محیط زیست بازوی ایست نیست/ارزیابی زیست محیطی، ارزیابی خطر برای حفظ زیست بوم است

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخی فکر می‌کنند که محیط زیست بازوی ایست است در حالی که ارزیابی زیست محیطی، ارزیابی خطر برای حفظ زیست بوم است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زست در کنفرانس ملی محیط زیست  که امروز ( چهارشنبه ) در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند که محیط زیست بازوی ایست است در حالی که نظارت این سازمان و ارزیابی‌های زیست محیطی برای ارزیابی خطری انجام می‌شود تا زیست بوم را از تخریب و هر نوع آسیبی در امان نگه دارد.

وی تصریح کرد: سگ کشی شده و برخی در مقابل سازمان تظاهرات می‌کنند در حالی که این امر بر عهده محیط زیست نبوده و متولی آن شهرداری است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص محصولات دست کاری شده ژنتیکی گفت: به جای این‌که 30 درصد منابع غذایی ما دور ریز باشد با استفاده بهینه و الگوی مصرف آن ما نیازی به محصولات دستکاری شده ژنتیکی نداریم.

مظاهری با بیان این‌که محیط زیست فناوری ستیز نیست، گفت: ما باید احتمال خطر را در همه فناوری‌ها برای جلوگیری از هر گونه تخریب محیط زیست در نظر بگیریم و با ارزیابی خطر آسیب فناوری به طبیعت را  به صفر برسانیم.

وی در خصوص چالش‌های کنونی محیط زیست کشورمان افزود:  آنچه کشور ما مصرف می‌کند نیاز به سه کره زمین دارد در حالی که هندوستان 6 دهم یک کره  از زمین بهره می‌جوید.

مظاهری ادامه داد: یک میلیون هکتار از درختان بلوط ما از بین رفته و 6 درصد از گونه‌های جانوری در معرض تهدید قرار دارد، تالاب‌ها خسارتی به میزان 40 تا 100درصد متحمل شده، حجم مخازن آب  زیرزمینی کاهش یافته، سالانه 400 میلیون تن فاضلاب وارد خزر می‌شود، به میزان 1.3 میلیون بشکه در سال به خلیج فارس ریزش نفت گزارش شده، تخلیه سالانه 300 میلیون متر مکعب فاضلاب به خلیج فارس و دریای عمان، مرگ و میر حدود 70 درصد از آب سنگ‌های مرجانی دو دریای جنوبی کشور، برپایی سازه‌های  موج شکن و تخریب اکو سیستم ساحل و محل زادآوری گونه‌های آبی، ورود ریزگردها به میزان 1000 تن به ازای هر کیلومتر مربع در سواحل و دریاها، تشدید پدیده گرد و غبار و موارد دیگر از چالش‌های امروزه محیط زیست کشورمان است.

معاون پژوهش و آموزش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما در حال نابودی محیط زیست هستیم در حالی که جنگل‌های ما آخرین بازمانده‌های جنگل‌های هیرکانی در جهان هستند و کشور ما رتبه پنجم تنوع زیستی جهان را در بر دارد.

مظاهری افزود: 8 هزار گونه گیاهی، 1727 گونه گیاهی انحصاری،272 منطقه 4 گانه محیط زیست که 7 تا 10 درصد عرصه کل کشورمان را دربرگرفته، 205 تالاب، 135 گونه مهره دار وحشی، 25 تا 30 هزار گونه مهره دار که معادل کل گونه پرندگان در قاره آسیا و 2.3 برابر پرندگان خاورمیانه است.

مظاهری با بیان این‌که قرار شده تا سال 2020 وسعت مناطق حفاظت شده خود را به 10 درصد برسانیم ،گفت: ما با نعمت‌های الهی که خدا به سرزمین ما عنایت کرده چکار کرده‌ایم؟

وی در خصوص اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه آموزش بیان کرد: برای اولین بار در کشور کتاب کار و فناوری برای دانش آموزان ما اختصاص داده شده  و تفاهم‌ نامه‌ای با علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی منعقد کرده‌ایم که مربیان مهد کودک آموزش زیست محیطی ببینند.

معاون پژوهش و آموزش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با وزارت علوم تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم که به منزله آن دو واحد شناخت محیط زیست در دانشگاه‌های سراسر کشور  به آموزش درآیند و در بخش آموزش همگانی 15 مخاطب مختلف از خبرنگاران تا قضات را در برنامه آموزشی خود قرار داده‌ایم.

مظاهری در خصوص پایان نامه دانشجویان گفت: قرار شده پایان نامه‌ تمامی دانشجویان کشور دو جلدی شده و به جای ارائه 7 جلد به مرکز آموزشی خود با تحویل دو جلد از مصرف بی رویه کاغذ جلوگیری شود چرا که هر برگ کاغذ 10 لیتر آب مصرف می‌کند و با کاهش این حجم مطمئنا حجم قابل توجهی آب و درختان هیرکانی ما حفظ خواهد شد.

وی در خصوص آگاه سازی و ظرفیت سازی عموم مردم تصریح کرد: در سال 1392 تعداد سازمان‌های مردم نهاد ما 232 نفر بوده که امروزه این تعداد به 760  سازمان رسیده و از نظر تثبیت اولویت‌های پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست از این پس خود متولی نخبگان زیست محیطی و طرح‌های خاص این حوزه خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.