بزرگترین قرارداد بندری کشور به امضا رسید

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر بنادر هند به امضا رسید.

 امروز در مراسمی با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی ایران و سارباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند، قرارداد تجهیز و بهره برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند، به امضا رسید.

امضای این قرارداد نقطه عطفی در همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقه ای دو کشور و همچنین تسهیل همکاری‌های راهبردی بین ایران و هند محسوب می شود.

از اهداف کلان انعقاد این قرارداد که در نتیجه مذاکرات کارشناسی و تخصصی گروه کاری مشترک حاصل شده است، می‌توان به تشریک مساعی دو کشور در عملیاتی کردن اهداف موافقتامه بین المللی حمل ونقل در کریدور شمال_ جنوب، موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند واقغانستان با محوریت بندر چابهار و توسعه همکاری‌های ترانزیتی و حمل و نقل چند وجهی بین ایران‌ و هند در منطقه آسیای مرکزی در چارچوب اهداف همکاری‌های راهبردی هند وآسیای میانه اشاره کرد.

تقویت و تسهیل همکاری‌های ترانزیتی هند و افغانستان از طریق ایران، توسعه محور شرق و سواحل مکران، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای ایران، هند و روسیه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در تکمیل زیربناهای منطقه ای حمل و نقل و ترانزیت، از اهداف دیگر این قرارداد است.

برای تحقق اهداف کلان فوق، از طریق انعقاد قرارداد تجهیز و بهره برداری از بندر شهید بهشتی چابهار اقدامات گوناگونی پیش بینی و تفاهم شد که سازمان بنادر و دریانوردی بخشی از ترمینال‌های کالاهای عمومی و کانتینری بندر شهید بهشتی چابهار را به مدت ۱۰ سال در اختیار طرف هندی قرار دهد.

همچنین‌طرف هندی به منظور تجهیز و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، به میزان‌۱۲۰ میلیون دلار در تامین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیر ساخت‌های حمل ونقلی چابهار تامین اعتبار خواهد کرد.

بر اساس این قرارداد، طرفین متعهد به ایفای تعهدات خود در تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال_ جنوب بوده و به توسعه خطوط کشتیرانی بین بنادر دو کشور و جذب بارهای ترانزیتی کانتینری اقدام خواهند کرد.

پیش از این در این خصوص  علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفته بود: قرارداد هندی‌ها در بندر چابهار 85 میلیون دلار و به صورت BOT است که در فاز اول توسعه بندر چابهار هندی‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در فاز دوم قرار است با سرمایه‌گذاری برخی کشورهای خارجی پروژه پیش برود و در این زمینه نیازمند توافق با متقاضیان هستیم.

صفایی با بیان اینکه هندی‌ها تاکنون 25 میلیون دلار (۲۹.۴ درصد) در بندر شهیدبهشتی چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: این سرمایه‌گذاری در بخش جرثقیل‌های ساحلی بوده و اخیراً با مدلی که در خصوص آن به توافق رسیده‌ایم، فعالیت‌ها آغاز شده چرا که چند سالی اقدامات لازم راکد باقی مانده بود.

وی توضیح داد: هندی‌ها ملزم به تأمین مجموعه‌ای از تجهیزات نظیر جرثقیل‌های ساحلی، گَنتری کِرِین (جرثقیل دروازه‌ای)، محوطه‌ای و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا هستند و قرارداد بلندمدت کمتر از یک ماه دیگر نهایی می‌شود.

برچسب ها: حمل ونقل ، بنادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
دولت جلوی قاچاق را بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ک
۲۰:۰۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
باید در چاه بهار و کرانه های عمان ایران کاری کرد که بندر های عربی در مقابلش لنگ بیندازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مبارک هند باشه.اینهم ترکمانچای از نوع چابهار با هند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
چین را هم در توسعه سواحل اقیانوسی هرمزگان بکار گیرید مشارکت چین سبب رونق جاده ابریشم و همچنین مسیرهای اقیانوسی و خشکی میانبر بنفع تجارت و ترانزیت شرق و غرب و شمال جنوب خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
باچین قرار داد مستقلی نداریم؟
شانگهای در ایران سرمایه گذاری کند چه بسا در نهایت به نفع ایران باشد.البته نظر کارشناسان واهل فن و منافع ایران مهم است
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۸:۳۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بندرهای اقیانوسی کشورمان نباید فقط به دید افغانستان نگریست اتصال پایتخت و ترانزیت شمال و جنوب و یا شرق و غرب هم می‌توانند توسط بنادر اقیانوسی ما انجام شوند یعنی جای کار بسیار فراوانی برای توسعه و افزایش ظرفیت چابهار و یا جاسک هرمزگان وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
چه عحب هندیا اینجا خرج کردن
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۶:۱۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
از بهترین کارها برای رونق چابهار اتصال چابهار به تهران با شاعرانی هشت و یا شانزده بانده جداگانه و یا خط‌های(چندین خط رفت و برگشت جداگانه) حمل و نقلی سریع السیر ریلی است
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۰۶:۲۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
منظور اتصال هرچه کوتاهتر و سریعتر و سریع چابهار به تهران با شاهراهی هشت یا شانزده بانده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرکت خوبی بود از طرف دولت انشاالله امیدوارم که شرکت‌های هندی هم بصورت برد و برد به این قرار داد نگاه کنند تا مردم هر دو کشور از این قرار داد بهره‌مند شوند.
آخرین اخبار