معرفی بیش از ۵۰۴ هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی ۵۰۴ هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد به دلیل عدم همکاری بانک ها تنها ۳۰۴ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در حالی که همواره رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی در خصوص پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن و تسهیلات ساخت مسکن تاکید بسیار زیادی داشته اند اما همچنان بانک ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن همکاری لازم را نداشته اند که طبق آخرین آمارهای ارائه شده از ۱۸ بانکی که موظف به پرداخت تسهیلات ساخت هستند هیچ کدام اقدام به پرداخت تسهیلات نکرده اند و همین امر باعث ایجاد مشکلات زیادی در روند ساخت به ویژه برای متقاضیانی که خود به تنهایی اقدام ساخت مسکن می کردند چراکه منابع مالی لازم برای آغاز پروژه وجود ندارد.

با توجه به آنکه میانگین ساخت هر متر مربع مسکن در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است بنابراین باید منابع مالی لازم  برای این پروژه ها ایجاد شود.

با توجه به آنکه طبق قانون جهش تولید مسکن باید بانک ها ۲۵ درصد از تسهیلات خود را به ساخت مسکن اختصاص دهند  در صورتی این تسهیلات پرداخت نشود مشمول جریمه می شوند که طبق اعلام اسماعیلی رئیس صندوق ملی مسکن تا به امروز ۲۵۰ هزار میلیارد تومان باید بانک ها برای عدم پرداخت تسهیلات درطی سه سال ۱۴۰۰،۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پرداخت کنند و بسیاری از بانک ها سعی می کنند از مسیرهای قانونی برای عدم پرداخت وام استفاده کنند‌.

در حال حاضر تنها یک بانک اقدام به پرداخت تسهیلات می کند که در همین رابطه عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده است  از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۵۰۴ هزار و ۶۷۷ متقاضی برای دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن به بانک مسکن معرفی شدند که از این میزان قرارداد ۳۵۰ هزار و ۵۶۳ واحد به مبلغ ۱۶۲ هزار میلیاردتومان منعقد شد.

مدیرعامل بانک مسکن میزان مبلغ واریز شده به حساب سازندگان طرح نهضت ملی مسکن را معادل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برشمرد.

حسینی توضیح داد: از مجموع تسهیلات واریز شده به حساب سازندگان معادل ۸۹ هزار میلیاردتومان از محل تسیهلات و ۶۱ هزار میلیاردتومان از محل آورده متقاضیان تامین شده است.

گفتنی است، طرح نهضت ملی مسکن کلان پروژه دولت سیزدهم در بخش مسکن است که به گفته وزیر راه و شهرسازی تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار واحد از آن اجرایی و عملیاتی شده است و از این میزان نیز حدود ۵۰۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار