فانی:

تحول در منابع انسانی کلید تحول سند آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش گفت:نظام آموزش و پرورش کشور در 6 پایه استوار است اما در بین همه پایه‌ها نیرو و منابع و سرمایه‌ انسانی مهمترین رکن است و کلید تحول سند آموزش و پرورش تحول در منابع انسانی آموزش و پرورش است.

به گزارش  خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از سند راهبردی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که ظهر امروز در سالن شهید تهرانی مقدم این دانشگاه برگزار شد، گفت: از اینکه در آستانه نیم‌سال جدید تحصیلی در خدمت اساتید این دانشگاه هستم خوشحالم، همچنین با ابراز خرسندی از مقارن شدن ایام دهه فجر با رونمایی از سند راهبردی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نکاتی را اعلام می‌کنم. 

وی ادامه داد: بحث نیروی انسانی ضرورت تربیت و بهسازی منابع موجود در وزارت آموزش و پرورش از جمله ارکان اصلی تعلیم و تربیت است و از زیرنظام‌هایی تشکیل شده‌اند. در واقع بحث مدیریت، منابع مالی، برنامه درسی، پژوهش و ارزشیابی، تجهیزات و غیره زیرنظام‌هایی است که در سند تحول نام برده شده است. 

فانی بیان کرد: نظام آموزش و پرورش کشور در 6 پایه استوار است اما در بین همه پایه‌ها نیرو و منابع و سرمایه‌ انسانی مهمترین رکن است و کلید تحول سند آموزش و پرورش تحول در منابع انسانی آموزش و پرورش است و لذا بحث بهسازی منابع انسانی موجود از یک طرف و تربیت نیروی انسانی برای جایگزینی کسانی که از دور خدمت خارج می‌شوند از اهمیتی مهم برخوردارند. بحث دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی که در آموزش و پرورش فعالیت دارند از جایگاه‌ ویژه‌ای برخوردار است که آموزش نیروی انسانی را در رأس همه فعالیت‌ها تلقی می‌کنیم و به تعبیر این دو دانشگاه در آموزش و پرورش دو سازمان راهبردی هستند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: توسعه‌ی آموزش‌های نیمه حرفه‌ای از نکات مهم دیگرند از سال‌های گذشته جهت‌گیری توسعه‌ی آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای و کاردانش‌ را مد نظر قرار دادیم و حدود 40 درصد از دانش‌آموزان کل کشور را دانش‌آموزان فنی‌و حرفه‌ای و کاردانش تشکیل می‌دهند و در صدد هستیم افزایش این طرح را تا مرز 45 درصد برسانیم. لازمه توسعه کمی و کیفی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تأمین فضا، تجهیزات، امکانات و منابع انسانی است که تحت عنوان هنرآموز و استاد کار باید آموزش‌هایی ارائه شود و این دانشگاه در این راستار از اولویت جدی برخوردار است. 

وزیر آموزش و پرورش افزود: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مرکزی است برای تربیت نیروی انسانی در بخش فنی و حرفه‌ای که در حال حاضر هم حدود 6 هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. از این رو از مدیریت دانشگاه، اعضای هیئت علمی و کل کارکنان به دلیل تلاش‌هایی که در رابطه با تأمین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز داشته‌اند، تشکر می‌کنیم.

وی در خصوص ضرورت داشتن یک سند راهبردی برای دانشگاه شهید رجایی تصریح کرد: در هر دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تدوین سند راهبردی را شروع نمودیم که امروز این سند در دانشگاه شهید رجایی رونمایی می‌شود و در دانشگاه فرهنگیان هم به دلیل اشکالاتی که در هیئت امنا به این سند گرفته شده است. بعد از اصلاحات در آینده‌ای نزدیک این سند راهبردی رونمایی می‌شود. در حقیقت برای توسعه هر سازمان به یک سند راهبردی نیاز است که اولویت‌ها، جهت‌گیری‌ها، برنامه‌ها و اهداف را در حوزه زمانی طولانی به طور مشخص تعریف می‌کند.

فانی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون حرکت‌های ما حرکت‌های مبنایی با برنامه و اصولی نبوده است و از این به بعد تلاش می‌کنیم، حرکتی باشد توام با تفکر، عقلانیت و برنامه‌ریزی و توسعه آموزش کشور، در آخر از کسانی که در تدوین سند راهبردی دانشگاه شهید رجایی نقش‌آفرینی کرده‌اند تشکر و قدردانی می‌کنیم.

امید به رونمایی از سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان تا شش ماه آینده
دکتر فانی در مراسم رونمایی از سند راهبردی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در جمع خبرنگاران گفت: به طور کلی هر سازمانی از جمله سازمان‌های آموزشی به خصوص دانشگاه‌ها باید دارای یک سند راهبردی باشند. به این معنی که در این سند راهبردی پاسخ سؤالاتی داده شود که به طبع آنها توسعه‌ دانشگاه تعریف می‌شود و در نهایت می‌توان تصمیم گرفت که مثلاًَ چند دانشگاه باید ایجاد شود و یا چند دانشگاه باید منحل گردد.

وی ادامه داد: خوشحالیم با این که آموزش و پرورش بیشتر از دو دانشگاه از جمله دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را بیشتر ندارند برای هر دو دانشگاه سند راهبردی در نظر گرفته شده است. سند راهبردی دانشگاه شهید رجایی که به تصویب هیئت امنای این دانشگاه رسیده است، امروز رونمایی شد. امیدواریم دانشگاه فرهنگیان هم تا کمتر از شش ماه آینده از سند راهبردی‌اش رونمایی شود.

وی در خصوص سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: پیش نویس سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان آماده شده است اما از آنجا که اعضای هیئت امنا بعد از طرح این سند انتقادات و پیشنهاداتی را ارائه نموده‌اند، بعد از اصلاح این موارد امیدواریم به زودی از سند آن دانشگاه هم رونمایی شود.

فانی در پایان خاطرنشان کرد: حرکت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از این به بعد براساس سند راهبردی است و  بهره‌وری منابع انسانی و بهره‌وری بودجه و اعتباراتی که در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرند و حتی درخواست بودجه برای آینده دانشگاه بر مبنای سند راهبردی این دانشگاه صورت می گیرد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار