آرامش یک ساعته زمین در 29 اسفند؛

برج میلاد به احترام حفظ زمین خاموش می‌شود

طرح جهانی ساعت زمین در جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی برای ششمین سال متمادی در 29 اسفند در کشورمان اجرا می‌شود.

برج میلاد به احترام حفظ زمین خاموش می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تنها یک روز با تولد شش سالگی طرح جهانی ساعت زمین و آرامش یک ساعته آن فاصله داریم، امسال در 29 اسفند (19مارس) از ساعت 20:30 تا 21:30 به احترام حفاظت از مادرمان "زمین" چراغ‌‌ها، سیستم برقی خانه و محل کار خود را به مدت یک ساعت خاموش کنیم و با پیوستن به این حرکت نمادین که در سراسر جهان به مناسبت مبارزه با گرمایش زمین، تغییرات آب و ‌هوایی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف اجرا می‌شود، به مادرمان زمین یک ساعت آرامش را هدیه دهیم تا شاید باری از میزان تخریبات ناشی از دست‌اندازی‌های مخرب‌مان را به کاهش برسانیم.

**رابطه انرژی و گرمایش زمین

روشن گذاشتن چراغ یک دفتر کار در طول شب با مقدار انرژی لازم برای گرم کردن آب برای هزار فنجان قهوه برابری می کند اما سؤال اینجاست که انرژی مصرف آن چه رابطه‌ای با گرمایش زمین و آلودگی هوا می‌تواند داشته باشد؟

زهرا جواهریان مدیر کل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط‌ زیست سازمان حفاظت از محیط‌ زیست در این باره می‌‌گوید: با مصرف برق که در اثر سوخت ناقص این اتفاق می‌افتد گاز دی اکسید کربن منتشر می‌شود که یک گاز گلخانه‌ای است.

وی ادامه داد: وقتی میزان مصرف برق افزایش می‌یابد انتشار دی اکسید کربن به عنوان یک گاز گلخانه‌ای افزایش یافته و با جذب نور خورشید باعث گرم‌شدن کره زمین و پدیده تغییر اقلیمی می‌شود که سال‌هاست بسیاری از کشورهای جهان را درگیر تبعات منفی خود کرده است.

مدیر کل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط‌‌زیست سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است:  مصرف زیاد انرژی، احتراق ناقص سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای در نهایت باعث ایجاد آلودگی هوا می‌شود.

**هر ایرانی سالانه 7.7 دی اکسید کربن تولید می‌کند

میانگین جهانی تولید سالانه دی اکسید کربن برای هر نفر 4.9 تن است اما هر ایرانی سالانه 7.7 تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کند که این مورد باعث افزایش گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی می‌شود.

کاهش دی اکسید کربن در مقابله با گرمایش زمین تنها با اصلاح الگوی مصرف محقق می‌شود.

**از مصرف بی‌رویه انرژی تا اختلال در چرخه طبیعت زندگی

با مصرف بی‌رویه انرژی گازهای گلخانه ای افزایش یافته، زمین گرم‌تر شده و آلودگی هوا یک روند صعودی را طی می‌کند ولی این وضعیت تنها به این موارد ختم نمی‌شود بلکه چرخه طبیعی زندگی زمین را دچار اختلالی جبران ناپذیر با صرف هزینه گزاف اقتصادی برای بهبود شرایط آن می‌کند که حتی در برخی موارد قابل برگشت به حالت اولیه نخواهد بود.

جواهریان مدیر کل پایدار و اقتصاد محیط‌زیست سازمان حفاظت محیط‌زیست دراین‌باره می‌گوید: افزایش دی اکسید کربن و گرمایش زمین باعث کاهش بارندگی، خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، آتش‌سوزی جنگل‌ها، کاهش محصولات کشاورزی و افزایش بیماری هایی با  منشایی از نیش حشرات و باکتری‌های گرما دوست می‌شود.

**تا سال 2070 دو سوم جهان غیرقابل زیست می‌شود 

یکی از اثرات اصلی طرح ساعت زمین توجه بیشتر مردم به تغییرات آب و هوایی، اقلیم و آلودگی هوا است با اینکه سال‌هاست بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما دچار این بحران شده در اجلاس پاریس تمامی مسئولان ارشد کشورهای دیگر برای مقابله ملی و بین‌المللی با این اتقاق گرداگرد هم جمع شده و تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است: هم‌اکنون ایران  در حال تجربه افزایش دمای یک و نیم درجه‌ای است و تا سال 2070 دو سوم جهان به دلیل گرمایش زمین غیرقابل زیست خواهند شد.

وی در ادامه می‌گوید: در اجلاس پاریس، ایران برای مقابله با گرمایش زمین توافق کرده که با رفع تحریم‌ها تا سال 2030 به کاهش 12 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای دست یابد.

**از خاموشی برج میلاد تا کاهش مصرف انرژی و سوخت‌های فسیلی 

مصرف سوخت‌های فسیلی وانرژی‌های مربوط به آن باعث انتشار گاز دی اکسید کربنی می‌شود که عامل اصلی گرمایش زمین آلودگی هوا است، بنابراین استفاده از انرژی‌های نو و پاک به جای سوخت‌های فسیلی می‌تواند در کاهش گرمایش زمین و آلودگی هوا مؤثر باشد.

کارشناسان انرژی در خصوص لامپ‌های معمولی و کم مصرف می‌گویند: به ازای هر 500 لامپ کم‌مصرفی که در یک ساعت روشن است یک متر مکعب گاز طبیعی سوخته می‌شود و در زمان اوج مصرف، مصرف هر انرژی و سوختی به اوج خود می‌رسد.

شاعری رئیس اسبق محیط‌زیست شهرداری تهران در خصوصی مصرف انرژی برج میلاد می‌گوید: به ازای هر یک ساعت خاموشی در برج میلاد مقدار 4 هزار 100 کیلو وات ساعت در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

**یک ساعت آرامش به مادرمان زمین هدیه دهیم

به ازای هر یک لامپ خاموش و عدم استفاده بی‌رویه از برق از احتراق ناقص سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای و انتشار دی اکسید کربن که عامل اصلی گرمایش زمین و آلودگی هوا است جلوگیری کنیم همه با هم به کمپین خاموشی یک ساعته زمین در 29 اسفند از ساعت 20:30 تا 21:30 بپیوندیم تا به پیکر مادر زخم خورده‌مان (زمین) استراحت دهیم.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار