مروری بر نشست‌های خبری سخنگوی دستگاه قضا طی تیر ماه 93/

محاکمه غیابی «خاوری» فراری/ قیمت گذاری اموال میلیاردر نفتی/رسیدگی به پرونده قضات متخلف کهریزک

سخنگوی دستگاه قضا در تیرماه سال گذشته در نشست خبری خود درباره برخی پرونده‌های مهم قضایی از جمله عوامل فراری فتنه، معوقات بانکی، پرونده قضات متخلف، پرونده بابک زنجانی، خاوری و... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در تیر ماه سال گذشته سخنگوی دستگاه قضا دو نشست خبری برگزار کرد که در شصت و چهارمین شست خبری توضیحاتی در مورد پرونده فساد سه هزار میلیاردی و محاکمه غیابی خاوری ارائه کرد.


محاکمه غیابی «خاوری» فراری/ قیمت گذاری اموال میلیاردر نفتی/رسیدگی به پرونده قضات متخلف کهریزک 

همچنین در شصت و پنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از موافقت وزارت نفت با قیمت‌گذاری اموال بابک زنجانی و ارجاع حکم قطعی7 متهم فتنه 88 به اجرای احکام خبر داد که مهمترین اخبار این دونشست خبری را به شرح زیر است.
 
**تشریح روند قضایی پرونده فساد سه هزار میلیاردی

سخنگوی دستگاه قضا در این باره گفت:‌احکامی که قطعی شد در مرحله اجرا است کسانی که محکوم به حبس شدند در زندان هستند جزای نقدی تعدادی از آنها وصول شده، تعدادی از آنها در حال وصول است، رد مال نیز همینطور که برای برادر متهم اصلی حکم آن صادر شده وی غیابی محاکمه شده چراکه در ایران نیست،‌ تشریفات حکم غیابی هم به پایان رسیده و الان پرونده برای اجرا آماده است.
 
وی ادامه داد: ازمتهمین  بانک ملی که در این پرونده از صادرات و  بانک ملی متهم بودند از مدیرعامل گرفته تا رده‌های پایین، از بانک ملی مشخصا 22نفر اخیرا محاکمه شدند و حکم آنها قطعی شده و در حال حاضر پرونده این 22نفر به اجرای احکام رفت که درحال اجرای حکم هستند.
 
معاون اول دستگاه قضا تصریح کرد:‌ فردی که فرارای بود و اخیرا در ایران مستقر بود پرونده‌اش در حال تکمیل است، پرونده دو سه نفر از کسانیکه محکوم شده بودند و درحال تحمل حبس هستند اینها جزای نقدی و حبس نیز داشتند،‌ برخی از اینها تقاضای آزادی مشروط کردند سه نفر خانم هستند که اینها در این پرونده محکوم شده بودند و الان مدتی است که حبس داشتند و درحال حاضر درخواست آزادی مشرط کردند که در دست بررسی است.
 
**محاکمه غیابی خاوری

 
وی افزود: در مورد آن فردی که از بانک ملی متواری بود،‌ پلیس اینترپل هنوز موفق نشده که وی را به سمت کشور بازگرداند اما مقدمات محاکمه غیابی آن صورت گرفته که انشا الله قاضی آن تسریع کند این موضوع بررسی خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به متهمین فراری فتنه تصریح کرد: تعداد دیگری از متهمین فراری فتنه غیابی محاکمه شدند آگهی شد،‌ زمان آن هم تمام شد دو سه نفر دیگر از این افرادی که در جریان فته بودند در روزهای اخیر ممنوع الخروج شدند، دو نفر از کسانیکه در جریان فتنه به خارج از کشور رفته بودند و طی چند هفته گذشته به کشور بازگشتند و بازداشت شدندو و در حال حاضر در انتظار محاکمه هستند و پرونده آنها در حال رسیدگی است.
   
وی ادامه داد: یک نفر از کسانی که به نحوی با فتنه در ارتباط بود تحت تعقیب قرار گرفته بود اخیرا بازداشت شد و در حال رسیدگی به پرونده آن است،‌ سه نفر از کسانیکه که قبلا محکوم شده بودند و حکم آنها قطعی شده بود و اجرا نیز شده بود بعد از آزاد یا ز زندان مجددا اقدمات  مجرمانه‌ای داشتند که تحت تعقیب قرار گرفتند و پرونده آنها مجددا در حال رسیدگی است.

**موافقت وزارت نفت با قیمت‌گذاری اموال بابک زنجانی
 
وی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: بعد از این که دستگاه قضا متوجه این موضوع شد دادستان به عنوان مدعی العموم وارد شد و وی ممنوع الخروج و احضار شد و تحقیقات در این رابطه انجام شد.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: بازرسین سازمان بازرسی کل کشور با وی صحبت کرده‌اند تا ببینند می‌توانند وجوه را بازگرداند یا خیر؟ اما متوجه شدند که این امر امکان پذیر نیست و طبق قرائن و شواهدی که پیدا شده این امکان به نظر رسید که ممکن است بابک زنجانی از کشور خارج شود بنابراین بازرس مربوطه حکم به قرار بازداشت داد که توسط دادگاه تایید و تمدید شد.   
   
وی ادامه داد: بابک زنجانی ارز را نقد گرفته و باید دید این پول کجا رفته است؟ و اگر این پول واقعا موجود است آن طور که خودش در ابتدا ادعا داشت چه طور می‌شود این پول را برگرداند. 

معاون اول دستگاه قضا افزود: تا به امروز مشخص نشده که آیا وی پولی در خارج از کشور دارد یا خیر و این در حالی است که هیئتی به مالزی و برخی کشورهای همسایه اعزام شد و آن‌ها بررسی کردند و متوجه شدند چنین موجودی وجود ندارد که طی آن کلیه اموال و شرکت‌های بابک زنجانی شروع به شناسایی شد و با لیستی که دستگاه قضایی با کمک وزارت اطلاعات به دست آوردند اموال را توقیف و در حال تحویل و قیمت‌گذاری هستند.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: به وزارت نفت پیشنهاد شد این اموال که شناسایی شده و همچنین خود متهم به صورت کتبی اعلام آمادگی کرده که حاضر است مبلغ کلیه اموالش در داخل و خارج کشور به طلب شرکت نفت واریز شود.   
   
وی گفت: در جلسه‌ای که با ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شد وزارت نفت با کلیت مسئله یعنی تحویل اموال بابک زنحانی و قیمت گذاری آن موافقت کرد.  
 
حجت‌الاسلام اژه‌ای اضافه کرد: وزارت نفت تا پیش از این می‌گفت ما ارز داده‌ایم و مبلغ ریالی‌اش را می‌خواهیم و ملک به درد ما نمی‌خورد در نهایت در ارتباط با این پرونده بازپرس و دادستان تهران و... به جد در جهت شناسایی و تحویل اموال مشغول هستند.  
 
**حکم 7 نفر از محکومین فتنه قطعی شده است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از قطعی شدن حکم 7 نفر از محکومین فتنه که پیش از آن محاکمه غیابی شده بودند خبر داد و گفت: این حکم برای اجرا به اداره اجرای احکام فرستاده شده است، همچنین حکم تعدادی از محکومین فتنه قطعی شده که از 3 تا 11 سال به حبس محکوم شده‌اند.   
 
معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: در بعضی از موارد حکم کیفرخواست صادر شده و مراحل دادگاهی خود را طی می‌کند البته این حکم به دادگاه ابلاغ شده است.  
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا اسامی این محکومین را هم اعلام می‌کنید گفت: در گزارشی که از شعبه گرفتم اسامی در آن موجود نبود اگر نهایتا قطعی شود و اعلام آن مشکلی نداشته باشد اعلام می‌کنیم.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا قرار بازداشت بابک زنجانی تمدید شده است یا خیر در مورد جلسه مسئولان قضایی ودولتی در این رابطه ارائه کنید بیان داشت: تمدید قرار بازداشت بستگی به تصمیم بازپرس پرونده دارد در این صورت قاضی پرونده تصمیم می‌گیرد و متهم می‌تواند به این حکم اعتراض کند و بار دیگر به دادگاه فرستاده شود.   
 
**عزم جدی بانک مرکزی برای پیگیری معوقات بانکی
 
وی همچنین پیرامون معوقات بانکی و تفاوت لیست بدهکاران بانکی قوه قضاییه و بانک مرکزی افزود: رئیس بانک مرکزی اخیرا اعلام کرد که در زمینه معوقات بانکی عزم جدی داریم و ما خوشحال و امیدوار شدیم که دیگر شاهد تکرار این مسئله نباشیم که حداقل حرکتی صورت بگیرد که دیگر افزایش معوقات در سال 93 همان طور که در سال 92نسبت به سال 91 نباشیم در این زمینه دادستانی کل از برخی مشتری‌ها بانک‌ها دعوت کرده بخشی از معوقات تسویه حساب شده و برخی در حال تسویه حساب هستند البته ما با بانک هم مذاکره می‌کنیم البته مهم این است که عزم بانک مرکزی جدی باشد.   
  
**هنوز حکمی برای"م.ر" صادر نشده است
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه رئیس دادگستری تهران اعلام کرد که احکام پرونده "م. ر" به زودی منتشر خواهد شد اگر می‌شود در این جلسه آن را اعلام کنید افزود: رئیس کل دادگستری گفته است حکم صادر می‌شود دادگاه وی تمام شده و  هنوز پایان ختم رسیدگی اعلام نشده است بنابراین حکمی صادر نشده اگر حکم صادر شد قطعا همه متوجه می‌شوند.   
 
**برخی مدیران نفتی در پرونده بابک زنجانی تحت تعقیب هستند
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اخباری در روزهای اخیر شنیده می‌شود که وزارت نفت وجوه قابل ملاحظه‌ای را به عنوان دلار در اختیار بابک زنجانی قرار داده است به چه علت این اقدام صورت گرفته و آیا از مدیران وزارت نفت نیز متهمانی بوده‌اند یا خیر گفت: بله بعضی از مدیران تحت تعقیب هستند ما هم مشغول بررسی علت‌ها و چگونگی این اقدام هستیم تاکنون کسی بازداشت نشده است.  
 
**بررسی پرونده کهریزک در دیوان عالی کشور ادامه دارد
 
وی همچنین درباره طولانی شدن پرونده کهریزک و این که تاکنون کلیت این پرونده در بخش قضات مشخص نشده بیان کرد: بخش عمده این پرونده رسیدگی،‌حکم صادر و قطعی شده که آن‌ هم اعلام شد. در مورد پرونده نیز پرونده مربوط به قضات دو سه مرحله انجام گرفته در یک مرحله دادستان قراری صادر کرد که اعتراض شد سپس مجدد به دادگاه فرستاده شد اما پذیرفته نشده است بار دیگر پرونده به جریان افتاده که ریاست محترم دیوان کشور نیاز به کار کارشناسی داشتند که امیدواریم این تصمیم زودتر انجام شود.  
 
**خاوری محاکمه غیابی نشده است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ارتباط با آخرین وضعیت مدیرعامل سابق بانک ملی تصریح کرد: وزارت امورخارجه، قوه قضاییه و همه نهادها برای بازگرداندن خاوری به ایران تلاش می‌کنند و اما امیدواریم که این اقدام صورت بگیرد اما تاکنون اقدام جدی انجام نشده و پرونده در دادگاه است و محاکمه غیابی هنوز صورت نگرفته است.   
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا ایرنا خبری تحت عنوان محکومیت 8 تن از فعالان فیسبوکی جمعا به 127 سال منتشر کرده است اظهار داشت: ما اتهامی تحت عنوان فیسبوک نداریم یعنی عنوان مجرمانه فیسبوکی نداریم البته از شبکه‌های اینترنتی هم می‌شود استفاده صحیح کرد و هم غلط بنابراین کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به این موارد رسیدگی می‌کند.   
 
معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه طبق قانون مصوب تیرماه سال 88 تشکیل شده که 12 عضو دارد و 6 عضو آن از دولت و دادستان کل کشور رئیس آن است و ما در آنجا نماینده نداریم.   
 
**قوه قضاییه در پرونده مهدی هاشمی تسلیم فشارها نشد
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هفته گذشته آقای جنتی گفتند که فشار بر دستگاه قضا باعث تأخیر در رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی شده است در این رابطه توضیح دهید تصریح کرد: بنده رد نمی‌کنم که در خصوص پرونده مهدی هاشمی فشار نبوده است بلکه فشار بوده اما قوه قضاییه تسلیم نشده است چرا که صاحبان قدرت و ثروت همیشه نسبت به پرونده‌هایی که در دستگاه قضا رسیدگی می شود سعی می‌کنند فشار بیاورند اما قوه قضاییه تحت تأثیر غوغا سالاری‌ها و فشارها قرار نمی‌گیرد.   

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.