به ادعای آژانس جاسوسی کره‌جنوبی، احتمالا کره‌شمالی هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام می‌دهد.

«سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی» روز پنجشنبه به قانونگذاران این کشور خبر داده «پیونگ‌یانگ احتمالا هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را پس از برگزاری انتخابات آمریکا در اواسط نوامبر (آبان) انجام دهد.»

به ادعای سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی، پیونگ‌یانگ گزینه‌های دیگری همچون آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را نیز در اختیار داد.

تاکنون کره‌شمالی ۶ آزمایش هسته‌ای زیرزمینی در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۳، ۲ آزمایش در سال ۲۰۱۶ و یک آزمایش دیگر در سال ۲۰۱۷ انجام داده است.

«شین وون-سیک» مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی روز دوشنبه مدعی شد که همسایه شمالی این کشور در حال آماده شدن برای انجام آزمایش هسته‌ای همزمان با برگزاری انتخابات آمریکا است.

از طرفی، طبق گزارش خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی به نقل از سرویس اطلاعات ملی این کشور، کره‌شمالی حدود ۷۰ کیلوگرم پلوتونیوم و مقدار قابل توجهی اورانیوم بسیار غنی شده (HEU) در اختیار دارد که برای ساخت ده‌ها سلاح هسته‌ای کافی است.

به ادعای این آژانس، به‌نظر می‌رسد کره شمالی برای انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای خود، زمان انتخابات ایالات متحده را در ذهن دارد.

ادعای کره‌جنوبی درحالی مطرح می‌شود که اخیرا کره‌شمالی یکی از تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را افشا کرده که به گفته مقامات سئول، این اقدام با هدف جلب توجه داخلی و بین‌المللی با برجسته کردن تهدید هسته‌ای پیونگ‌یانگ پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام شده است.

از طرفی یک قانونگذار کره‌جنوبی به یونهاپ گفت: «از نظر جهانی، می‌توان اقدام کره‌شمالی برای افشای تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را اقدامی همراستا با نزدیک شدن به انتخابات ایالات متحده تعبیر کرد، درحالی که از نظر داخلی به نظر می‌رسد پیونگ‌یانگ به‌دنبال افزایش اعتماد مردم در بحبوحه وضعیت بسیار وخیم اقتصادی باشد.»

در اوایل ماه جاری، رسانه دولتی کره شمالی جزئیات تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را برای اولین بار در قالب سفر «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی به این کشور فاش کرد، اما مکان این تاسیسات یا تاریخ بازدید کیم را فاش نکرد.

در طول بازدید رهبر کره‌شمالی از این تأسیسات، او از کارگران خواست تا مواد بیشتری برای سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی تولید کنند و گفت: «زرادخانه هسته‌ای کره‌شمالی برای مقابله با تهدیدات ایالات متحده و متحدانش حیاتی است.»

وی افزود: «این تسلیحات برای دفاع از خود و ظرفیت برای یک حمله پیشگیرانه مهم است. تهدید‌های اتمی ضد کره‌شمالی از سوی نیرو‌های متصل به امپریالیسم آمریکا از خطوط قرمز عبور کرده‌اند.»

اعتقاد بر این است که کره‌شمالی چندین سایت برای غنی‌سازی اورانیوم دارد. تحلیلگران می‌گویند که تصاویر ماهواره‌ای تجاری ساخت و ساز در مرکز اصلی تحقیقات علمی هسته‌ای «یونگ بیون»، از جمله کارخانه غنی سازی اورانیوم آن را در سال‌های اخیر نشان داده است که نشان دهنده توسعه احتمالی این برنامه است.

رهبر کره‌شمالی بر لزوم افزایش تعداد سانتریفیوژ‌ها به منظور «افزایش تصاعدی» سلاح‌های هسته‌ای و گسترش استفاده از نوع جدیدی از سانتریفیوژ برای تقویت بیشتر تولید مواد هسته‌ای با درجه تسلیحات تاکید کرد.

تخمین‌ها از تعداد سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی بسیار متفاوت است. در ماه ژوئیه، گزارشی از سوی فدراسیون دانشمندان آمریکایی منتشر شد که نشان می‌داد کره‌شمالی ممکن است مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت ۹۰ کلاهک هسته‌ای تولید کرده باشد، اما احتمالا نزدیک به ۵۰ کلاهک مونتاژ شده است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار