رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: به طور رسمی سامانه سیرت برای سنجش کودکان از یکم آبان فعال می‌شود.

حجت‌الله الماسی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آئین افتتاحیه برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان سال ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳  گفت: سنجش سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ امروز ۲۸ مهر با تغییراتی نسبت به سال گذشته افتتاح شد. 

وی با بیان این که سال گذشته سامانه سیرت  سنجش به مشکل برخورد و همین امر باعث شد تا والدین، نوآموزان خود را در این سامانه در آخر سال ثبت نام کنند؛ ادامه داد: پایگاه‌های سنجش امسال ۳ روز را به توانبخشی و ۳ روز دیگر را به مداخلات یادگیری اختصاص می‌دهند.

وی با بیان این که سال گذشته سامانه سیرت در نوبت گیری تکمیل نشده بود اما امسال تکمیل شد؛ افزود: این سامانه طبق برنامه هفتم نتایج سنجش را در اختیار بقیه معاونین آموزش و پرورش قرار می‌دهد.

الماسی اعلام کرد: مراکز سنجش امسال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و به ۹۰۰ مرکز رسیده است همچنین در شهرهای بزرگ علاوه بر مرکز سنجش ۳۰۰ پایگاه موقت وجود دارد.

وی با بیان این که این مراکز به تجهیزات مداخلات یادگیری، گفتار درمانی و… مجهز است؛ تصریح کرد: پس از سنجش در همین مراکز سنجش مشکلات نوآموز بررسی و رفع می‌شود. همچنین در این مراکز مراقبین سلامت، مشاوره وجود دارد.

وی با بیان این که سنجش دانش آموزان از  ۱۵ مهر در البرز و تهران آغاز شده است، تصریح کرد: به طور رسمی سامانه سیرت برای سنجش کودکان از یکم آبان فعال می‌شود. همچنین امسال والدین کودکان زیر ۶ سال برای ورود به پیش دبستانی می‌توانند در سنجش ثبت نام کنند.

الماسی با بیان این که با اقدامات وزارت بهداشت، در مراکز سنجش کمبودی وجود ندارد؛ ادامه داد: سال گذشته حدود  ۲۰۰ هزار  نفر در سنین ۴ و ۵ سال را سنجش کردیم.

همچنین مصطفوی، معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه این مراسم گفت: نوبت گیری سنجش تخصصی شده  و ارزیابی کودکانی که معلولیت و بیماری خاص دارند با شرایط خاص و مراقبت ویژه در یک روز خاص انجام می‌شود.

وی با بیان این که کار ارزیابی‌ها با مداخله پیوند می‌خورد؛ تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌ها، مداخلات کودکان را در کودکستان شروع می‌کنیم و بچه‌ها در این دو سال، دوره‌هایی را می‌بینند. در این مراکز مربیان و مدیران مهدکودک‌ها باید آموزش ببینند و با سازمان تعلیم و تربیت کودک هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

مصطفوی گفت: دیرآموزان گروه فراموش شده آموزش و پرورش هستند که  در کنار دانش‌آموزان عادی حضور دارند و نیازمند مداخلات والدمحور هستند. 

وی افزود: اگر اولیا به موقع نوبت‌گیری کنند در اردیبهشت کار سنجش، تست مجدد، جهش و ارزیابی‌ کودکان تمام می‌شود و تابستان اقدامات مداخله‌ای انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار