بر اساس گزارش دولت هند، جابجایی کانتینر‌ها از طریق کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب (INSTC) افزایش قابل توجهی است.  

باشگاه خبرنگاران جوان؛ اعظم پورکند - بر اساس گزارش دولت هند، حرکت کشتی‌ها از طریق کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب (INSTC)، یک مسیر چندوجهی حمل‌ونقل که توسط هند، روسیه و ایران توسعه یافته است، در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ به میزان ۴۳ درصد افزایش یافته است. این گزارش همچنین افزود که ترافیک کانتینری در همین دوره ۳۴ درصد رشد داشته است. 

آخرین نسخه از «گزارش اقتصادی هند» -سندی که سالانه قبل از اعلام بودجه فدرال هند برای سال مالی آینده منتشر می‌شود- نشان‌دهنده افزایش تردد دریایی، از جمله از طریق بندر شهید بهشتی در چابهار ایران است. بندر شهید بهشتی در چابهار ایران، بندر بمبئی هند را به اوراسیا متصل می‌کند و بخشی از کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب محسوب می‌شود. 

در ماه مه ۲۰۲۴، هشت سال پس از ایجاد چارچوب کلی همکاری، هند و ایران یک توافقنامه ده‌ساله برای بهره‌برداری از بندر چابهار امضا کردند. بندر چابهار که به عنوان یک مسیر جایگزین برای مسیر خلیج عدن-کانال سوئز در نظر گرفته می‌شود، از سوی دهلی نو «دروازه استراتژیک برای باز کردن پتانسیل تجاری هند با آسیای مرکزی، روسیه و کشور‌های اروپایی» نیز است. 

بر اساس این توافقنامه، شرکت هندی Indian Ports Global Limited حدود ۱۲۰ میلیون دلار در ارتقای زیرساخت‌های بندر چابهار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. علاوه بر این، هند در همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی ایران، یک خط اعتباری ۲۵۰ میلیون دلاری برای حمایت از پروژه‌های شناسایی‌شده به منظور بهبود زیرساخت‌های بندر چابهار، ارائه کرده است. 

جزئیات کلیدی کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب 

بندر چابهار، اولین بندر آب‌عمیق ایران، بخش کلیدی کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب است – یک مسیر تجاری چندوجهی که اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران و آذربایجان به دریای خزر متصل می‌کند و سپس به شمال اروپا گسترش می‌یابد. کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب از بمبئی آغاز می‌شود و از بندرعباس، بندر انزلی و چابهار عبور می‌کند، سپس از دریای خزر گذشته و به آستراخان در جنوب روسیه می‌رسد. از آنجا، از طریق راه‌آهن و مسیر زمینی به مسکو و سن پترزبورگ متصل می‌شود. کارشناسان معتقدند که کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب به هند اجازه می‌دهد تا از پاکستان عبور کرده و به بازار‌های آسیای مرکزی دسترسی پیدا کند، جایی که شرکت‌های چینی به سرعت در حال تثبیت حضور خود هستند. 

به طور کلی، انتظار می‌رود که کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب زمان حمل‌ونقل را تا ۴۰ درصد کاهش دهد و طبق اعلام مقامات روسیه، هند و ایران میانگین زمان سفر را از ۴۵ الی ۶۰ روز به ۲۵ الی ۳۰ روز برساند. علاوه بر این، این کریدور احتمالاً هزینه‌های حمل‌ونقل را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. اگرچه کار بر روی کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب از اوایل دهه ۲۰۰۰ آغاز شد، اما پس از تحریم‌های اعمال‌شده توسط کشور‌های غربی علیه مسکو و پیش از آن علیه ایران، که صنعت دریایی جهانی را مختل کرد و هزینه‌های حمل‌ونقل را افزایش داد، توجهات جدیدی به آن جلب شده است. 

کریدور دریایی شرقی نیز بازگشایی شده است

علاوه بر چابهار، هند همچنین کریدور دریایی شرقی (EMC) را که مراکز لجستیکی مهم در شرق دور روسیه را به سواحل جنوب شرقی هند متصل می‌کند، بازگشایی کرده است. مسیر دریایی چنای-ولادی‌وستوک، که دومین مرکز کانتینری بزرگ هند را به شرق دور روسیه متصل می‌کند، از نظر تاریخی به دهه ۱۹۶۰ بازمی‌گردد، زمانی که یک مسیر تجاری کلیدی بین اتحاد جماهیر شوروی و هند بود. مقامات هر دو کشور اعلام کردند که بازگشایی این مسیر دریایی می‌تواند یک راه مقرون‌به‌صرفه و کارآمد از نظر زمان برای حمل کالا‌های اساسی مانند نفت و زغال‌سنگ از روسیه به هند باشد. 

منبع: آرتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار