طرح 1+5 آمریکا این بار برای آسیای میانه

وزیر خارجه آمریکا طی نشستی با همتایان خود از 5 کشور آسیای میانه با عنوان «گروه 1+5» به بررسی مسائل منطقه خواهد پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دفتر جان کری ضمن اعلام سفر وزیر خارجه آمریکا به آسیای میانه گفت وی بعد از شرکت در گفتگوهای حل‌وفصل بحران سوریه در اتریش در روز جمعه عازم این منطقه خواهد شد و از قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان دیدار خواهد کرد.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت این سفر نخستین سفر یک وزیر خارجه آمریکا به هر پنج کشور آسیای میانه در سفری واحد است.

بر این اساس کری در بیشکک، پایتخت قرقیزستان در مراسم گشایش یک مرکز تازه طرح دعاوی در سفارت آمریکا و نیز افتتاح محوطه جدید دانشگاه آمریکا شرکت خواهد کرد.

مهم‌ترین بخش این سفر در سمرقند، پایتخت ازبکستان خواهد بود و طی آن کری با همتایان خود در پنج کشور آسیای مرکزی دیدار خواهد کرد.

کربی گفت این ترکیب دیپلماتیک با عنوان کشورهای پنج بعلاوه یک (C5+1) شناسایی خواهد شد و طی آن کری و همتایانش درباره فرصت‌ها و چالش‌های منطقه‌ای و جهانی بحث خواهند کرد.

کری در آستانه پایتخت قزاقستان در چهارمین نشست گفتگوی راهبردی آمریکا و قزاقستان شرکت خواهد کرد و یک سخنرانی نیز درباره نقش آسیای میانه در جهان ایراد می‌کند.

وی در عشق‌آباد و دوشنبه نیز با مقامات ارشد کشورهای مربوطه دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار