصاد کشور، منابع ملی کشور را نیز به راحتی و بدون لحاظ کردن ارزش واقعی آن به سمت بهره‌برداری‌های بی رویه سوق می‌دهد، گفت: اقتصاد و محیط زیست قابل تفکیک نبوده و هر دو به هم گره خورده‌اند چرا که محیط‌ زیست هزینه نیست، بلکه یک سرمایه محسوب می‌شود.

جواهریان ادامه داد: کره جنوبی نشان داده که می‌توان در حد توسعه پیش رفته و محیط زیست را نیز حفظ کرد، با اقتصاد سبز و مشاغل سبز آلودگی‌ها را کاهش داده و از میزان تخریب بر منابع طبیعی کاست.

وی با اشاره به مشاغل سبز چون بازیافت، انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و کشاورزی ارگانیک گفت: امیدواریم در برنامه ششم توسعه واجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط‌ زیست در زمینه مشاغل سبز گام برداریم.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار