ناظر گمرکات کردستان گفت: میزان مبادلات تجاری گمرکات استان در شش ماهه نخست امسال از لحاظ وزنی ۳۸ درصد و از حیث ارزش دلاری ۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

فرامرز امیدی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در نیمه نخست امسال حجم مبادلات تجاری گمرکات کردستان در مجموع به میزان ۲ میلیون و ۸۳۴ هزارو ۲۷۲ تن و به ارزش سه میلیارد و ۲۳۲ میلیون و ۹۳۰ هزارو ۵۹۷ دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳۸ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۱۴ درصد رشد داشته است.

ناظر گمرکات کردستان گفت: در همین مدت مقدار ۷۶۴ هزار و ۶۶ تن انواع کالا به ارزش ۳۷۶ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۹۷ دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است که از این میزان ۵۷۲ هزار و ۲۱۹ تن آن به ارزش ۲۲۹ میلیون و ۱۹۶ هزارو ۹۹۱ دلار نزد گمرکات استان اظهار و ترخیص شد.

وی گفت:  ۱۰ قلم اول کالاهای صادراتی از مرز‌های استان تراکتور کشاورزی، گوجه فرنگی، هندوانه، سیب درختی، مرغ منجمد گوشتی، آلوچه سیاه، کتاب، تخم مرغ خوراکی و شیرخشک است که به مقصد کشور‌های عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه، روسیه و ازبکستان ارسال شده است.

امیدی به کالا‌های ترخیصی از گمرکات تحت نظارت اشاره کرد و افزود: میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات در طول شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ مجموعاً ۱۱۸ هزار و ۲۱۶ تن انواع کالا به ارزش ۴۳۱ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۱۳۲ دلار بوده که سهم واردات قطعی ۱۳ هزار و ۱۴۸ تن به ارزش ۹۹ میلیون ۲۱۹ هزار و ۶۹۴ دلار بوده است.

 ناظر گمرکات استان یادآور شد: مجموع واردات و ورود موقت از نظر ارزش ۴۱ درصد و به لحاظ وزنی ۱۲۹ درصد رشد داشته است. 

وی گریزی به کالا‌های وارداتی زد و گفت: عمده کالا‌های وارداتی عبارت است از شمش طلا، شمش آلومینیوم، کالا‌های واسطه‌ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان که از کشور‌های عراق، امارات متحده عربی، اتریش، ترکیه، چین و ایتالیا به کشور وارد و درکوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شدند.

امیدی افزود: در همین مدت تشریفات گمرکی یک میلیون و ۹۲۱ هزارو ۳۴۱ تن انواع کالای ترانزیتی به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار از گمرک باشماق صورت گرفته که یک میلیون و ۶۴۶ هزار و ۶۱۴ تن آن به ارزش افزون بر یک میلیارد و ۶۸ میلیون دلار طی ترانزیت مبدا به کشور ورود شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۰۲ درصد و بلحاظ ارزش ۵۳ درصد افزایش داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار