هنرستانی‌ها سه ساله می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف‌گذاری سه ساله برای آموزش هنرستانی‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: برای جبران کمبود تکنسین در بازار تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه جامع علمی کاربردی امضا کردیم.

به گزارشخبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ظهر امروز آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی با وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در این آیین ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: از امضای این تفاهم‌نامه مراتب خوشحالی خود را اعلام می‌کنیم نکته قابل توجه امضای این تفاهم‌نامه تحقق یکی از سیاست‌های مهم آموزش و پرورش به نام توسعه‌‌ی مشارکت است. اگر بتوانیم آموزش و پرورش را با سایر دستگاه‌ها و نهادهایی که می‌توانند مکمل وظیفه‌های آموزش و پرورش باشند وصل کنیم اثربخشی بیشتری را شاهد خواهیم بود و مأموریت‌مان را به نتیجه می‌رسانیم. چرا که در ابتدای دولت یازدهم در آموزش و پرورش 5 سیاست را اعلام کردیم که یکی از آنها همان توسعه‌ی مشارکت است. 

وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه شاید بیست و ششمین تفاهم‌نامه‌ای باشد که آموزش و پرورش با نهادهای دولتی و غیردولتی به منظور برداشتن گامی در جهت تحقق توسعه‌ی مشارکت داشته‌اند. 

دکتر فانی اظهار داشت: یکی از خلا‌هایی که امروزه جامعه‌ی کار و نیروی انسانی موجود با آن مواجه است؛ این است که نسبتی بین کارگر و کارگر ماهر و مهندس و تکنسین وجود ندارد و حتی در بعضی از بخش‌ها تعداد مهندسان ممکن است بیشتر از نیاز باشد. اما متأسفانه در بخش تکنسین با کمبود مواجه‌ایم و برای تربیت تکنسین‌ها باید اهتمام لازم را به خرج دهیم. 

وی ادامه داد: یکی از اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی تربیت تکنسین است. که اگر همبستگی بین آموزش و پرورش و دانشگاه جامع علمی کاربردی افزایش یابد یعنی آموزش‌های دانشگاه جامع در ادامه‌ی آموزش‌های شاخه‌های کاردانش و فنی‌و حرفه‌ای قرار گیرد خروجی دانشگاه علمی کاربردی برای کشور می‌تواند مؤثرتر باشد. 

وزیر آموزش و پرورش در خصوص سه ساله شدن هنرستانی‌ها از سال آینده عنوان کرد: از مهر 1395 اولین سری از دانش‌آموزان فنی‌و حرفه‌ای و کاردانش با هدف‌گذاری سه ساله وارد نظام آموزشی می‌شوند. یعنی ورودی‌های مهر 95 سه سال آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌بینند و پس از آن دیپلم گرفته و برای ورود به آموزش عالی آماده می‌شوند. لذا هم اکنون در آموزش و پرورش در حال هدف‌گذاری برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌ و محتواها هستیم.

وی بیان کرد: به همین دلیل است که باید با آموزش عالی هماهنگی صورت گیرد که خروجی‌های آموزش و پرورش ورودی‌های مؤثری برای دانشگاه‌ها باشد. 

دکتر فانی گفت: یکی از اهداف این تفاهم‌نامه بین خروجی آموزش و پرورش و ورودی دانشگاه‌ها تربیت تکنسین‌ است. که در واقع نکته مهمی است که برای استفاده از ظرفیت‌های علمی برای ورود به بازار کار استفاده می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فن‌آفرینی، کارآفرینی، اشتغال و غیره از جمله مواردی است که بسترهای لازم آن در این تفاهم‌نامه دیده شده است و امیدواریم برای فراهم‌ نمودن فضایی جهت ارائه بخش‌های مهارتی در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش همکاری‌های بیشتر بتواند نیروهای مؤثرتر را برای بازار کار و محیط کسب و کار فراهم کند. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.