پیش بینی 40 میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری مدارس شبانه روزی

وزیر آموزش و پرورش گفت: بیش از 40 میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری مدارس شبانه روزی در بخش دولتی منبع پیش بینی کرده‌ایم.

 به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در اولین جشنواره حامیان مدارس شبانه روزی در جمع خبرنگاران گفت: امروز شاهد برگزاری اولین جشنواره رسیدگی بیشتر به مدارس شبانه روزی با کمک مردم و دولت در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت بودیم که از استانهای مختلف، خیرین مدرسه ساز و مدرسه دار و مدیران آموزش و پرورش دعوت شدند و برای توسعه عدالت آموزشی در قالب مدارس شبانه روزی کمک نمودند. 

امیدواریم بیش از پیش بتوانیم در رسیدگی به دانش‌آموزان مدارس شبانه روزی (بیش از 400 هزار نفر) که در بیش از سه هزار و 300 مدرسه هستند فعالیت مفیدی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این نشست بحث ما بحث ساخت مدرسه نیست بلکه رسیدگی بهتر به این مدارس است چرا که به هر حال در مدارس شبانه روزی بحث اسکان،‌ تغذیه و تجهیزات نیز مطرح است و نسبت به مدارس دیگر پرهزینه‌تر هستند و رسیدگی بیشتری را می‌طلبند. 

فانی اظهار داشت: امسال از بودجه دولت بیش از 7 میلیارد تومان برای تجهیز شبانه روزی‌ها و بیش از 40 میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری آنها منبع پیش‌بینی کردیم. اما کفایت نمی‌کند و انتظار داریم خیرین و مردم به کمک آموزش و پرورش بیایند و در اداره مدارس شبانه روزی به شکل هیئت امنایی بتوانیم کیفیت را افزایش دهیم.

وی در خصوص پرداخت این مدارس توسط دانش‌آموزان بیان کرد: تلاش می‌کنیم دانش‌آموزان در این راستا هزینه‌ای را پرداخت نکنند. با توجه به اینکه اکثریت دانش آموزان از مناطق روستایی و دور افتاده کشور هستند هزینه‌ها با دولت و خیرین است البته در بعضی از شبانه روزی‌ها خود اولیا نیز کمک‌هایی دارند اما ما تلاش می‌کنیم از خیرین کمک بگیریم تا اولیا مبالغ کمتری را برای فعالیت فوق برنامه این مدارس پرداخت کنند. 

در ادامه مصباحی مقدم عضو شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: بودجه اختصاصی سال جاری برای مدارس شبانه روزی 140 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که برای سال آینده این مقدار به 189 میلیارد تومان پیش‌بینی می شود. البته نسبت به کمیت و کیفیت این مدارس ما در بحث بودجه‌ها ورود نمی‌کنیم و خود آموزش و پرورش برای بودجه‌ها پیش‌بینی می‌کند. 

رضوی معاون سازمان مدیریت نیز در ادامه اظهار داشت: متاسفانه امروزه بیشتر دانش‌آموزان ما در مناطق روستایی و محروم هستند و وظیفه ما این است که امکاناتی را برای تحصیل آنها فراهم کنیم. 

وی افزود: امسال از طریق کمک‌هایی بنیاد علوی و سازمان‌های دیگر نزدیک به 30 میلیارد تومان کمک دریافت شده است و شوراها به ریاست وزیر آموزش و پرورش و دبیری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری کارها را بیشتر دنبال می‌کند. 

وی بیان کرد: باید به اصل مدارس شبانه روزی طور دیگری نگاه کنیم و به دنبال افزایش اعتبار نباشیم به دنبال این باشیم که روشی بهتر برای آموزش بیشتر ارائه نماییم. چرا که معمولا دانش‌آموزانی که از مناطق محروم و روستاهای دوردست در مدارس شبانه روزی هستند نیروی کار خانواده نیز حساب می‌شوند و برای جبران خسارات طبق قانون اساسی وظیفه داریم فکری کنیم و امکاناتی را فراهم نماییم. 

وی یادآور شد: یکی از مشکلات مدارس شبانه روزی پراکندگی و کمی تعداد دانش‌آموزان از مقطع ابتدایی به بالا است که هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند و باید تدابیری در این راستا اندیشیده شود.

در ادامه واعظ مهدوی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورگفت: مدارس شبانه روزی یکی از ابتکارات مهم است برای مناطقی که فاصله روستاها به حدی نیست که هر روستا یک مدرسه داشته باشد اندیشیده شده است.
 
وی ادامه داد: طبیعی است مدارس شبانه روزی بایستی وضعیت تغذیه و فعالیت‌های فوق برنامه‌ای مناسبی برایشان فراهم شود. 

مهدوی عنوان کرد: در طول سالهای اخیر بعد از انقلاب تعداد این مدارس گسترش یافته و طبق گزارشات موجود نیازها را تا حدی تامین نموده است. بیش از 400 هزار نفر در این مدارس تحصیل می کنند و اعتبار 145 میلیارد تومانی برای بودجه 94 برای این کار پیش‌بینی شده است در سال 95 این اعتبار ، 158 میلیارد تومان است که این اعتبار کفایت نمی‌کند و کمک‌های خیرین در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد. 

وی خاطر نشان کرد: بیشترین کمبودها را درحال حاضر در استانهای سیستان و بلوچستان،‌ جنوب کرمان، هرمزگان و مناطق کوهستانی زاگرس،‌ مناطق خراسان شمالی و . . . داریم که باید در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شود امیدواریم اعتبارات پیش‌بینی شده به طور کامل محقق شود و تحت تاثیر کاهش‌های موسمی و مقطعی درآمدها و نوسانات درآمدها قرار نگیرد. 

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار