به‌نظر می‌رسد آمریکا و تروئیکای اروپایی می‌کوشند اقدام‌های تازه‌ای را به‌منظور تغییر معادلات میدانی در جنگ اوکراین در دستورکار قرار دهند.

در ادامه فضاسازی‌های غیرمستند مقام‌ها و رسانه‌های غربی با محوریت نقش‌آفرینی ایران در جنگ اوکراین، که طی دو سه سال اخیر به‌صورت مستمر ادامه داشته، در روز‌های گذشته شاهد موج تازه‌ای از خبرسازی‌های غربی با کلیدواژه «ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایرانی به روسیه به‌منظور استفاده در جنگ اوکراین» بوده‌ایم.

اگرچه موج‌سازی ضدایرانی اخیر به تنش دیگری در روابط ایران و غرب انجامیده و تهدید‌ها و اقدام‌های تحریمی تازه‌ای را علیه تهران به‌دنبال داشته، اما بررسی تحولات روز‌های اخیر نشان‌می دهد دولت‌های غربی از فراخور اتهام‌زنی‌های تازه علیه تهران، به‌دنبال پیشبرد راهبرد تازه‌ای هستند.

در چنین وضعیتی است که برخی کارشناسان معتقدند غربی‌ها با به‌راه‌انداختن بازی ضدایرانی تازه و دستاویز قرار دادن موضوع ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه، می‌کوشند فاز تازه‌ای را در معادلات میدانی جنگ اوکراین بگشایند و به تقاضای کی‌یف برای استفاده از موشک‌های دوربرد علیه اهدافی در خاک روسیه پاسخ مثبت دهند.

براین اساس به‌نظر می‌رسد طرح اتهام‌های تازه علیه ایران، آن‌هم در شرایطی که مقام‌های سیاسی – نظامی ایران طی روز‌های اخیر خبرسازی‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه را از اساس تکذیب کرده‌اند، قطعه‌ای از این پازل به‌شمار می‌رود.

سند سازی با استناد به عکس ماهواره‌ای

طرح اتهام‌های بی‌اساس علیه ایران تا جایی ادامه داشت که برخی رسانه‌های غربی تلاش کردند پاشنه‌آشیل این ادعاها، یعنی بی سند و مدرک بودن آنها را با انتشار تعداد عکس ماهواره‌ای رفع کنند. براین اساس هم بود که پایگاه‌خبری «اسکای‌نیوز» در روز‌های اخیر با انتشار گزارشی، کوشید القا کند عکس‌های ماهواره‌ای که دراین گزارش از کشتی‌های روس در بندر ایرانی منتشر شده، حامل موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایرانی به مقصد روسیه است.

این گزارش، اما با واکنش ایران مواجه شد و سفارت جمهوری‌اسلامی در انگلستان آن را داستان‌پردازی ماجراجویانه دانست. سفارت ایران در لندن در واکنش به ادعا‌های شبکه خبری اسکای نیوز طی پستی در فضای‌مجازی نوشت: «نه تصویری از موشک هست، نه مدرکی دال بر بارگیری یا تخلیه موشک و نه حتی مقصدی که موشک رفته است. فقط با استناد به عکس یک کشتی در بندر، می‌گویند ایران به روسیه موشک ارسال کرده‌است؛ این گزارش مبتنی بر رویکرد حرفه‌ای رسانه‌ای نوشته نشده، بلکه صرفا داستانی ماجراجویانه روایت شده‌است».

ماجرای گزارش چه بود؟

یک شبکه خبری در روز‌های اخیر با انتشار گزارشی اختصاصی، مدعی شد تصاویری که دراین گزارش منتشر شده، مربوط به یک کشتی باری روس است که قصد دارد موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایرانی را به روسیه منتقل کند؛ آن‌هم «یک روز پس از آن که آمریکا اعلام کرد معتقد است ارتش روسیه محموله‌هایی از موشک‌های بالستیک فتح ۳۶۰ ایران را دریافت کرده‌است».

دراین گزارش همچنین به نقل از یک منبع اوکراینی ادعا شده کشتی «Port Olya ۳»، که ۴ سپتامبر به روسیه رسیده، حدود ۲۲۰ موشک بالستیک کوتاه‌برد را از طریق دریای خزر به روسیه ارسال کرده‌است تا برای جنگ در اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش به نقل از منبع ناشناس اوکراینی مدعی است که «براساس داده‌های ردیابی، کشتی «Port Olya ۳» ۲۹ اوت (۸ شهریورماه)، در بندر امیرآباد ایران بوده‌است. گمان می‌رود این کشتی، که حامل موشک‌های بالستیک فتح ۳۶۰ با برد بیش از ۷۰ مایل بوده، پس از ورود به روسیه در یک قطار باری بزرگ بارگیری شده باشند».

کشتی‌های غیرقابل ردیابی در خزر؟

یک شبکه خبری با طرح این ادعا که «استفاده از کشتی‌های غیرقابل ردیابی در تجارت تسلیحاتی ایران و روسیه در دریای خزر رایج شده‌است»، ادامه می‌دهد که براساس داده‌های ردیابی موجود، کشتی روس به صورت منظم میان ایران و روسیه در حال تردد است و مشخص نیست مقصد موشک‌های بالستیک ایرانی پس از رسیدن به بندر روسیه کدام نقطه بوده‌است.

این گزارش در ادامه ارائه داده‌های مبهم از «تبادل تسلیحاتی ایران و روسیه از طریق خزر» به نقل از منبع اوکراینی پیش گفته، ادعا می‌کند که «احتمال می‌رود این موشک‌های بالستیک ایرانی به‌منظور آزمایش و همچنین آموزش بیشتر پیش از استفاده در میدان نبرد به منطقه نظامی «آشولوک» در استان آستاراخان روسیه برده شوند».

در ادامه این گزارش ضمن اشاره به تکذیب این ادعا‌ها ازسوی مقام‌های ایرانی و روس، به نقل از آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا ادعا شده‌است که روس‌ها احتمالا طی چند هفته آینده از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایرانی علیه مواضعی نیرو‌های اوکراینی استفاده خواهند کرد.

همچنین ادعا شده که «ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایرانی به روسیه «اقدامی جدی» در چارچوب کمک‌های نظامی ایران به روسیه است؛ کمک‌هایی که تا پیش از این شامل پهپاد‌های تهاجمی و گلوله‌های توپخانه می‌شد و باعث افزایش تحریم‌ها و خشم غرب شده‌است».

پشت پرده اتهام‌زنی‌ها

دراین گزارش با اشاره به موج تحریمی تازه دولت‌های غربی علیه ایران، عنوان شده‌است که کشتی «Port Olya ۳» یکی از کشتی‌هایی است که در آخرین فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

دراین میان اما، به یک موضوع مهم دیگر نیز اشاره شده؛ اینکه گذشته از تحریم‌ها، انتظار می‌رود عرضه موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه، آمریکا و انگلیس را وادار کند تا به اوکراین اجازه شلیک موشک‌های دوربرد آمریکایی و انگلیسی را به اهدافی در داخل خاک روسیه بدهد.

این در شرایطی است که با وجود درخواست‌های مکرر کی‌یف دراین زمینه، آمریکا و انگلیس با این درخواست اوکراین موافقت نکرده‌اند و فضاسازی‌های ضد ایرانی اخیر در چارچوب این موضوع قابل بررسی است. در چنین شرایطی گفته می‌شود وزرای امورخارجه آمریکا و انگلیس مشغول رایزنی با مقام‌های اوکراینی به‌منظور صدور اجازه شلیک موشک‌های دوربرد آمریکایی و انگلیسی به اهدافی در داخل خاک روسیه هستند؛ رایزنی‌هایی که قرار است با تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس همراه شود.

منبع: همشهری آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایران وایرانی
۱۴:۱۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
میگما ما گشنه ایم چگار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۲:۳۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
این دولتهای غربی تظاهرات‌های کشورهای غربی را برای ایران یک پیروزی میدانند غرب میخواهد وجه ایران رابین کار بچه گانه خدشه داربکند که ایران از روشها حمایت میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
عجب مدرک موثقی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
ایران هم حق داره مثل شماها تسلیحات بفروشه.درضمن ایران ازکسی اجازه نمیگیره که چکاربکنه یا نکنه.ایران نوکری روسپرده به کشورهای عربی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
برید سراغ ترکیه که همه جوره داره به اسرائیل کمک میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
خودشان با کشتی و هواپیما و زمینی و هوایی و هرچی می توانند روز و شب سلاح می ربزند تو غزه بر علیه یک شهر کوچک بی دفاع بعد برای اوکراین که ناتو پشتشه این جنجال را به پا کردند.
Iran (Islamic Republic of)
نیک نفس
۱۰:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
چرا کاری می کنید که برای کشور اینقدر هزینه ساز باشه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
کجایند مدعیان حقوق بشر تا ببینند امریکا و غرب با انواع موشک ها و بمب های ممنوعه با جان انسانهای بی گناه در سرتاسر جهان چه کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
می خواهند کشتارغیرنظامیان رادرغزه باسلاحهای آمریکایی وغربی توجیه کنند این تبلیغات را راه انداختند.وگرنه روسیه خودش تولید کننده موشک بالستیک است که آمریکا و اروپا را هدف گرفته تادر موقع لزوم باخاک یکسان کند.انشالله.
Iran (Islamic Republic of)
واقه گرا
۱۰:۰۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
بخاطر،اسراییل وجنگ غزه می باشد،،در طول این سال ها از سال ۱۹۴۸ تاکنون ،شرایط به این سختی و تنگنا، نبوده است،آن هم با یک گروه کوچک نه اعراب،،اسراییل پایگاه غرب و دول پیروز متفق جتگ جهانی دوم منهای روسیه است، پاشنه آشیل غرب است ،اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
خوب با اولین شلیک چنین موشکهای که معلوم می شود محموله از کجا آمده ایران و روسیه مگه مغز .... خوردن! کلاً غرب از اول هم خود را ارباب جهان تک قطبی!!!! می دانسته و کمکهای نظامی غرب به صهیون کودک کش در روز روشن به کسی ربط ندارد! ولی دیگران باید حتماً از این عتیقه ها اول اجازه بگیرند که آب بخورند یا نه!!!
Germany
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
میخوان جنگ روسیه و اوکراین رو به جنگ اسلام و مسیحیت تبدیل کنن
آخرین اخبار