تحصیل بیش از 400 هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی/طرح خیرین مدرسه‌دار در راه است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: 404 هزار و 189 دانش‌آموز در مدارس شبانه روزی مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش امروز در مراسم حامیان مدارس شبانه روزی اظهار داشت: آنچه که امروز در مدارس شبانه روزی اتفاق می‌افتد نتیجه تلاش‌های  آموزش و پرورش است همچنین بر اساس آخرین اجلاس سران خیرین مدرسه ساز که برگزار شد پیشنهادی مبنی بر این موضوع مطرح شد که در کنار خیرین فضایی برای آنها فراهم شود تا در امر مدرسه داری شرکت کنند.

وی افزود: این خیرین می‌توانند در کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان،‌ تهیه وسایل آموزشی، برطرف کردن ‌مایحتاج زندگی در مدارس شبانه روزی‌، شرکت داشته باشند. همچنین گام بلند تحقق عدالت آموزشی توجه به مدارس شبانه روزی است و یکی از اهداف نظام تعلیم و تربیت تحقق عدالت آموزشی است که در بند 16 سند تحول بنیادین بحث عدالت تربیتی در ابعاد کمی،‌ همگانی، و الزامی مطرح شده است. 

زرافشان ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت ماموریت دارد که زمینه دستیابی دانش‌آموزان را طی 12 پایه به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی،‌ خانوادگی و اجتماعی، به صورت عادلانه و الزامی و در ساختاری کارآمد فراهم سازد. البته لازم به ذکر است که تلاش وزارت آموزش و پرورش در این چند سال به ثمر نشسته است و ما توانستیم همه دانش‌آموزان دوره ابتدایی را در کل کشور تحت پوشش قرار دهیم حتی در دورترین نقاط کشور هم برای آنها کلاس برگزار شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در دوره اول متوسطه بیش از 94 درصد دانش‌آموزان تحت پوشش واقعی هستند و کمتر از 6 درصد جزء دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل هستند. در دوره دوم متوسطه بیش از 82 درصد مشغول به تحصیل هستند. اما آموزش و پرورش برای مناطق دور دست که امکان اعزام معلم برای آنان وجود ندارد از راه‌های جایگزینی استفاده کرده است که می‌توان به آموزش بزرگسالان، آموزش از راه دور، روستا مرکزی، خوابگاه‌مرکزی و مدارس شبانه روزی اشاره کرد.

وی افزود: مدارس شبانه روزی در سال 54 الی 55 تاسیس شد که شامل 9 مدرسه در دوره راهنمایی به همراه 1288 دانش‌آموز دختر و پسر بود. تا سال 57 که سال پیروزی انقلاب اسلامی است این مدارس به 19 مدرسه با تعداد دو هزار و 630 دانش آموز رسیدند. از سال 57 تا سال تحصیلی 93- 94 این تعداد در دوره اول متوسطه به هزار و 129 مدرسه رسید. که در این مدارس 50 هزار و 771 دانش‌آموز دختر و 57 هزار و 549 دانش‌آموز پسر، مشغول به تحصیل هستند در دوره دوم متوسطه دو هزار و 222 مدرسه به همراه 127 هزار و 660 دانش آموز دختر و 168 هزار و 209 دانش آموز پسر مشغول به تحصیل هستند که در مجموع 404 هزار و 189 دانش‌آموز در مدارس شبانه روزی مشغول به تحصیل هستند. 

زرافشان بیان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش در سال 78 اساسنامه مدارس شبانه روزی را به تصویب رساند. که در این اساسنامه توسعه امکانات آموزشی و پرورشی و ایجاد فرصت تحصیلی برای دانش‌آموزان روستاهای پراکنده و کم جمعیت و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در رشته‌هایی که نیاز به حضور مستمر دارند تاسیس شد.

وی ادامه داد: از جمله اهداف ما افزایش درصد پوشش تحصیلی، ارتقا‌ء سطح کیفی و کاهش افت تحصیلی، فراهم کردن زمینه مناسب برای تربیت دانش‌آموزان با بهره گیری از اوقات فراغت دانش آموزان‌، پیشگیری از تبعات اخلاقی و اجتماعی ناشی از مهاجرت دانش‌آموزان به مراکز شهری، استفاده بهینه از نیروی انسانی، فراهم کردن زمینه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز مناطق محروم است. 

زرافشان ادامه داد: عملکرد مدارس شبانه روزی رشد اجتماعی،‌ مذهبی و اخلاقی،‌ عملکرد تحصیلی و حفظ تعاون،‌ همکاری، و مسئولیت پذیری است که اگر سرمایه گذاری در این بخش صورت بگیرد نتیجه مثبتی خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: از جمله چالشها و نیازهای مدارس می‌توان به نیازهای عاطفی دور از خانواده، تامین فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی، خوابگاهی و بهداشتی،‌ تامین هزینه و امکانات ایاب و ذهاب، تامین سرانه غذایی مناسب با دوران رشد دانش‌آموزان، اجرای برنامه‌های فوق برنامه،‌ تامین کتاب و کتابخانه و هوشمند سازی مدارس  اشاره کرد. 

وی خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه در مناطق محروم از جمله اهداف، در جهت پیشرفت مدارس شبانه روزی است. همچنین تاسیس صندوق حمایت مرکزی برای تامین شرایط لازم و تشکیل حامیان در سطح استانها و تخصیص بودجه برای تجهیز مدارس شبانه روزی از جمله کارهایی است که ما در این راه قدم برداشته‌ایم.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار