گزارش/

تشریح جزئیات پرونده‌های قضایی از "احمدی‌نژاد" تا "مرتضوی"/ پاسخ قوه قضاییه به نامه "مطهری"/ یکسره شدن تکلیف "پدیده شاندیز"

خبرخونه حقوقی با خبرهایی از جمله، پایان دفاعیات مهدی هاشمی، مجرم شناخته شدن مدیر مسئول اسبق روزنامه ایران، جزئیات پرونده‌های قضایی از زبان سخنگوی دستگاه قضا، پرونده تخریب دو طبقه از پاساژ علاءالدین، یکسره شدن تکلیف پدیده شاندیز، پاسخ قوه قضائیه به نامه علی مطهری و... همراه شماست.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است که این حوزه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در خود جای داده است.    
     
در پیگیری پرونده‌های قضایی از تخلف مردم عادی گرفته تا چهر‌های شناخته شده کشور دستگاه قضا بدون اغماض و با اقتدار به همه جرائم رسیدگی می‌کند.    
     
باتوجه به دغدغه عموم جامعه برای اطلاع از روند پرونده‌های حقوقی و اتفاقاتی که در دستگاه قضا رخ می‌دهد، بر آن شدیم که در خبرخونه  حقوقی به تشریح رویدادهای مهمی که طی این هفته در دستگاه قضا اتفاق افتاده بپردازیم.    
 
پنجشنه‌های هر هفته برای مرور مهمترین وقایع حقوقی با خبرخونه حقوقی همراه شما هستیم، منتظر ما باشید...

** آغازهفته با پایان دفاعیات «مهدی هاشمی» مصادف شد

آغاز این هفته مصادف شد با بیست و پنجمین دادگاه مهدی هاشمی و باز هم خبرنگاران از اوایل صبح و پیش از شروع دادگاه غیرعلنی وی پشت درهای بسته دادگاه به انتظار نشستند البته این جلسات که به قول وکیل مدافع مهدی هاشمی آخرین جلسات دفاعیات موکلش است هیچ شباهتی به جلسات روزهای اول ندارد.



رفته رفته از  تعداد خبرنگارهایی که هر روز صبح پشت در دادگاه منتظر می‌ایستادند کمتر و کمتر شده به طوری که در این دادگاه‌های آخر بیشتر خبرنگار رسانه‌های فارس و ایسنا همراه با ما پایه ثابت دادگاه‌های مهدی هاشمی هستند.



خلاصه سرتان را درد نیاورم این هفته جلسات 25 و 26 دادگاه مهدی هاشمی برگزار شد و علیزاده طباطبایی پس از خروج از دادگاه از پایان دفاعیات موکلش خبرداد، این در حالی است که هنوز ختم جلسه رسیدگی اعلام نشده و اعلام نشده که آیا بیست و ششمین جلسه دادگاه آخرین جلسه بوده یا خیر.

** دادگاه مطبوعات و رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی/ رضایت شاکی و مجرم شناخته شدن متشاکی

با وجود اینکه هفته گذشته شعبه‌های رسیدگی کننده در دادگاه مطبوعات طی هفته گذشته رسیدگی به پرونده‌های غیر مطبوعاتی را در دستور کار خود داشتند و دادگاه مطبوعات برگزار نشد اما این هفته این دادگاه به ریاست قاضی مدیر خراسانی تشکیل جلسه داد و طی آن به دو پرونده سایت ماد و روزنامه ایران در شعبه ۷۶ دادگاه انقلاب رسیدگی کرد.


خلاصه خبر اینکه مدیر مسئول اسبق روزنامه ایران‌«مصیب نعیمی» با اکثریت آراء مجرم شناخته شد و خوشبختانه شاکی سایت ماد در ابتدای جلسه اعلام رضایت کرد وا به این پرونده رسیدگی نشد.
 
** پرونده تخریب دو طبقه از پاساژ علاءالدین و چگونگی مطالبه خسارت افراد زیان دیده

اواخر هفته گذشته در حالی  خبر تخریب دو طبقه از پاساژ علاءالدین به گوش رسید که طی آن این سوال به ذهن متبادر شد که خریدار بیچاره چه تقصیری دارد؟! اگر سازنده تخلف کرده و عده‌ای در شهرداری با او تبانی کرده‌اند و او توانسته در روز روشن یک طبقه دو هزار متری بسازد، چرا مردم تاوان بدهند؟ اگر تخلف بوده چرا روز اول و حین ساخت جلویش گرفته نشده؟



 به همین دلیل گفتگو کردیم با مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری و علی اکبر بختیاری به خبرنگار ما گفت : چنانچه حکم شعبه بدوی در دادگاه تجدیدنظر نقض شود، در صورتی که شاکی ذی حق تلقی شود، رای کمیسیون ماده ۱۰۰ نقض و شاکی می‌تواند مطالبه خسارت کند، بنابراین امکان مطالبه خسارت وجود دارد از طرفی معاون اول دستگاه قضا نیز در هفتاد و چهارمین نشست خبری خود بیان کرد که چنانچه شکایتی باشد رسیدگی می‌شود.

**بالاخره قرار کفالت مرتضوی به وثیقه تبدیل شد یا خیر

آذرماه سال 91 بود که رسانه‌ها اعلام کردند پرونده 3 قاضی مرتبط با پرونده کهریزک به نام‌های قاضی حداد معاون وقت امنیت دادسرای تهران، قاضی علی‌اکبر حیدری فر معاون دادستان و قاضی سعید مرتضوی دادستان وقت تهران روی میز قاضی مدیرخراسانی است. بعد اعلام شد که دادستانی تهران علیه این سه قاضی ۳ هزار صفحه پرونده و ۸۵ صفحه کیفرخواست آماده کرده و به قاضی مدیرخراسانی ارائه کرده است. 




همچنین اواخر آبان ماه سال جاری شعبه 38 دیوان عالی کشور با رسیدگی به پرونده موسوم به جنایت کهریزک، محکومیت دادستان سابق تهران به انفصال دائم از خدمات قضایی و انفصال 5 ساله از خدمات دولتی را تایید کرد.

اوایل هفته بود که علیرضا دقیقی  یکی از شاکیان سعید مرتضوی در پرونده تامین اجتماعی، از تبدیل قرار کفالت مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی به قرار وثیقه خبر داد، اما این در حالی است که سخنگوی دستگاه قضا ضمن تکذیب این خبر گفت: هنوز هیچ کفالتی تبدیل به وثیقه نشده است.

*پرونده احمدی‌نژاد روی میز هیئت قضایی/ هنوز حکمی صادر نشده است

 هفتم خردادماه سال 92 بود که خبر احضار محمود احمدی‌نژاد به دادگاه کیفری در رسانه‌ها منتشر شد.پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اولین سایت خبری بود که خبر احضار رئیس جمهور سابق را بر روی خروجی خود قرار داد و دلیل این احضار را شکایت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس عنوان کرد.





برای اطلاع از روند قضایی پرونده امحدی‌نژاد با سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران گفتگو کردیم و وی گفت: هیئت قضایی در حال بررسی پرونده رئیس‌جمهور سابق است و تحقیقات هم چنان ادامه دارد. این در حالی است که سخنگوی دستگاه قضا در تشریح این پرونده اظهار داشت: هنوز حکمی صادر نشده و پرونده در همان شعبه دادگاه مطرح است، البته این که می‌گوییم دادگاه به این معنی است که پرونده رئیس جمهور در دادسرا مطرح نمی‌شود و مستقیماً در دادگاه مطرح است.

**یکسره شدن تکلیف پدیده با دستور دادستان کل کشور و ممنوعیت تبلیغات رسانه‌‌ای

طی روزهای اخیر درحالی با پلمپ دفتر پدیده مواجه شدیم که دادستان‌های مشهد قزوین و شیراز بلافاصله دستور جلوگیری از فعالیت آنان در استان‌ها صادر کردند تا موضوع مورد بررسی بیشتری قرار گیرد، این در حالی است که معاون امنیتی، سیاسی دادستان کل کشور از ممنوعیت تبلیغات رسانه‌ها برای شرکت‌های «پدیده شاندیز»، «تبرک» و «پردیسبان» تا اطلاع ثانوی و تعیین تکلیف پرونده قضایی این شرکت‌ها به خبرنگار ما خبر داد، همچنین دادستان کل کشور گفت:طبق قانون،شرکت های سهامی خاص حق ندارند همچون شرکتهای سهامی عام و بدون پشتوانه لازم اقدام به عرضه سهام به مردم کنند.




از طرفی در هفتاد و چهارمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا مطرح شد که فعلا بازداشتی در مورد پدیده صورت نگرفته است و مدیرعامل پدیده از کشور خارج نشده است.

**پاسخ قوه قضائیه به نامه علی مطهری؛ مدعی از فرآیند مصوبات شورا بی اطلاع است

علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در تحلیل بیانات رییس قوه قضاییه در جلسه‌ی اخیر شورای مسوولان قضایی، طی نامه‌ای خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی مطالبی پیرامون حصر سران فتنه مطرح کرد مبنی بر اینکه حصر مجازات است و ادامه حصر نیاز به اجازه دادگاه دارد و این در حالی است که سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد برخی از مطالب این نامه کذب است و قابلیت تعقیب قضایی دارد.



همچنین روابط عمومی قوه قضائیه با انتشار اطلاعیه‌ای به اظهارات علی مطهری پیرامون سران فتنه پاسخ داد: ایشان تفاوت حبس و حصر را نمی‌داند و اختیارات شورای عالی امنیت کشور را درک نمی‌کند.

** نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا و تشریح جزئیات مهمترین پرونده‌های قضایی

سخنگوی دستگاه قضا در هفتاد و چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به تشریح مهمترین پرونده‌های قضایی از جمله، پرونده میلیاردر نفتی، پرونده بورسیه‌های غیر قانونی، پرونده 12 هزار میلیاردی، پرونده رئیس جمهور سابق، پرونده پدیده شاندیز و... پرداخت برای اطلاع از جزئیات خبر اینجا کلیگ کنید.




**حکم اعدام برای ضارب جهرمی

اوایل آذرماه سال جاری بود که فرد ضاربی در شهرستان جهرم طی یک روز شش زن بیگناه را به وسیله کارد مورد ضرب و جرح قرار داد.این حادثه اما همزمان با حوادث سریالی اسیدپاشی در کشور صورت گرفت و رسانه‌های معاند نظام از جمله بنگاه خبرپراکنی بی بی سی از این شرایط برای سوءاستفاده و جوسازی علیه دستگاه قضا و نیروهای امنیتی کشور بهره برداری کردند.

بعد از انتشار این خبر دستگاه قضا و نیروهای امنیتی کشور وارد عمل شدند و ضارب را با گذشت کمتر از 72 ساعت شناسایی و دستگیر کردند. ضارب مذکور با شکایت ۹ نفر از دختران جهرم و در حالی که «صحت عقل» وی در لحظه ارتکاب جرم برای دادگاه محرز اعلام شده، مستند به مواد ۲۷۹،۲۸۲ و ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ به مجازات اعدام محکوم شده است.
 
**پرونده عبدالحسین هراتی  به کجا رسید؟

"عبدالحسین هراتی" در دوره مدیریت حمید میرزاده در دانشگاه آزاد با حکم طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد به سمت مدیرکل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد منصوب شد که پس از افشای مقالات وی با محتوای هتاکی به حضرت امام(ره) و نظام اسلامی و همچنین انتقادات شدید رسانه‌ای و دانشجویی، از سمت خود عزل و پرونده‌ای نیز علیه هراتی در مراجع قضایی تشکیل شد که روند خود را طی می‌کند.


 
طبق آخرین اخبار از روند قضایی پرونده این فرد هتاک به حضرت امام(ره) و نظام اسلامی   هنوز برای این پرونده تعیین وقت نشده است. علیزاده طباطبایی وکیل مدافع وی به خبرنگار ما گفت: رونده موکلم به دادگاه انقلاب ارجاع شده و منتظر دستور رسیدگی هستیم.

 **انتظارها برای اعلام نتایج آزمون استخدامی به پایان می‌رسد؟

 
آزمون استخدامی‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در 28 شهریور ماه امسال در تهران و ۷ استان کشور برگزار شد که احمد تویسرکانی معاون رئیس قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از نحوه برگزاری این آزمون  بازدید کرد.


 
لازم به ذکر است از1200 نفری که به استخدام سازمان ثبت اسناد و املاک کشوردر خواهند آمد، ۳۵۰ نفر در حوزه فناوری اطلاعات و مالکیت معنوی و سایر افراد در دیگر بخش‌های تخصصی این سازمان به کارگیری خواهند شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار