کری: جهان امروز دیگر دو قطبی نیست

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد جهان امروز پیچیده تر از جهان دوقطبی گذشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک ؛ "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنرانی بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی تاکید کرد: جهان امروز پیچیده تر از جهان دوقطبی گذشته است. امروز دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست توازن قوا در جهان در سالهای اخیر به طرز ملموسی دگرگون شده است. جهان امروز چندقطبی است با این حال آمریکا بیشتر از همیشه در امور بین المللی دخیل است.
 
وزیر امور خارجه آمریکا افزود: واشینگتن در خاورمیانه تلاش می کند از آنهایی حمایت کند که در زمینه سازندگی و کاهش دردها ایفای نقش می کنند نه آنهایی که به دنبال خراب کردن هستند. کری در عین حال تاکید کرد دولت آمریکا در این زمینه راهبرد خاص خودش را دنبال می کند.
 
وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود احتمال لغو تحریم‌هایی را که واشینگتن به علت بحران اوکراین بر ضد مسکو وضع کرده است، منتفی ندانست. روابط میان روسیه و کشورهای غربی به ویژه آمریکا در پی متشنج شدن اوضاع در اوکراین، رو به تیرگی نهاد تا این که اتحادیه اروپا، آمریکا و برخی از دیگر کشورهای غربی در اعتراض به مواضع روسیه در اوکراین، تحریم هایی بر ضد مسکو وضع کردند. دولت روسیه نیز در اقدامی تلافی جویانه واردات برخی محصولات را از آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا و نروژ ممنوع کرد.
 
کری در ادامه افزود: منطقه خاورمیانه برای آمریکا از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما نه صرفا به علت وجود نفت در این منطقه. به ادعای کری خودداری آمریکا از مشارکت در امور مربوط به این منطقه در واقع به معنای نادیده گرفتن منافع ملی خودش است. وی همچنین تاکید کرد متحدان و دوستان اصلی آمریکا نیز در همین منطقه قرار دارند.
 
مقامات دولت روسیه تا کنون بارها بر ضرورت ایجاد یک جهان واقعا چندقطبی که در آن از زیاده طلبی خبری نباشد و توازن نیروها برقرار باشد تاکید کرده اند. "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد همه کشورهای جهان را به تلاش در این مسیر دعوت کرد.
 
انتهای پیام/
 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار