انتشار فهرست تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به کارمندان خود با حواشی بسیاری همراه شده است و حالا مجلس به دنبال بانک مرکزی برای توضیح این موضوع است.

۸ شهریورماه بود که سرانجام پس از یک وقفه چندماهه بانک مرکزی گزارش تسهیلات پرداختی بانک‌ها وموسسات اعتباری (اصل وام به همراه سود) به کارکنان، مدیران و اعضای هیئت مدیره آنان در سال ۱۴۰۲ را بر اساس قانون منتشر کرد.

بررسی اطلاعات مربوط به تسهیلات اعطایی بانک‌های کشور به کارمندان، مدیران و اعضای هیات مدیره خودشان نشان می‌دهد از مجموع ۲۹ بانک و موسسه اعتباری که اطلاعات خود را برای بانک مرکزی ارسال کردند، حجم کل تسهیلات به ۹۱۵،۹۸۳،۷۶۹ میلیون ریال می‌رسد.

بر این اساس بیشترین میزان تسهیلات پرداختی در میان بانک‌ها در سال گذشته به بانک ملت برمی‌گردد که رقمی به ارزش ۱۸۸.۷۱۶.۸۲۰ میلیون ریال تسهیلات به کارمندان خود پرداخت کرده است و پس از آن بانک سپه با ۱۴۵.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال و بانک ملی با ۹۴.۰۹۸.۸۱۲ میلیون ریال در جایگا‌های بعدی قرار دارند.

وام

همچنین بانک مرکزی آمار مجموع تسهیلات پرداخت شده، به معنای اصل وام به همراه سود، که به کارکنان، مدیران، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و موسسات اعتباری تعلق گرفته نیز منتشر کرده است که در یک جدول نام موسسه اعتباری نور نیز گنجانده شده است.

طبق ماده ۲ قانون آیین‌نامه تسهیلات اعطایی بانک‌ها به کارمندان، مجموع تسهیلات پرداختی آنها نباید بیش از ۴۰ برابر سقف تعیین‌شده قانون مدیریت کشوری برای حداقل حقوق یعنی ۲ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان یا ۷ برابر حداقل حقوق و فوق‌العاده مستمری باشد. همچنین سقف تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن و جعاله تعمیرات مسکن در سال ۱۴۰۲ معادل ۵۵۰ میلیون تومان است.

نرخ سود تسهیلات بانک‌ها به کارمندان باید مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار باشد و نباید از منابع سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز استفاده شود، بلکه باید از محل منابع مالکانه موسسه اعتباری تامین شود، همچنین میزان تسهیلات به کارکنان شرکت‌های وابسته، نرخ سود و کارمزد، مدت زمان بازپرداخت و... باید مطابق با ضوابط مقرر انجام شود. تخلف بانک‌ها از آیین‌نامه مشمول مجازات‌های انتظامی مقرر در ماه ۴۴ قانون پولی و بانکی کشور است.

اعطای تسهیلات بانکی به کارکنان بانک‌ها که با واکنش‌های بسیاری زیاده مواجه شده است یکی از نکات این فهرست اطلاعات مربوط به وام پرداختی به کارمندان خود بانک مرکزی است در این گزارش وجود ندارد.

تسهیلاتی که مصباحی مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در در خصوص آن در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: در مورد مسائل بانکی در کنار سایر اصول بانکداری اسلامی یک اصل وجود دارد مبنی بر اینکه باید در توزیع تسهیلات عدالت مبنا باشد.

او ادامه داد: مبنای عدالت در توزیع تسهیلات یک موضوع درباره تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است باید به تناسب ظرفیتی که برای تولید دارند به آنها تسهیلات داده شود؛ بنابراین اگر بانکی به افراد یا مجموعه‌هایی تسهیلات ارایه می‌کند باید عادلانه و متناسب با ظرفیت طرف باشد. اما درباره قرض‌الحسنه‌ها باید نیاز و توان بازپرداخت‌ها مبنای توزیع تسهیلات باشد و قرض‌الحسنه باید به افرادی پرداخت شود که نیازمند است نه کسی مستغنی است و البته این وام هم باید بر اساس اولویت نیاز‌ها پرداخت شود.

در همین راستا هم برخی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان نوشتند: یعنی چه هر کارمند بانکی برای خودش وام راحت میگیرد و ما مردم که دستمان به جایی جز خدا بند نیست نمی‌توانیم از وام و تسهیلات استفاده کنیم.

همچنین یکی دیگر از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: چرا کسی از تسهیلات کارمندان خود بانک مرکزی نمی‌پرسد؟

در ادامه هم یکی دیگر از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: چرا هیچ نظارتی بر بانک‌ها نیست؟ وام‌ها با سود کم یا صفر پرداخت می‌شود درحالی که برای یک وام کم انقدر برای مردم عادی سخت گیری می‌کنند.

در واکنش به پرداخت تسهیلات کارمندان بانکی هم عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد دولت چهاردهم در گفت‌وگو با رسانه ملی توضیح داد: اولاً بانک‌ها تسهیلات قرض‌الحسنه به کارمندانشان نمی‌دهند و نرخ سود دارد و سود از آنها می‌گیرند، ثانیاً بالاخره آنها هم بر اساس یک آیین‌نامه و مقرراتی پرداخت می‌کنند؛ مقرراتی که سال‌ها وجود داشته و این را هم بگوییم که بالاخره کارمندان زحمتکش بانک هم حق‌وحقوقی دارند. ما نمی‌گوییم که جدا از مردم باشند، اما بالاخره از ۶ صبح تا آخر وقت در تعطیلی، برف و سرما همیشه باید سر کار باشند و حتی یک دقیقه نمی‌توانند بیکار باشند و باید پشت باجه باشند و کار کنند، ما از آنها هم باید دفاع کنیم.

مجلس به دنبال دعوت از مسئولان بانک مرکزی برای توضیح درباره پرداخت وام به کارکنان بانکی

در ادامه هم جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به انتشار فهرست تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به کارکنان خود گفت: در تلاش هستیم تا در اولین فرصت از مسئولان بانک مرکزی دعوت کنیم تا در کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها توضیحاتی را داشته باشند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص عدم انتشار فهرست تسهیلات پرداختی خود کارکنان بانک مرکزی هم بیان کرد: با دعوت از مسئولان بانک مرکزی تمام موارد مورد دغدغه را سوال خواهیم کرد و باید منتظر باشیم تا توضیحات مسئولان بانک مرکزی را در این زمینه بشنویم.

پرداخت تسهیلات بانک‌ها که صدای نمایندگان مجلس را هم در آورد و در همین راستا به تازگی بیش از ۴۰ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار نامه‌ای به وزیر اقتصاد و دارایی در باره موضوعات مختلف اقتصادی از جمله وام‌های کلان پرداختی بانک‌ها به کارکنان خود، هشدار دادند.

حالا باید منتطر ماند و دید سرانجام بانک مرکزی فهرست تسهیلات پرداختی به کارکنان خود را  منتشر خواهد کرد و مجلس از پس از دعوت از مسئولان بانک مرکزی از توضیحات آنها قانع خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
پس خبر ندارید آقایان نماینده مجلس و وزیر و وزا و تمام کارکنان دستگاه های دیگه دولت چه مزایایی میگیرن که وام کارمندان بانک هیچ به حساب میاد خونه و زمین هایی که گرفتن حقوق های چندبرابری که میگیرن پاداشهای میلیاردی سفرهای خارجی رانتهای اطلاعاتی وغیره و سرمایه هایی که به باد میدهید اول تکلیف اینها را معلوم کنید ما وام نمی خواهیم یه کارمند بانک بعد ۳۰ سال استرس وقت مردنش میرس نه مثل علمایی که ۹۰ سال در قید حیاتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
بی خود نیست که بانک ملت برای دادن وام مسکن و متمم این‌همه سنگ اندازی می کرد از دادن وام به مردم خوداری می کرد بهانه مي آورد. دستگاه‌های نظارتی چه می‌کنند؟ ترک فعل دستگاه های نظارتی راچه کسی بررسی، می کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
خب بگید که حقوق چقد میدن؟شما با ۱۵ ۲۰ تومن چه میتونید بکنید. باشه وام ندید ولی حقوق رو مثل ادم بکنید. طرف شاگرد مکانیک یه کار ساده یک ربعه با سواد دیپلم ناقص میکنه ۲۰۰تومن میگیره. بعد کل درامد یک روز کارمند و کارگر اعم از بانکی و غیربانکی چند؟ خودزنی نکنیم. باشه پس مزایای وزارت خارجه نفت گاز پتروشیمی شستا مناطق ازاد و غیره رو هم بگیرید. طرف تو مناطق ازاد داره خداتومن حقوق میگیره که یک سالش از وامهای بانک بیشتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
بیچاره کارمندان آموزش فنی وحرفه ای در سطح استانها که از تمام امکانات یک کارمند ساده محرومند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
والله ما هم کارمند بانکیم از اول هم پشت باجه بودیم تا آخر هم همینه پارتی هم نداریم شاید دو سالی یکبار صد تومن وام بهمون بدند که یک پراید قراضه هم نشه . هر چی وام هست مال بالا دستی ها خصوصا هییت مدیره و مرکزی ها هست ....وام های میلیاردی مال اونهاست
Germany
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
چرا فقط کارمندان بانک‌ها را می‌بینید...فیش حقوقی یک کارمند بانک را با نهادهای دیگه مقایسه کنید(مثل شهرداری شرکت نفت )یا جاهای دیگه...به کارمند بانک زمین چند تا نمیدن اما کارمندهای دیگه حتی آموزش و پرورش میگیره...اگر کارمند آموزش پرورش ۱۰ میلیون حقوق میگره کارمند بانک باید ۵۰ میلیون بگیره....اینقدر گیر الکی ندید خود نمایندها مگه کم میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
لطفا دریافتی کارمندان آموزش فنی وحرفه ای شاغل در استانها رو هم ببینید من با 27سال سابقه رسمی با مدرک کارشناسی و3فرزند دریافتیم حدود 8میلیون تومان هست وبعد از کسر اقساط بانک به 6ملیون تومام میرسه.آهای سازمان امور استخدامی،آهای برنامه وبودجه،آهای وزیر کار،آهای دوات،آهاااااای نمایندگان مجلس خوابید یا بیدار؟میشنوید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
فرق بانک ها با بقالی ها و دکانها چیست؟
در بقالی ها جنس می خریم و سود تجارت می پردازیم اما از بانک ها پول می خریم و سود نزول می پردازیم.
وجه تشابه آنها هم این است که نظارت نمی شوند. و مردم هم محکوم به پرداخت سود با هر رقمی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
فساد سیستمی کشور را فلج کرده
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۱۳:۳۳ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
ما دوتا فامیل داریم که کارمند بانک اند ،یکیشون شیلات ماهی خریده دو سه تا خونه هم داره ، و یکی دیگشون هم خانمه و شوهرش بنگاه معاملات املاک زده و چندین تا خونه داره!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
درد انجاست که همین بانک ها از پول خود مردم بخواهند به همان مردم وام دهند خونشان را در شیشه میکنند روزگار را به جایی کشاندند که دزدی را قانون کرده اند البته برای خودی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
بساط مسخره بازیتون رو جمع کنید،بجای اینکه مشکلات مردم رو حل کنید ،ذهن مردم رو سوق میدید سمت دیگه.
ازهزینه های هنگفتی که باید برای مردم خرج بشه ولی میره تو سوریه،عراق ،فلسطین ،لبنان ،یمن و..... بگید برای مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
هرکسی که دستش به جایی بند باشه خوب میکنه و میبره و میدزده
فقط اون بدبختهایی که دستشون به جایی نمیرسه سرشون بی کلاه مونده بدجور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
وام کارکنان بانکها بایدکسری ازوامهای پرداختی به مردم باشد
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۰:۱۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
بیچاره مردم بخاطر 50تومان وام چه گرفتاریهای که میکشند
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۸:۲۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
آقای همتی آیا اون کارگری که در معدن کار میکند و امکان مرگش در معدن وجود دارد هم میتواند به همین اندازه کارمندان بانک که زیر کولر کار میکنند وام بگیرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
رئیس کل بانک مرکزی را عوض کردن و آقای فرزین را بجاش گذاشتن که ادعا می کرد، قیمت دلار باید کاهش یابد.
قیمت دلار را که کاهش نداد بلکه افزایش هم داد، منابع بانکی را هم به تاراج داد.
آقای فرزین باید محاکمه و پاسخگوی عملکرد و وعده های که محقق نشد، باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
پس ما پرسنل فراجا که در سرما و گرما و ناامنی و اغتشاش و درگیری و روزهایی که تعطیل است همه مسافرتن و ما سرکاریم چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
کاش یکی هم از کارکنان فراجا حمایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
بی زحمت برید حقوقها و وام‌های نجومی شرکت‌ها پتروشیمی و شرکت نفت رو هم بررسی کنید نمیخواد بند کنید به بانکها، معلوم نیست با. جه سیاستی رو دارید دنبال میکنید که میخواید کشور رو به حاشیه بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
آقایان نمایندگان عزیز این وام ها که امروز دریافت نشده حالا شما از خواب بیدار شدید از قبل بوده،هست و خواهد بود
وقتی خود نمایندگان وام های آنچنان خودرو و... میگیرن بعد می‌خواهند جلوی بقیه را بگیرن
بنیه خراب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
یه کارمند بانک در ۳۰ سال یک میلیارد و سیصد کلا وام میگیره.یه نماینده در ۴ سال حداقل ۱۰ میلیارد و با نام های متفاوت میگیره.از ماشین شاسی بلند ....کارمند بانک سند خانه خودش که چند برابر ارزش وام را داره در ۳۰ سال در گرو بانک میکنه و هر وامی ۱۰ تا ضامن همکار ازش میگیرن.ولی مردم عادی حاضر نیستند یه ضامن بیارن و کل وام رو هوا است و نمیتونن پس بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
اعداد را یک پانزدهم اعلام کردید ؟؟؟!!!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
یک گزارش دیگر هم باید بدهید که بانکها چقدر از سرمایه های ایرانیان به اتباع وام داده اند
Iran (Islamic Republic of)
میلاد وظیفه
۰۷:۳۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
ای بیچاره کارگر بینوا کارگر مردم مظلوم ایران منتظر وام‌های کوچک هستن اونوقت آقایون وام‌های چندصد ملیونی به کارمنداشون میدن برای واگ ازدواج زوج ها باید ۱ سال تو صف باشن به خاطر همین چیرا میگم عدالت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
چه عجب!!
باشگاه خبرنگاران هم در این خصوص چیزی نوشت واقعا
آخرین اخبار