خبرخونه حقوقی/

ترور رئیس دادگستری روانسر/لغو دادگاه مهدی هاشمی/متلاشی شدن یک شرکت هرمی/ممنوعیت استعمال قلیان در قهوه‌خانه‌ها

خبرخونه حقوقی با خبرهایی از جمله، ترور رئیس دادگستری روانسر، لغو دادگاه مهدی هاشمی، متلاشی شدن یک شرکت هرمی و...همراه شماست.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است که این حوزه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در خود جای داده است.  
      
در پیگیری پرونده‌های قضایی از تخلف مردم عادی گرفته تا چهر‌های شناخته شده کشور دستگاه قضا بدون اغماض و با اقتدار به همه جرائم رسیدگی می‌کند.  
      
باتوجه به دغدغه عموم جامعه برای اطلاع از روند پرونده‌های حقوقی و اتفاقاتی که در دستگاه قضا رخ می‌دهد، بر آن شدیم که در خبرخونه  حقوقی به تشریح رویدادهای مهمی که طی این هفته در دستگاه قضا اتفاق افتاده بپردازیم.
 
پنجشنه‌های هر هفته برای مرور مهمترین وقایع حقوقی با خبرخونه حقوقی همراه شما هستیم، منتظر ما باشید...

زندان‌های کشور را با همت عمومی به موزه‌های فرهنگی تبدیل کنیم

به همت باغ موزه قصر و با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ستاد دیه شعبه استان تهران «آیین جشن گلریزان با هدف آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و غیرکلاهبرداری» با مشارکت خیرین و نیکوکاران تهرانی در محل زورخانه باغ موزه قصر برگزار شد.

ترور رئیس دادگستری روانسر / لغو دادگاه مهدی هاشمی/متلاشی شدن یک شرکت هرمی

در ابتدای این مراسم که با حضور «محسن رفیق‌دوست» رئیس هیئت مدیره ستاددیه شعبه استان تهران، «مصطفی محمدی» مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان تهران، «سعیدی» مدیر باغ موزه قصر و جمعی از ورزشکاران و پهلوانان باستانی‌کار برگزار گردید «امیر قلعه‌نوعی» با حضور در جشن باغ موزه قصر گفت: کمک به آزادی زندانیان نیازمند دارای اجر و ثواب بسیاری زیادی است که گام برداشتن در این راستا آزادی تنها یک زندانی را در پی نداشته و در حقیقت به نجات یک خانواده در آستانه از پاشیدگی کمک می‌کند.ادامه متن را اینجا ببینید.

متلاشی شدن یک شرکت هرمی/ برخورد جدی دستگاه قضا با مجرمان گلدکوئیسیتی

ترفند هرمی یا طرح هرمی نوعی مدل کسب‌و‌کار غیر پایدار است که شکل کلی آن به این صورت است که افراد با پرداخت مقداری پول عضو شرکتی می‌شوند تا در آینده با به عضویت در آوردن چند نفر دیگر و رشد زیرمجموعه مشتریان به چند برابر حق عضویت دست پیدا کنند. برخی از این شرکت‌ها به واسطه عضویت باواسطه نیز به اعضایشان حق‌الزحمه می‌دهند ولی در اکثر این سیستم‌ها، عضو می‌بایست دست‌کم دو نفر را مستقیماً به شرکت معرفی کند.

دادستان استان گلستان روز یکشنبه 19 بهمن ماه از شناسایی و بررسی پرونده یک شرکت هرمی خبر داد.

ترور رئیس دادگستری روانسر / لغو دادگاه مهدی هاشمی/متلاشی شدن یک شرکت هرمی

وی اظهار داشت: 6 نفر اعضای این گروه که به شدت فعال و به دنبال عضوگیری بودند با هوشیاری مردم در مراحل ابتدایی فعالیت در گرگان، شناسایی و پرونده در دستور رسیدگی دادسرای مرکز استان قرار گرفت.ادامه متن اینجا را اینجا ببینید.

دست افرادی را که به بیت‌المال دست‌درازی کنند، قطع می‌کنیم

بیت المال به مکانی گفته می‌شود که اموال عمومی متعلّق به همه‌ مسلمانان در آن‌جا فراهم و نگهداری می‌شود تا در مصالح آنان صرف گردد، البته عنوان «بیت المال» بر خود اموال نیز اطلاق می‌گردد.

در این زمینه «ناصر سراج» پیش از ظهر روز یکشنبه 19 بهمن در آئین تودیع و معارفه بازرس کل استان ایلام که با حضور استاندار، رئیس کل دادگستری استان، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، مدیران قضایی و اجرایی استان در محل دادگستری ایلام برگزار شد، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر، با بیان اینکه سیاست سازمان بازرسی مچ‌گیری نیست، گفت: برای مدیران سال‌ها زحمت کشیده شده و سرمایه‌های انسانی از هر سرمایه مادی برای کشور بالا‌تر هستند. از این جهت هیچ کدام از همکاران سازمان بازرسی به دنبال آن نیستند که در برابر مدیر دستگاه اجرایی قرار بگیرند، و ما علاقه‌مندیم همگام با مدیران، امور کشور با سرعت و دقت بیشتر و به بهترین نحو ممکن به پیش برود.

ترور رئیس دادگستری روانسر / لغو دادگاه مهدی هاشمی/متلاشی شدن یک شرکت هرمی

رئیس بازرسی کل کشور با تاکید بر تعامل سازمان بازرسی با دستگاه‌ها در چارچوب قانون اظهارداشت: تلاش ما بر این است مدیران در راستای قانون عمل کنند. باید همه مسئولان خود را ملزم به اجرای قانون بدانند و قانون را به نحو احسن اجرا کنند و چنانچه احساس شود قانون نقص دارد، تلاش کرد طبق روالی که قانون مشخص کرده، آن را اصلاح کرد. بنابراین تا قانون داریم، مجری باید ملزم به اجرای آن باشد و سازمان بازرسی بر این موضوع نظارت دارد.

هرچند که رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته که دست افرادی را که به بیت‌المال دراز می شود را قطع می‌کند اما ما هنوزهم در گوشه و کنار اطرافمان شاهد اختلاس‌های بزرگی هستیم!

ابطال مجوز استعمال قلیان در قهوه‌خانه‌ها/ دلایل بروز تخلفاتی همچون«پدیده شاندیز»/ ناگفته‌هایی از حسرت دیدار با امام(ره)

یکی از مهم ترین خبرهای قضایی باشگاه خبرنگاران طی هفته گذشته گفتگوی تفصیلی با مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری بود که آخرین جزئیات پرونده‌های مورد بررسی در دیوان را تشریح کرد.

ترور رئیس دادگستری روانسر / لغو دادگاه مهدی هاشمی/متلاشی شدن یک شرکت هرمی

این پرونده ها شامل: سالیانه ۱۲۰ هزار پرونده در دیوان ثبت و رسیدگی می‌شوند، تشریح جزئیات پرونده پاساژ علاءالدین، پرونده بورسیه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است، شکایت کارکنان نهاد ریاست جمهوری در جریان رسیدگی است، مشکل پرونده‌های مرتبط با مرخصی زایمان با صدور دستور موقت حل شده است، ابطال مجوز استعمال قلیان در قهوه‌خانه‌ها، فقدان نظارت و عدم بسترسازی در ایجاد فرهنگ قانونمدار دلایل عمده بروز فساد اقتصادی است.ادامه متن را اینجا ببینید.

آغاز تشریفات اجرای حکم رحیمی در دادسرای تهران

حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» دادستان کل کشور بعد از ظهر روز دوشنبه 20بهمن به مناسبت سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه علوم قضایی در مورد پرونده محمدرضا رحیمی گفت: تشریفات اجرای حکم رحیمی در دادسرای تهران آغاز شد.

ترور رئیس دادگستری روانسر / لغو دادگاه مهدی هاشمی/متلاشی شدن یک شرکت هرمی

بیش از ۵ هزار پرونده در دیوان عالی کشور در جریان رسیدگی است

دیوان عالی کشور که عالیترین مرجع قضایی و بقول حضرت امام پیشانی دستگاه قضایی است، در جهت احقاق حق و ابطال باطل و اعتلای قسط و عدل در جامعه تلاش نموده و در رسیدگی به پرونده‌ها بدون توجه به شخصیت سیاسی افراد یا وابستگی جناحی آنها و بدور از فضاسازی‌های رسانه‌ای و تنها با توجه به محتویات پرونده و در چهار چوب قانون و عدل و انصاف مبادرت به صدور رأی می‌کند.

معاون نظارت دیوان عالی کشور گفت: هم اکنون موجودی پرونده‌ها در شعب دیوان 5104 فقره پرونده است که با توجه به موجودی اول فروردین امسال که 10265 فقره بوده حدود 51 درصد از موجودی کاسته شده است.

ترور رئیس دادگستری روانسر / لغو دادگاه مهدی هاشمی/متلاشی شدن یک شرکت هرمی

معاون نظارت و بازرسی دیوان در خصوص عملکرد سال جاری دیوان چنین بیان داشت: در ده ماهه سال جاری ورودی پرونده‌ها به دیوان تعداد 30027 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل که 25782 فقره بوده با رشد 16% مواجهیم در همین مدت خروجی پرونده ها 34716 فقره گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 23702 فقره اعلام شده 47%رشد داشته است همانطور که ملاحظه می‌شود علیرغم افزایش 16% ورودیها با درایت و مدیریت ریاست دیوان عالی کشور و تلاش قضات و کارکنان محترم دیوان رشد مختومه ها به 47% رسیده است.

وی افزود: هم اکنون موجودی پرونده‌ها در شعب دیوان 5104 فقره پرونده است که با توجه به موجودی اول فروردین امسال که 10265 فقره بوده حدود 51% از موجودی کاسته شده است.

بازهم ترور یک دادستان دیگر

ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه 21بهمن ماه درست یک روز مانده به یوم الله 22 بهمن، ضاربی «شهید سلیم قنبری» و فرزندش را  هنگام خارج شدن از منزل به رگبار بست، که در این حادثه، رئیس دادگستری روانسر به شهادت رسید و فرزند وی نیز زخمی شد.

«امیر ظهرابی» معاون مدیرکل حوزه استانداری کرمانشاه در این زمینه به باشگاه خبرنگاران گفت: ساعت هشت صبح امروز(21 بهمن) رئیس دادگستری روانسر در مقابل درب منزلش توسط فردی مورد اصابت گلوله قرار گرفت که متاسفانه در بیمارستان به شهادت رسید.

ترور رئیس دادگستری روانسر / لغو دادگاه مهدی هاشمی/متلاشی شدن یک شرکت هرمی

وی تصریح کرد: ضارب شهید قنبری دستگیر شده اما هنوز علت این ترور مشخص نشده است. آبان ماه سال گذشته نیز شهید «موسی نوری» دادستان زابل در هنگام عظیمت به محل کارش توسط عده‌ای شرور ترور و به شهادت رسید. با توجه به اینکه تاکنون چندین نفر از دادستان‌های کشور با ترور افراد سابقه دار به شهادت رسیده‌اند این ضرورت وجود دارد که تمهیدات ویژه‌ای برای حفظ امنیت مجریان عدالت از سوی دستگاه قضا اندیشیده شود. ادامه متن را اینجا ببینید.

لغو جلسه دادگاه «مهدی هاشمی»

بعد از بیست و پنجمین دادگاه مهدی هاشمی که خبرنگاران از اوایل صبح و پیش از شروع دادگاه غیرعلنی وی پشت درهای بسته دادگاه به انتظار نشستند تا به امروز دیگر دادگاهی در ارتباط با رسیدگی به پرونده وی برگزار نشده است،  در همان روزها بود که علیزاده طباطبایی پس از خروج از دادگاه از پایان دفاعیات موکلش خبرداد اما این در حالی بود که هنوز ختم جلسه رسیدگی اعلام نشده که آیا بیست و ششمین جلسه دادگاه آخرین جلسه بوده یا خیر.

ترور رئیس دادگستری روانسر / لغو دادگاه مهدی هاشمی/متلاشی شدن یک شرکت هرمی

قرار بر این بود که پیش از دهه فجر آخرین دفاعیات از مهدی هاشمی اخذ شود، که
سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی گفت: جلسه دادگاه امروز موکلم لغو شد و هنوز ابلاغ جدیدی برای جلسه بعدی به دست ما نرسیده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو و تخفيف مجازات تعدادی از محكومان موافقت کردند

عفو و تخفیف مجازات محکومان سنت حسنه‌ای است که در فرازهای مختلف زمانی شامل اعیاد و مناسبت های ملی از سوی رهبر انقلاب اسلامی انجام می شود که نقش موثری در آزادی زندانیان و بازگشت آنها به جمع خانواده‌هایشان ایفا می کند.
 
ترور رئیس دادگستری روانسر / لغو دادگاه مهدی هاشمی/متلاشی شدن یک شرکت هرمی

چه خوب است که که خانواده‌های شاکیان از این رفتار پسندیده مقام معظم رهبری الگو بگیرند از شکایت خود صرف نظر کرده و محکومین را مورد عفو و گذشت قرار دهند.ادامه متن را اینجا ببینید.


آیت‌الله آملی لاریجانی: هیچ قدرتی توان شکست ایران را ندارد/ با فشارها و تحریم راه به جایی نخواهند برد

آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» با حضور در مراسم سی و ششمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی اظهار داشت: امروز هم بحمدالله مشابه ایام گذشته با حضور باشکوه و نشاط مردم همراه بود و این امر می‌تواند نشانه خوبی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: امروز پیامی برای کشورها خصوصاً کشورهای سلطه‌طلب است که بدانند این ملت پای ارزش‌های انقلاب با حفظ استقلال و عزت خود ایستاده‌اند.
 
ترور رئیس دادگستری روانسر / لغو دادگاه مهدی هاشمی/متلاشی شدن یک شرکت هرمی

رئیس دستگاه قضا افزود: کشورهای سلطه‌طلب با فشارها و تحریم راه به جایی نخواهند برد و تا زمانی که مردم همدل و همنوا در این راهپیمایی‌ها حضور پیدا می‌کنند و نظر و آنچه را در ضمیرشان وجود دارد را ابراز می‌کنند، هیچ قدرتی توان شکست این ملت را ندارد.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: الحمدالله مردم به انقلاب و ارزش‌های آن پایبند هستند و این در حالی است که این راهپیمایی پیامی هم برای مسئولان دارد که برای دفاع از انقلاب دلگرم باشند و خادم خوبی برای این ملت باایمان باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار