معاون منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گفت: ۱۷ ذخیرگاه جنگلی از گونه‌های بومی قزوین در مساحت هزار و ۷۶۰ هکتار شناسایی و ساماندهی شده است.

شهرام هاشم‌پور معاون منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گفت: استان قزوین بیش از ۲۸ هزار و ۱۵۷ هکتار عرصه جنگلی دارد و بیشترین سطح جنگلی استان در طارم و پس از آن در الموت واقع شده که در بسیاری از آنها گونه‌های خاص بومی و محلی رشد می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی گونه‌های خاص گیاهی در مناطق دیگر استان قزوین دیده نمی‌شود، اضافه کرد: به منظور حفظ گونه‌های گیاهی خاص به ویژه گونه‌های بومی استان، ذخیرگاه‌های جنگلی در استان قزوین شناسایی شدند که از جمله آن می‌توان به گونه "بلوط سیاه" و "بلوط اوری" در منطقه الموت غربی اشاره کرد که این گونه می‌تواند به طول ۱۵ متر و قطر ۲ متر رشد کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین ادامه داد: جنگل‌های گونه "ارس" با درختانی به قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ سال در الموت شرقی از عرصه‌های جنگلی شاخص استان قزوین به شمار می‌رود و این در حالی است که درخت "ارس" هر سال تنها سه دهم میلیمتر رشد می‌کند و اگر در راستای حفظ، حراست و نگهداری آن کوشش نکنیم، این سرمایه ملی از بین خواهد رفت.

وی گفت: تنها در دو منطقه الموت شرقی ۷۲۰ هکتار جنگل ارس وجود دارد که با برنامه ریزی و مطالعات صورت گرفته قرار شد تا این عرصه به ذخیرگاه جنگلی تبدیل شود.

از یک میلیون ۵۰۰ هزار هکتار مساحت استان قزوین بیش از ۸۰۰ هزار هکتار مربوط به منابع طبیعی است که ۶۰ درصد مساحت استان قزوین را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار