به مناسب روز جهانی زمین؛

مادری که لب‌های ترک برداشته‌اش کمک می‌‌خواهد

دستان چپاول‌گر ما انسان‌ها زخم‌های عمیقی بر پیکره کره زمین بر جای گذاشته که تنها با همت جمعی یکایک ساکنان آن قابل درمان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امسال 22 آوریل، روز جهانی زمین پاک را در شرایطی گرامی خواهیم داشت که 5 هزار نفر به خاطر آب ناسالم دچار مرگ و میر شده و یک میلیارد نفر دیگر در دنیا به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

در حالی که یک میلیون نفر از ساکنان زمین گرسنه هستند ، 50 درصد غلات تولید شده در دنیا صرف خوراک حیوانات می‌شود.

اما دستبرد بیش از حد ما انسان‌ها بر منابع حیاتی زمین، تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود، چرا که آمارها حاکی از تخریب سالانه 13 میلیون هکتار جنگل و نازکتر شدن 40 درصدی کوه‌های یخی است.

ما ساکنان کره زمین با دستان چپاول‌گر خود چه بر سر گوی حیاتی با ارزش خود آورده‌ایم که خبر می‌رسد، نرخ مرگ ومیر انسان‌ها هزار برابر بیشتر از نرخ طبیعی شده است؟!

*آیا کسی می‌داند موضوع چیست؟

امسال شعار جهانی روز زمین پاک، درختان برای زمین و زمین برای زندگی است ،پس باید تا روز زمین پاک سال آینده تک تک روزهای زندگی و فعالیت خود بر روی این کره سبز، آبی و خاکی خود را به سبز بودن و حفظ منابع گیاهی گره زنیم تا شاید برای بهبود حال مادرمان زمین قدمی موثر برداشته و یا حداقل از بی‌حالی و بدحالی وضعیت او ممانعت کنیم.

*به جای کاشت درخت، پلاستیک می‌کاریم

امروزه به هر جا که می‌روی در نگاه ظاهری برق ظروف و کیسه‌های پلاستیکی چشمانت را جلب می‌کند، حاشیه رودخانه‌ها، تالاب‌ها، بستر جنگل‌ها، خانه‌ها و مغازه‌های من و شما، پارک‌ها حتی صندلی‌ها، ورزشگاه‌ها؛ خلاصه هر جا که انسان قدمی در آن گذاشته ردپایی از خود به نام پلاستیک برجا گذاشته است.

امروزه به قدری در استان‌های شمالی با حجم عظیم پسماندهای پلاستیکی مواجه هستیم که گویا مناطق بکر کشورمان در چند قدمی خفگی است چرا که طبیعت سبز کوه زمین ریه‌های تنفسی موجودات زنده بر روی آن هستند و هر چه راه تنفس آن‌ها را سلب کند،  نفس کشیدن انسان‌ها، گیاهان و جانوران را با مشکل مواجه کرده است و حالا ما با رها ساختن پلاستیک‌ها چه بر سر راه تنفس‌مان آورد‌ه‌ایم؟

سعید متصدی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می‌گوید: امروزه تنها چیزی که در جای جای کشورمان‌ دیده شده وبه وضوح ما را آزار می‌دهد، پلاستیک‌هایی است که بدون علت مصرف می‌شود و این یعنی ما جنگل‌های پلاستیک را به جای جنگل‌های درختان سبز توسعه داده‌ایم.

هومان خاکپور کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص کیسه‌های پلاستیکی معتقد است: تجزیه کیسه‌های پلاستیکی صد سال طول می‌کشد و اگر سوزانده شود گاز سمی خطرناکی ایجاد می‌کند ولی خطرات این غول زیست‌محیطی تنها به این موارد ختم نمی‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از حیوانات و گونه‌های دریایی که برخی از آن‌ها در زنجیره‌ غذایی ما انسان‌ها وجود دارند در بدنشان پلاستیک پیدا شده و این یعنی این ماده خطرناک و سمی در تغذیه ما نفوذ کرده و مطمئنا برای سلامتی دردسرساز خواهد شد.

ماموران یگان حفاظت استان‌های ساحلی در کنار سواحل شاهد گرفتار شدن پرندگان و گونه‌های دریایی در کیسه‌های پلاستیکی و بعضا مرگ آن‌ها به دلیل خوردن این غول زیست‌محیطی بوده‌اند.

اگر شما جستجویی در اینترنت کنید تصاویری از حضور گونه‌های جانوری در گرداب انواع پلاستیک‌ها خواهد دید.

داستان پردرد و زخم‌های وارد بر پیکره مادرمان زمین، تنها به هجوم پلاستیک‌ها ختم نمی‌شود چرا که کم‌آبی، خشکی و آلودگی دریاها تالاب، رودخانه‌ها، برپایی ساختمان‌ها برج‌های آسمان خراش، پیدایش غول‌های صنعتی، انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی برداشت‌های بی‌رویه از آب ارمغان چپاول‌گری دستان ما ساکنان زمین از هدایای نهفته بر روی زمین است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای نجات زمین می‌گوید: در روز زمین پاک باید در کنار هم و با همدیگر فعالیت‌هایی را شروع کنیم تا این فجایع را آیندگان مان نبینند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار