آموزش و پرورش از توزیع نامتناسب نیرو‌ی انسانی رنج می‌برد/ هدف‌گذاری برای توزیع یک میلیارد پاکت شیر تا پایان سال تحصیلی

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین اقدامی که باید صورت بگیرد ساماندهی نیروی انسانی است و ما از توزیع نامتناسب نیروی انسانی به لحاظ جنسیت و رشته رنج می‌بریم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که در وزارت آموزش و پرورش در حال برگزاری است، گفت: آموزش و پرورش از دو بعد اهمیت بسیاری دارد. چرا که متولی تربیت نسل بعدی کشور است و زیر ساخت منابع انسانی کشور را تشکیل می‌دهد و همچنین تامین نیروی انسانی و انتقال فرهنگ از نسلی به نسل بعد مهم‌ترین کارکردهای آموزش و پرورش را شامل می‌شود. در حال حاضر 30 هزار دانش آموز در سطح ملی در حال تحصیل هستند. 

وی ادامه داد: مهمترین حرکت‌های وزارت ‌آموزش و پرورش در همه بخش‌ها اثر گذار است. از جمله اقدامات این وزارتخانه در مدت دو سال و نیم از عمر دولت یازدهم می‌توانیم درباره پوشش تحصیلی عنوان کنیم.  پوشش تحصیلی پیش‌دبستانی 38.2 درصد بود و این نسبت، امسال به 55.3 درصد افزایش پیدا کرده و جهت‌گیری‌های ما نیز بیشتر در مناطق محروم و به شکل دو زبانه بوده است. 

وی افزود: درباره دوره ابتدایی نسبت به پیش‌دبستان وضعیت بهتری را داریم به علت که پیش‌دبستانی را یک دوره اصلی نمی‌شناسیم. در واقع هر چه به پوشش مطلوب صد در صدی نزدیک‌تر شویم،‌ ارائه خدمات آموزشی سخت‌تر می‌شود. 

وی در خصوص علت این سختی ارائه خدمات عنوان کرد: باید دو مورد را دنبال نماییم اول حضور آموزش و پروش و دوم حضور مردم در مدارس و این نشان می‌دهد سیاست‌های جدی در مدارس دنبال می‌شود و به معنای تلاش در جمهوری اسلامی برای تحت پوشش قرار دادن دوره‌های مختلف به خصوص دوره ابتدایی است. 

دکتر فانی بیان کرد: انسداد مبانی بی‌سوادی به این معنا است که تلاش کنیم بی‌ سواد جدید تولید نشود و این امر را باید با مراجعه به خانه‌ها حل کنیم. 

دکتر فانی در خصوص پوشش تحصیلی در مقطع متوسطه اظهار داشت: در دوره متوسطه اول 94 درصد را تحت پوشش قرار دادیم یکی از روشها برای تحت پوشش قرار دادن افراد بیشتر روستا مرکزی است که دانش‌آموزان را با وسایل نقلیه جابجا کنیم و به مدارس مربوطه انتقال دهیم تا زمینه تحصیل آنها نیز فراهم شود.  

وزیر آموزش و پرورش در خصوص روش دوم تحت پوشش قرار دادن جوانان برای تحصیل تصریح کرد: روش دوم روش شبانه روزی‌ها است.( اجرای طرح خوداتکایی) در شبانه روزی‌ها به دلیل اینکه دانش‌آموزان شبانه روزی وقت بیشتری دارند از وقت اضافی خود برای کارهای تولیدی و درآمد زا استفاده می‌کنند از این رو اسم این طرح را خوداتکایی گذاشته‌ایم مانند اینکه در بسیاری از مناطق دختران می‌توانند علاوه بر تحصیل به کشت زعفران نیز اشتغال داشته باشند. 

وی عنوان کرد: در دوره ابتدایی به دلیل 6 ساله شدن، فاصله سنی بین دانش‌آموزان مقطع اول و ششم ابتدایی زیاد است‌. هم اکنون موفق شده‌ایم در بسیاری از مدارس ابتدایی طرح 3 به 3 را اجرا کنیم. 

وی در خصوص اجرای طرح رتبه بندی اعلام کرد: اجرای طرح رتبه بندی معلمان در 6 ماه سال 94‌، 1350 میلیارد تومان بار مالی داشت. ادامه این طرح در سال آینده با 3 هزار و 500 میلیارد تومان ادامه پیدا می‌کند. 

وی بیان کرد: در کنار مدارس تیزهوشان طرح دیگری را با عنوان شهاب در کشور آغاز کردیم که این طرح رسیدگی به دانش‌آموزان برتر در داخل مدارس عادی است. در همین دولت اساسنامه رسیدگی به دانش‌آموزان توانمند درون مدارس را تصویب کردیم. در طرح شهاب در 64 منطقه آموزشی 386 هزار دانش‌آموز را امسال تحت پوشش قرار دادیم.

دروس جدید برای کلاس‌های دهم‌،‌ یازدهم‌ و دوازدهم مشخص شد
وزیر آموزش و پروش ادامه داد: امیدواریم درس مدیریت خانواده و سبک زندگی مثمر ثمر واقع شود.  همچنین درس هنر برای دوره 
متوسطه دوم در جدول دروس تعیین شده علاوه بر آن درس تفکر و سواد رسانه‌ای در نظام جدید آموزش و پرورش نیز در دوره دوم متوسطه پیش‌بینی شده همچنین درس انسان و محیط زیست درس مهمی است که در برنامه درسی جدید برای کلاس‌های دهم،‌ یازدهم و دوازدهم در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد: دانش‌آموزان کلاس‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در نظام قبلی درس ورزش را نداشتند که ما برای تقویت ورزش در مدارس در جدول دروس هر سال دهم،‌یازدهم و دوازدهم هر هفته دو ساعت درس ورزش پیش‌بینی شده است.

فانی تاکید کرد: همسو‌سازی با سند تحول بنیادین جزو سیاست‌هایی است که آموزش و پرورش در نظر گرفته است. همچنین ستاد اجرایی سند تحول راه‌اندازی شده و شورای راه‌اندازی سند هم شروع به کار کرده است.

آموزش و پرورش مبتنی بر تحقق سند تحول است 
وزیر آموزش و پروش اظهار داشت: از سال 1395 تا سال 1399 که سالهای برنامه ششم توسعه است هر سال طبق نقشه راه مشخص شده آموزش و پرورش به سمت جلو حرکت می‌کند همچنین در سال گذشته 3 میلیون دانش آموز در المپیاد  درون مدرسه‌ای شرکت کردند که این تعداد در سال جاری به بیش از 4 میلیون دانش آموز رسید. 

توزیع نامتناسب نیروی انسانی در آموزش و پرورش 
فانی در پاسخ به این سوال که برای تقویت نیروی انسانی چه فعالیت‌هایی را در نظر گرفته‌اند، گفت: مهمترین اقدامی که باید صورت بگیرد ساماندهی نیروی انسانی است و ما از توزیع نامتناسب نیروی انسانی به لحاظ جنسیت و رشته رنج می‌بریم. 

فانی در پاسخ به این سوال که استخدام 5 هزار نفر چه نتیجه‌ای دارد، گفت: سیاست آموزش و پرورش بومی گزینی است که آن را به عنوان مهمترین عمل در آموزش و پرورش انتخاب کردیم در حال حاضر نیز کمتر از 500 نفر جذب نشده‌اند. 

وی ادامه داد: بخشی از تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی و بخشی دیگر از طریق دانشگاه فرهنگیان است. 

وی در خصوص پرداخت حق‌التدریسی‌ها هم اعلام کرد: به زودی  آنها را پیگیری می‌کند. 

وی ادامه داد: تحقق برنامه ششم توسعه بسته به این است که ما از توانمان در جامعه استفاده کنیم که بخشی از تحقق آن مربوط به مشارکت دولت در اداره مدارس است. 

تسهیلات آموزش و پرورش برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی 
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نیمی از هزینه دانشگاه فرهنگیان توسط آموزش و پرورش پرداخت شده و هدف ما بر این است که با بقیه بانکها رایزنی‌هایی را انجام دهیم که به پذیرفته شدگان وام‌هایی تعلق بگیرد تا بتوانند مبالغ را پرداخت کنند. 

وی بیان کرد: در جدول دروس متوسطه دوم درس‌های جدیدی ذکر شد که می تواند آموزش و پرورش را از حالت آموزشی صفر به آماده سازی دانش‌آموزان به سمت یک زندگی سالم‌تر سوق دهد. بنابراین توسعه پژوهشسراها و تقویت جشنواره معلمین پژوهنده اقداماتی برای آشنایی دانش‌آموزان با پژوهش است. 

نسخه‌ای که کمبودش کفایت نمی‌کند
وزیر آموزش و پرورش گفت:  آموزش و پرورش باید برای تامین نیروی انسانی نسخه‌ای بپیچد زیرا کمبود نیرو و دورخیز بودن برخی از مدارس از جمله مشکلات پیش رو هستند. بنابراین هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان بر حسب مخاطب مورد نیاز و موقعیت مناطق کشور ترکیبی از روش‌ها را تصویب کرده که در سالهای آینده اعمال خواهد شد. 

وی ادامه داد: بحث آسیب‌های اجتماعی تنها در آموزش و پرورش خلاصه نمی‌شود اما آموزش و پرورش با همکاری وزارت کشور توانسته نشریاتی را به چاپ برساند و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد و همچنین مصوبه‌ای در شورای عالی رفاه به تصویب رسیده که چندین نهاد از جمله قوه قضاییه و آموزش و پرورش همکاری‌هایشان گسترش یابد تا بتوانیم بخشی از این مشکلات را کاهش دهیم. 

وی در ادامه در خصوص مجموعه فعالیت‌های معاونت فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش اظهار داشت: در حال حاضر اقدامات متعددی را در بخش‌های قرآنی امام شناسی،‌ عترت، و ...  انجام می‌دهیم که احساس می‌کنیم مجموعه آنها بتواند در استحکام منابع احتمالی در کنار مواد کمک آموزشی از طریق مجلات رشد که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد اقدامات موثرتری را داشته باشد. 

سیاست آموزش و پرورش تقویت مدارس دولتی است
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سیاست کلی این وزارتخانه در تقویت مدارس دولتی عادی است یعنی ترجیح می‌دهیم مدارس عادی را تقویت کنیم تا دانش‌آموزان با انگیزه بیشتری درس بخوانند. سیاستی که قبلا در توسعه مدارس خاص بوده است باعث شده تعداد زیادی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی ایجاد شود و از این بابت مدارس عادی و در نتیجه نظام آموزش و پروش لطمه جدی ببیند. در واقع با تقویت مدارس عادی باید بتوانیم عدالت آموزشی را بیش از پیش بر قرار کنیم. 

وی در خصوص بازنشستگی‌های پیش از موعد عنوان کرد: سال قبل تعدادی از همکاران را پیش از موعد بازنشسته کردیم که سازمان بازنشستگی کل کشور به ما در این موضوع ایراد گرفتند امسال هم این بازنشستگی پیش از موعد را داریم. اما اگر مشکلی ایجاد شود از جانب آموزش و پرورش نیست و با سازمان بازنشستگی کل کشور است.

دکتر فانی بیان کرد: تا کنون 400 میلیون پاکت شیر توزیع شد که امیدواریم با تامین امکانات و اعتبارات لازم بتوانیم به هدف‌گذاری خود که توزیع یک میلیارد پاکت شیر است تا پایان سال تحصیلی برسیم.

وی در خصوص بیمه فرهنگیان عنوان کرد: از وقتی بیمه به شکل صندوقی برقرار شده است در بین همکاران رضایت نسبی وجود دارد و اینکه گفته می‌شود نارضایتی زیادی در این راستا وجود دارد باید بیشتر بررسی شود. اما در کل نارضایتی زیادی را از این بابت نمی‌بینیم. 

تعطیلات عید دانش آموزان کم نمی‌شود
وزیر آموزش و پرورش در خصوص کم‌ کردن تعطیلات عید نوروز برای دانش آموزان تصریح کرد: تلاشمان در وزارت آموزش و پرورش و این دولت بر این است که بین‌التعطیلی را تعطیل نکنیم و روزهایی که دانش‌آموز باید در مدرسه باشد مدرسه همچنان بر قرار باشد.

اینکه گفته می‌شود تعطیلات مدارس با تعطیلات اداری یکسان باشد باید گفته شود که در نوروز 59 تعطیلات عید برای دانش‌آموزان کم شد اما بعد از تعطیلات عنوان شده تنها یک سوم از کل دانش آموزان در کلا‌س های درس حاضر شدند و از این بابت با مشکل مواجه شدیم‌. 

وی ادامه داد: اگر برای جبران کاهش تعطیلات عید بخواهیم در تابستان کلاس‌ها را برگزار نماییم کار ساده‌ای نیست چرا که مثلا برخی از دانش آموزان روستایی در آن زمان روی زمین‌های کشاورزی کار می‌کنند و اگر قرار باشد به مدرسه بیایند به کار آنها خلل وارد می‌شود. ما حداکثر تلاشمان را می‌کنیم که به هیچ وجه مدارس بی‌دلیل تعطیل نباشند و فرصت تحصیل برای دانش‌آموزان وجود داشته باشد.

فانی عنوان کرد: حدودا 25 درصد از فضاهای آموزشی که احداث می‌شود توسط مردم و خیرین است و 75 درصد مابقی با اعتبارات دولتی احداث می‌شود‌. در خصوص بودجه در نظر گرفته شده برای پیش‌دبستانی‌ها هم لازم است بگوییم که اعتباری جداگانه در بودجه 95 برای پیش‌دبستانی‌ها پیش‌بینی شده است که در صورت تصویب نهایی اعلام می‌کنیم. 

اختصاص 87 میلیارد تومان از محل فروش گاز به سرانه مدارس 
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: بودجه 95 بیش از 30 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که امیدواریم در مجلس توسط نمایندگان تصویب شود. 

تلاش ما بر این بوده که بخشی از هزینه‌های مربوط به پاداش پایان خدمت بازنشستگان به مبلغ 4 هزار و 100 میلیارد تومان جدای از این اعتبار باشد و پیش‌بینی می‌کنیم با این اعتبارات پیش‌بینی شده نیز همچنان با کسری مواجه شویم اما این را می‌دانیم که امکانات دولت هم بیشتر از این اجازه نمی‌دهند‌. 

وی عنوان کرد: تا امروز تلاشمان بر این بوده است که در رابطه با مسکن مهر و غیره با مشکل فضا رو به رو نشویم. از این بابت با وزیر راه و شهرسازی تفاهم‌نامه‌هایی را داشته‌ایم و تا کنون مشکلی نبوده است. اما در سالهای آینده ممکن است با این مشکل فضای آموزشی رو به رو شویم.
 
وی در خصوص تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش بیان کرد: با توجه به توسعه آموزش و پرورش و خروج خدمت برخی از همکاران طبق آمارهایی که داریم نیاز ده ساله خود را از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون‌ها تامین می‌کنیم؛ در حال حاضر بیش از 5 هزار دانشجو گرفته‌ایم و 5 هزار نفر از طریق آزمون پذیرش شده‌اند.

وی افزود: استفاده از نیروی انسانی در مدارس باید تابع وزارت کار باشد و حداقل حقوق آنها رعایت شود.

فانی اظهار داشت: از محل فروش گاز 200 میلیارد تومان برای سرانه مدارس پیش بینی شده که حدود 87 میلیارد تومان آن اختصاص پیدا کرده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار