دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی ایران اعلام کرد:

۲۴ داروی تک نسخه‌ای پرمصرف در فهرست دارویی دو سال اخیر کشور

دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی ایران گفت: در دو سال گذشته ۲۴ داروی تک نسخه‌ای پرمصرف وارد فهرست دارویی کشور شده است.

دکتر نازیلا یوسفی اظهار داشت: دارو‌های خارج از فهرست و تک نسخه‌ای تنوع بالای دارند و معمولا برای تعداد کمی از بیماران درخواست می‌شود، اما از آنجا که این دارو‌ها باید در بازه زمانی کوتاهی تامین شوند، مانند سایر دارو‌های دارای پروانه ثبت در کشور امکان اینکه از نظر اثربخشی، ایمنی و کیفیت مورد بررسی‌ها و کنترل‌های دقیق کارشناسی قرار بگیرند را ندارند.

وی ادامه داد: این دارو‌ها مطابق قانون مشمول سیاست‌های حمایتی بیمه‌ای و غیربیمه‌ای با استفاده از منابع دولتی نیستند، لذا از نظر اقتصادی، دارای بار مالی بالا برای بیماران می‌باشند.

به گفته دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی ایران، علی رغم اینکه سازمان غذا و دارو، بار‌ها از پزشکان خواسته که از تجویز‌های خارج از فهرست دارویی کشور خودداری کنند و در این مسیر فرهنگ سازی هم می‌کند، اما تمام تلاش خود را برای تامین دارو‌های تک‌نسخه‌ای پردرخواست به فهرست دارویی بکار گرفته است.

یوسفی همچنین با اشاره به از سر گیری فعالیت‌های دبیرخانه کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی ایران در طول دو سال گذشته بیان کرد: ۵۹ مولکول وارد فهرست دارویی شده که ۲۴ عدد آنها شامل دارو‌های تک نسخه‌ای پرمصرف است که اکنون می‌توانند از مسیر‌های مطمئن و راحت‌تر دارو‌های دارای پروانه ثبت در کشور در دسترس بیماران قرار گیرند.

منبع: ایفدانا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار