برنامه راهبردي و تقويم کشاورزي دو مولفه خود اتکايي است

با داشتن برنامه راهبردي و تقويم کشاورزي ظرف 3 تا 5 سال آينده مي‌توانيم در برخي از محصولات اساسي به خود کفايي برسيم.

محمد باقر صدري عضو انجمن اقتصاد دانان ايران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي  باشگاه خبرنگاران افزود: نزديک به 85 درصد از روغن‌هاي خوراکي کشور ما وارداتي هستند و براي اينکه بتوانيم حداقل به مرز خود کفايي نزديک شويم و بخش عظيمي از نيازهاي کشور را در داخل تامين کنيم نيازمند تحول در حوزه کشاورزي هستيم.
وي تصريح کرد: اگر در حوزه کشاورزي برنامه راهبردي و مديريتي و تقويم کشاورزي را مورد توجه قرار دهيم علاوه بر خود  کفايي در برخي محصولات اساسي مي‌توانيم وارد بازارهاي مباني شويم و به صادرات بيشتري بپردازيم.
عضو انجمن اقتصاد دانان افزود: شرايط اقليمي در کشور ما در مناطق نسبتا گرمسير چون شمال و جنوب ايران و استان خوزستان براي کشت دانه‌هاي روغني مساعد است اما يکي از دلايل عمده واردات مواد اوليه روغن گياهي علاوه بر داشتن برنامه ريزي و ضعف مديريتي با توجه به منافع فردي به جاي منافع ملي است.
صدري تاکيد کرد: بايد به تقويت بخش کشاورزي احتمام بيشتري ورزيم زيرا کشاورزي ما را از واردات کالاهاي خارجي بي‌نياز مي‌کند اما تا زماني که فاقد تقويم کشاورزي و برنامه راهبردي باشيم نمي‌توان به خود اتکايي در محصولات کشاورزي اميدوار بود./ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار