خبرخونه حقوقی/

ماجرای قتل در مقابل دادگاه تجدید نظر!/ تعیین کد ملی ویژه برای سارقان/ آزادی «آتقی» بعد از 14 سال/ آیا «تاکسی» به برلین می‌رسد؟

خبرخونه حقوقی با خبرهایی از جمله، قتل در مقابل دادگاه تجدید نظر، آزادی آتقی، تعیین کد ملی برای سارقان، محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات، آخرین وضعیت پرونده‌های مهم قضایی از جمله مرتضوی، رحیمی، سلیمی نمین، پاساژ علاءالدین و... همراه شماست.

محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات/ارتکاب به قتل مقابل دادگاه تجدید نظر/
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است که این حوزه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در خود جای داده است.  
      
در پیگیری پرونده‌های قضایی از تخلف مردم عادی گرفته تا چهر‌های شناخته شده کشور دستگاه قضا بدون اغماض و با اقتدار به همه جرائم رسیدگی می‌کند.  
      
باتوجه به دغدغه عموم جامعه برای اطلاع از روند پرونده‌های حقوقی و اتفاقاتی که در دستگاه قضا رخ می‌دهد، بر آن شدیم که در خبرخونه  حقوقی به تشریح رویدادهای مهمی که طی این هفته در دستگاه قضا اتفاق افتاده بپردازیم. 
 
پنجشنه‌های هر هفته برای مرور مهمترین وقایع حقوقی با خبرخونه حقوقی همراه شما هستیم، منتظر ما باشید...

طبق روال همیشه خبرخونه حقوقی مروری دارد بر خبرهای مهم آغاز هر هفته، اما اواخر هفته گذشته متاسفانه خبری منتشر شد که هر چند خبر ناخوشایندی است اما از باب هشدار به کسانی که برخی مواقع خود را فراتر از قانون می‌بینند ناچاریم خبرخونه این هفته را با خبری که مربوط به قتل در مقابل دادگاه تجدید نظر ایلام است، شروع کنیم.


محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات/ارتکاب به قتل مقابل دادگاه تجدید نظر/


**
ارتکاب به قتل آن هم مقابل دادگاه تجدید نظر!

چهارشنبه گذشته در حالی برای ایلامی‌ها به شب رسید که مقارن ساعت 9 صبح یک مورد قتل عمد مقابل درب ورودی ساختمان دادگاه‌های تجدید نظر و کیفری استان، روی داد که البته توسط چند نفر صورت گرفت.

مقتول که در دادگاه کیفری استان ایلام دارای پرونده بوده و به موجب حکم صادره از این محکمه به مجازات اعدام محکوم که با اعتراض وی و رسیدگی به موضوع در دیوانعالی کشور، حکم بدوی نقض و رسیدگی مجدد به دادگاه صادر کننده(کیفری استان) محول می‌‌شود، حسب تعیین وقت قبلی، زمان رسیدگی برای چهارشنبه(8بهمن) تعیین و طرفین پرونده دعوت به رسیدگی شده که بستگان شاکی با تهیه ساز و کار لازم از قبیل سلاح سرد و تعقیب مقتول در درب ورودی ساختمان محاکم کیفری استان و قبل از حضور مقتول در ساختمان و فضای دادگاه با وی مواجه و با ضربات متعدد چاقو وی را به قتل می‌رسانند.

«فارس نوری» رئیس کل دادگستری استان ایلام در این زمینه بیان کرد: متهمین چهار نفر مرد و یک زن بودند که با تلاش و حضور به موقع مامورین نیروی انتظامی متهمین دستگیر و با تشکیل پرونده در شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ایلام تحقیقات از آنان در دستور کار قرار گرفته است.

مروری بر واقعه فوق که طی هفته گذشته اتفاق افتاد زنگ خطری برای همه ماست که یادمان باشد قانون در راس همه امورمان قرار دارد و نباید فراتر از آن عمل کنیم.

** آخرین خبرها از پرونده تخریب دو طبقه از پاساژ علاءالدین

نیمه دی ماه سال جاری بود که خبر تخریب دو طبقه از پاساژ علاءالدین به گوش رسید که طی آن این سوال به ذهن متبادر شد که خریدار بیچاره چه تقصیری دارد؟! اگر سازنده تخلف کرده و عده‌ای در شهرداری با او تبانی کرده‌اند و او توانسته در روز روشن یک طبقه دو هزار متری بسازد، چرا مردم تاوان بدهند؟ اگر تخلف بوده چرا روز اول و حین ساخت جلویش گرفته نشده؟


محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات/ارتکاب به قتل مقابل دادگاه تجدید نظر/

منبع خبری ما در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده این پاساژ علی اکبر بختیاری مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری است و تا به اینجا این مسئله مطرح شده که چنانچه حکم شعبه بدوی در دادگاه تجدیدنظر نقض شود، در صورتی که شاکی ذی حق تلقی شود، رای کمیسیون ماده ۱۰۰ نقض و شاکی می‌تواند مطالبه خسارت کند، بنابراین امکان مطالبه خسارت وجود دارد از طرفی معاون اول دستگاه قضا نیز در هفتاد و چهارمین نشست خبری خود بیان کرد که چنانچه شکایتی باشد رسیدگی می‌شود.

اما آخرین خبرها از وضعیت این پرونده مربوط به صدور قرار کارشناسی است که طی آن طرفین دعوا به دیوان احضار شدند که پس از بررسی‌های کارشناسان نسبت به صدور رای اقدام خواهد شد.

**جلسه دادرسی در رابطه با پرونده مرتضوی به سال آینده موکول شد

آذرماه سال 91 بود که رسانه‌ها اعلام کردند پرونده 3 قاضی مرتبط با پرونده کهریزک به نام‌های قاضی حداد معاون وقت امنیت دادسرای تهران، قاضی علی‌اکبر حیدری فر معاون دادستان و قاضی سعید مرتضوی دادستان وقت تهران روی میز قاضی مدیرخراسانی است. بعد اعلام شد که دادستانی تهران علیه این سه قاضی ۳ هزار صفحه پرونده و ۸۵ صفحه کیفرخواست آماده کرده و به قاضی مدیرخراسانی ارائه کرده است. 


محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات/ارتکاب به قتل مقابل دادگاه تجدید نظر/


همچنین اواخر آبان ماه سال جاری شعبه 38 دیوان عالی کشور با رسیدگی به پرونده موسوم به جنایت کهریزک، محکومیت دادستان سابق تهران به انفصال دائم از خدمات قضایی و انفصال 5 ساله از خدمات دولتی را تایید کرد.

در حال حاضر هیات قضایی شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران در حال مطالعه پرونده سعید مرتضوی هستند و در صورت اعلام‌نظر آنها، پرونده تعیین وقت خواهد شد.

محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده مرتضوی گفت: تاکنون مشخص نیست که اولین جلسه دادرسی پرونده سعید مرتضوی چه زمانی برگزار می‌شود، اما می‌توان گفت که تا پایان سال 93 هیچ جلسه‌ای در رابطه با این پرونده برگزار نخواهد شد.

**اخذ آخرین دفاع مهدی هاشمی و انتظارها برای ابلاغ دادگاه

بعد از بیست و پنجمین دادگاه مهدی هاشمی که خبرنگاران از اوایل صبح و پیش از شروع دادگاه غیرعلنی وی پشت درهای بسته دادگاه به انتظار نشستند تا به امروز دیگر دادگاهی در ارتباط با رسیدگی به پرونده وی برگزار نشده است،  در همان روزها بود که علیزاده طباطبایی پس از خروج از دادگاه از پایان دفاعیات موکلش خبرداد اما این در حالی بود که هنوز ختم جلسه رسیدگی اعلام نشده که آیا بیست و ششمین جلسه دادگاه آخرین جلسه بوده یا خیر.


محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات/ارتکاب به قتل مقابل دادگاه تجدید نظر/


قرار بر این بود که پیش از دهه فجر آخرین دفاعیات از مهدی هاشمی اخذ شود، اما طبق آخرین اخبار و به گفته علیزاده طباطبایی هنوز زمان ارائه آخرین دفاعیات مشخص نشده است و آنها همچنان منتظر ابلاغ دادگاه برای ارائه آخرین دفاعیات در دادگاه هستیم.

** دادگاه مطبوعات و رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی/ قرار مجرمیت برای ستاره صبح

دادگاه مطبوعات طبق روال همیشه یک‌شنبه‌های هر هفته رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی را در دستور کار خود دارد که پرونده روزنامه «شرق» و هفته‌نامه «ستاره صبح» صبح روز 12 بهمن ماه در دادگاه کیفری استان تهران با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات و به ریاست قاضی "سیامک مدیرخراسانی" مورد رسیدگی قرارگرفت.


محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات/ارتکاب به قتل مقابل دادگاه تجدید نظر/


پرونده مدیر مسوول هفته نامه ستاره صبح به اتهام توهین به مسئولان تشکیل شده بود که هیات منصفه مطبوعات متهم را در عناوین اتهامی منتسبه، مجرم شناخت و مستحق تخفیف در مجازات نیز ندانست اما روزنامه ایران و شرق مجرم شناخته نشدند.

**دسترسی آنلاین به اطلاعات شناسنامه‌ای زندانیان

خبر بعدی مربوط به  این است که "سارقان" تا پایان سال جاری  کد ملی دریافت می‌کنند که بر اساس تفاهم‌نامه ثبت احوال با زندان تهران مقرر شد تا ظرف مدت یک‌ماه نسبت به ارائه کد ملی زندانیان شهرری و کانون اصلاح و تربیت در حوزه‌های اداره ثبت احوال مرتبط جغرافیایی اقدامات لازم انجام گیرد.


محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات/ارتکاب به قتل مقابل دادگاه تجدید نظر/


این خبر را از این نظر در خبرخونه حقوقی آوردیم تا مجرمان در نظر داشته باشند از این به بعد در صورت تکرر جرم  رصد می‌شوند البته امیدواریم پای جاعلان اسناد رسمی به این جریان باز نشود!!

**خبر کوتاه بود؛ «آتقی»‌ آزاد شد

خبرخونه حقوقی این هفته حاوی خبرهای خوشی هم  بود، خبر کوتاه بود آتقی «جواد گلپايگانی» آزاد شد. هنرمند سال‌های دور سينمای ايران و بازيگر پيشکسوت تلويزيون که به دلیل محکومیت‌های مالی در زندان به سرمی‌برد، با پیگیری و همکاری خوب گروهی از نیکوکاران گلپایگانی با تحمل مصائب بسیار و تحمل بیماری سخت، برای همیشه از بند حبس رهایی یافت.


محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات/ارتکاب به قتل مقابل دادگاه تجدید نظر/


هنرمند با سابقه سینما و تلویزیون که به دلیل پراکندگی محاکم قضایی که پرونده‌های وی در آنها جریان داشت و هنوز میزان محکومیتش به طور کامل مشخص نشده بود، پس از صدور حکم نهایی تمامی محاکم صالحه، آزاد و به آغوش جامعه بازگشت.

** پرونده سلیمی نمین از ۶ ماه حبس تعزیزی تا ۷۴ ضربه شلاق

بر اساس حکم صادره از سوی شعبه 1057 دادگاه عمومی تهران ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به اتهام توهین به رئیس‌جمهور وقت دولت دهم (محمود احمدی‌نژاد) موضوع ماده 609 قانون مجازات اسلامی به تحمل 6 ماه حبس تعزیری و برای توهین به(عبدالله جاسبی) رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی موضوع ماده 608 قانون مجازات اسلامی به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است.


محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات/ارتکاب به قتل مقابل دادگاه تجدید نظر/


همچنین شعبه 1057 سلیمی نمین را همچنین از باب افتراء به عبدالله جاسبی به 74 ضربه شلاق تعزیری و از باب نشر اکاذیب در راستای ماده 18 قانون جرائم رایانه‌ای به پرداخت مبلغ 40 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرده است.

فرها شهبازوار در این زمینه گفته است: پس از اخذ وکالت سلیمی نمین در مراجع تجدید نظر وارد خواهم شد و به حکم اعتراض می‌کنم.


**«تاکسی» با چه مجوزی راهی جشنواره برلین می‌شود؟

خبر بعدی مربوط به جشنواره برلین است شاید تعجب کنید که چرا چنین خبری در خبرخونه حقوقی منتشر شده، اما باید گفت که هر جا خبر از محکومیت باشد به حوزه کاری ما مربوط می‌شود.

جعفر پناهی این بار با فیلم جدیدش تحت عنوان تاکسی در حالی راهی جشنواره برلین می‌شود که به دلیل اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی براساس حکم صادره از سوی دادگاه به ۶ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال ممانعت از هرگونه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ممنوع‌الخرجی از کشور محکوم شده است!


محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات/ارتکاب به قتل مقابل دادگاه تجدید نظر/


جای بسی تعجب است متهمی که به دلیل اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی براساس حکم صادره از سوی دادگاه به ۶ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال ممانعت از هرگونه فعالیت‌های فرهنگی و هنری محکوم شده است، فیلم دیگری از او راهی جشنواره برلین می‌شود و در ‌‌نهایت باز هم به دور از چشمان ناظر وزارت ارشاد و سازمان های مربوطه پناهی شایسته دریافت جایزه‌ای می‌شود که رنگ و بوی سیاسی بودنش برای همگان محرز است.

** معاون فرهنگی قوه قضاییه از کاهش 45 درصدی طلاق خبر داد

حجت‌الاسلام و المسلمین «هادی صادقی» صبح روز سه شنبه(14بهمن ماه)‌ در نشست خبری با موضوع انقلاب اسلامی استحکام خانواده، زن و سبک زندگی ایرانی اسلامی از  اقدامات دفاتر حمایت از زنان و کودکان در دستگاه قضا خبر داد.


محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات/ارتکاب به قتل مقابل دادگاه تجدید نظر/


بازدید مستمر از بند نسوان و کانون اصلاح و تربیت در سراسر کشور، پیگیری امور مددجویان، مذاکره با قضات در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس برای کودکان مجرم و بزهکار، ثبت صدها واقعه ازدواج، ارائه مشاوره خانوادگی رایگان(تلفنی – حضوری) و... از جمله این اقدامات است، برای مشاهده مشروح خبر این نشست خبری اینجا کلیک کنید.

**«محمدرضا رحیمی» درخواست اعاده دادرسی کرد

اوایل صبح  روز( 21 مرداد ماه) یکی از سایت‌های خبری مدعی شده که بر اساس شنیده‌ها "م.ر" به ۵ سال حبس و بازگرداندن مبلغ ۸ و نیم میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شده است و ظاهرا این حکم در مرحله بدوی است و هنوز قطعی نشده است  و این در حالی بود که طی همان روز سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران ضمن اظهار بی‌اطلاعی از انتشار خبر صدور حکم "م.ر" محکومیت "م.ر" را به موارد فوق تکذیب کرد.


محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات/ارتکاب به قتل مقابل دادگاه تجدید نظر/

اما در نهایت در اول بهمن ماه بود که مشخص شد که "م.ر" به 5 سال و 91 روز حبس و 2 میلیارد و 850 میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد، این در حالی است که در هفته‌ای که گذشت وکیل‌مدافع محمدرضا رحیمی گفت که درخواست اعاده دادرسی نسبت به حکم صادره درباره موکلش را به دیوان عالی کشور ارائه داده است.

**در جلسه سران قوا چه گذشت؟/ رئیس دستگاه قضا میزبان سران دو قوه بود



محاکمه 3 مدیر مسئول در دادگاه مطبوعات/ارتکاب به قتل مقابل دادگاه تجدید نظر/


بودجه، موانع کسب‌وکار، مذاکرات هسته‌ای، هوای کلان‌شهرها و ... از مواردی بود که در جلسه سران سه قوه که عصر چهارشنبه در حوزه ریاست قوه قضاییه برگزار شد بود، برای مشاهده مشروح خبر اینجا کلیک کنید.

در پایان این جلسه خبرنگاری پرسید آیا در این جلسه درباره کمبود بودجه قوه قضاییه صحبتی شد که رئیس دستگاه قضا که میزبان رئیس جمهور بود لبخندی زد و گفت: بالاخره این میهمانی‌ها باید یک تأثیری هم داشته باشد!

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار