مدیرمسئول بنیاد دایره المعارف و مرکز اسناد اردبیل از جمع آوری نزدیک به یک هزار نسخه سند تاریخی و تالیفات نویسندگان بومی این استان خبر داد.

 اصغر تقی زاده شکیبا گفت: کتابخانه جامع و اختصاصی " گنجینه فرهنگی اردبیل " که آثار موجود در آن متعلق به نویسندگان و اهالی قلم استان است، در بنیاد دایره المعارف اردبیل واقع در مجتمع فرهنگی هنری فدک پایه‌گذاری شده است.
مدیرمسئول بنیاد دایره المعارف و مرکز اسناد اردبیل از خالقان آثار، صاحبان انتشارات، علما، اساتید حوزه و دانشگاه، نویسندگان و مولفان بومی، مقیم استان و خارج از استان خواست برای ارج نهادن به تلاش علمی اهل قلم و اندیشه در حوزه‌های مختلف علوم و فنون، فرهنگی، هنری، ادبی و مذهبی، تقویت محتویات کتابخانه جامع و اختصاصی، الگوسازی برای نسل حاضر و آینده، مستندسازی و ارائه خدمات به مراجعان حداقل یک نسخه از آثار خود را به کتابخانه جامع و اختصاصی تحویل دهند.
این فعال فرهنگی افزود: با توجه به احتمال تخریب و از بین رفتن اسناد، عکس‌ها و مدارک تاریخی در طول سالیان در منازل، به مردم این اطمینان را می‌دهیم که از اسناد و اوراق تاریخی آنها عسکبرداری و نسخه برداری دیجیتال خواهیم کرد و نسخ اصلی را به خود آنها بازخواهیم گرداند و نسخه عکسبرداری شده را در کتابخانه جامع و اختصاصی به نمایش خواهیم گذاشت.
شکیبا گفت: آمادگی داریم تا شیوه‌های نگهداری صحیح و جلوگیری از تخریب و از بین رفتن اسناد و اوراق تاریخی را به دارندگان انگونه مدارک هویتی استان آموزش دهیم تا میراثی ارزشمند پاسداری شود.
او افزود: با کاخ موزه گلستان و کتابخانه و موزه ملی ملک تهران برای نسخه برداری دیجیتال از اوراق و اسناد متعلق به استان اردبیل که در نزد آنهاست، تفاهم نامه همکاری منعقد کرده ایم و برای انتقال نسخه‌هایی از اسناد و اوراق تاریخی اردبیل به استان اقدام خواهیم کرد.
شکیبا گفت: ۹۰۰ سند تاریخی استان شامل مکاتبات، فرمان نامه و عکس‌های دوره قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه در وزارت امور خارجه کشورمان موجود است که به نسخه برداری از آنها برای به نمایش گذاشتن در اردبیل اقدام خواهیم کرد.
مدیرمسئول بنیاد دایره المعارف و مرکز اسناد اردبیل گفت: احد پیشگر شاعر و محقق نمینی نیز ۳۰۰ قطعه سند تاریخی را برای ارائه به بنیاد دایره المعارف و مرکز اسناد اردبیل آماده کرده است که بعد از تامین محل و فضای مناسب و راه اندازی کتابخانه جامع و اختصاصی نسبت به جمع آوری و نمایش اسناد و مدارک اقدام خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.