مروری بر نشست‌های خبری سخنگوی دستگاه قضا طی فروردین ماه 93/

محاکمه غیابی متهمان فراری فتنه88/ رسیدگی به پرونده رئیس جمهور سابق/ ادامه بررسی پرونده بابک زنجانی

سخنگوی دستگاه قضا در نشست‌های خبری فروردین ماه 93 به تشریح پرونده‌های مهمی همچون «آزادی مرزبانان ربوده شده توسط جیش العدل»، «محاکمه غیابی عاملان متواری فتنه88»،‌ «بابک زنجانی»، «شهید خلیلی»، «رئیس جمهور سابق» و ...پرداخت.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، سالی که گذشت نشست‌های خبری متعددی از سوی دستگاه قضا برگزار شد که حجت‌الاسلام والمسلمین «محسنی اژه‌ای» در این نشست‌ها به سوالات متعدد خبرنگاران پاسخ داد.
محاکمه غیابی متهمان فراری فتنه88/ رسیدگی به پرونده رئیس جمهور سابق/ ادامه بررسی پرونده بابک زنجانی
مهمترین پرونده‌های قضایی سال 93 که در نشست‌های خبری فردین ماه مورد بررسی قرار گرفت شامل «آزادی مرزبانان ربوده شده توسط جیش العدل»، «محاکمه غیابی عاملان متواری فتنه88»،‌ «بابک زنجانی»،  «شهید خلیلی»، «رئیس جمهور سابق» و ...بود که در ادامه آنها را مرور می‌کنیم.


آخرین وضعیت محاکمه غیابی عاملان متواری فتنه 88/جزئیات پرونده‌های "ب.ز"، "شهید خلیلی"،"حادثه قم"، "رئیس جمهور سابق" و "ستار بهشتی"

تشریح جزئیات پرونده‌های

**بازگشت مرزبانان ربوده شده دل ملت را شاد کرد

به دنبال ربوده شدن ۵ نفر از مرزبانان ایرانی در منطقه جکیگور در شرق ایران که در شامگاه ۱۷ بهمن ماه اتفاق افتاد، گروه موسوم به «جنبش جیش العدل» روز شنبه ۱۹ بهمن ماه با انتشار تصاویری در توییتر خود مسئولیت ربودن این پنج مرزبان ایرانی را بر عهده گرفت.

 گروهک "جیش‌العدل" روز چهارم فروردین در بیانیه‌ای مدعی شد که یکی از مرزبانان ایرانی گروگان گرفته شده به نام جمشید دانایی فر را به شهادت رسانده است.

به دنبال انجام عملیات تروریستی و به گروگان گرفته شدن پنچ تن از مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در منطقه جکیگور در شرق کشورمان در شامگاه 17/11/92 از سوی گروهک تروریستی به اصطلاح جیش العدل و انتقال آنان به داخل پاکستان ، «نور محمد جدمانی» سفیر پاکستان در تهران، امروز از سوی مدیر کل غرب آسیای وزارت امور خارجه دعوت و مراتب ناخرسندی و اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.


محاکمه غیابی متهمان فراری فتنه88/ رسیدگی به پرونده رئیس جمهور سابق/ ادامه بررسی پرونده بابک زنجانی

در این زمینه سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری خود گفت: در مورد مرزبانان انواع خبر‌ها گفته شد اما زمانی بعد تکذیب می‌کردند که تمامی این‌ها برای جامعه و خود مرزبانان مفید نبوده پس خواهش می‌کنم که از انتشار شایعات خودداری شود، مخصوصا اگر این شایعات منجر به توهین و یا افترا به شخص خاصی باشد و اجازه دهند که دستگاه‌های ذیربط خود پاسخگو باشند که در این راستا نیز باید روابط عمومی‌ها فعال و اخبار قطعی را گزارش دهند تا منجر به ایجاد شایعه نشود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ریاست قوه قضائیه به دستگاه‌های امنیتی دستور دادند که گزارش کاملی در مورد ربوده شدن مرزبانان ارائه دهند، برنامه قوه قضائیه در این زمینه چیست؟ گفت: رئیس قوه قضائیه گفتند که دستگاه‌های امنیتی _ اطلاعاتی و انتظامی تمامی جوانب قضیه را بررسی کنند که چنانچه ردپایی در کشور دارند، دنبال شود و اگر نفر پنجم در قید حیات است، پیدا شده و چنانچه شهید شده قاتلین آن‌ها شناسایی شوند.  
 
**بابک زنجانی همچنان در بازداشت

بابک زنجانی تاجر ایرانی است که تا پیش از دولت احمدی نژاد فعالیت‌های اقتصادی محدودی داشت اما در دوران دولت وی به یکی از بزرگترین سرمایه داران تاریخ ایران بدل شد. وی همچنین یکی از بزرگترین متهمان به فساد و رانت خواری در تاریخ ایران است که نامش در جریان فعالیت‌های کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و فساد اقتصادی مطرح شد.

زنجانی در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۲ توسط دستگاه قضا بازداشت و براساس اظهارات بیژن نامدار زنگنه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل ۹۰، اتهامات وی بدهی بیش از دو و نیم میلیارد یورو به وزارت نفت و بانک مرکزی است.



محاکمه غیابی متهمان فراری فتنه88/ رسیدگی به پرونده رئیس جمهور سابق/ ادامه بررسی پرونده بابک زنجانی

در این زمینه سخنگوی دستگاه قضا گفت: از ابتدا تا به امروز ۵ نفر بازداشت شده‌اند که ۴ نفر از آن‌ها در حال حاضر در بازداشت بسر می‌برند، اولین شخص خود بابک زنجانی دومین نفر یکی از مدیران که در‌‌ همان روزهای اول بازداشت شد، نفر سوم و چهارم در رابطه با سیستم بانکی دستگیر شده‌اند که یک نفر از آن‌ها بازداشت و نفر دیگر با قرار آزاد شد و نفر پنجم یکی از مدیران است که هنوز نیز در بازداشت بسر می‌برد. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده بابک زنجانی به وزارت خارجه ارجاع داده شده است یا خیر؟ گفت: این امر صحت ندارد، این شخص در حال حاضر در زندان است، اما از وزارت خارجه و دادستان خواسته شده که در رابطه با برخی مسائل همکاری کنند، اما پرونده به این وزارتخانه ارجاع داده نشده است.

**پرونده شهید خلیلی

 25تیر ماه سال 1390 حادثه‌ای دردناک در یکی از محلات شرق تهران رقم خورد. در این حادثه جوان 19 ساله‌ای به نام «علی خلیلی» در حین بازگشت از هیئت در حالی که همراه چند نفر از شاگردان یک مدرسه بود به واسطه امر به معروف و نهی از منکر مورد ضرب و شتم قرار گرفت.


محاکمه غیابی متهمان فراری فتنه88/ رسیدگی به پرونده رئیس جمهور سابق/ ادامه بررسی پرونده بابک زنجانی


خلیلی توسط یک نفر از افراد شرور منطقه از ناحیه گردن و قسمت شاهرگ دچار جراحت شد و پس از تحمل دو سال رنج حاصل از جراحات وارده،  به درجه رفیع شهادت رسید.


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره پرونده شهید خلیلی گفت: پرونده طلبه ناهی از منکر که منجر به شهادت شد، با تلاش دستگاه قضایی و اطلاعاتی شخص مورد نظر دستگیر و بازداشت شد. 

وی در تکمیل پرونده علی خلیلی شهید امربه معروف و نهی از منکر اظهار داشت: رسیدگی به روند رسیدگی به این پرونده  این پرونده بیش از 40 روز طول نکشید چرا که در بهمن‌ماه کیفرخواست صادر شد و در 20 اسفندماه فرد مورد نظر محکوم شد و این درحالی است که کمتر از سه ماه شهیدعلی خلیلی و پدرش رضایت قاطع و بدون هیچ قید و شرطی دادند.
 
 **پرونده رئیس جمهور سابق به کجا رسید؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده احمدی‌نژاد گفت: بعضی از مقامات در قانون نحوه رسیدگی به اتهام آن‌ها، مکانیزم مشخص دارد، اگر اتهام تخلف قانونی باشد، به دیوان عالی رفته در غیر این صورت به دادگستری می‌رود، پس می‌توان نتیجه گرفت که دادسرا نداشته و مستقیم به دادگاه می‌روند، پرونده مذکور نیز به دادگاه رفته و اتفاق جدیدی رخ نداده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار