معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اتهام‌زنی غرب درباره ارسال موشک‌های ایرانی به این کشور گفت که «شواهد نشان می‌دهد که چنین همکاری وجود ندارد».

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه و در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و روسیه، تاکید کرد که همکاری‌های فنی-نظامی روسیه و ایران خلاف قوانین بین‌المللی نیست.

ریابکوف در جمع خبرنگاران تصریح کرد: همکاری‌های فنی-نظامی بین کشور‌های ما به گونه‌ای انجام می‌شود که حاوی عناصری نباشد که ناقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل و ناقض قوانین داخلی کشور‌های ما باشد.

به گفته این دیپلمات روس، همکاری مسکو و تهران در این زمینه موازنه منطقه‌ای در غرب آسیا را برهم نمی‌زند.

این اظهارات معاون وزیر امورخارجه روسیه پس از آن مطرح می‌شود که دولت آمریکا با تکیه بر ادعای واهی مقامات و رسانه‌های این کشور مبنی بر ارسال موشک‌های کوتاه-برد ایران به روسیه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را به این بهانه که در انتقال تسلیحات به مسکو دست دارد، تحریم کرد.

«سید عباس عراقچی» وزیر امورخارجه ایران نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: یک بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند؛ ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام. معتادین تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟ تحریم‌ها راه حل نیستند بلکه بخشی از مشکل هستند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: اگر آمریکایی‌ها همچنان می‌خواهند به صادرات برخی کالا‌های ایران به روسیه بپردازند، این مشکل آنهاست. بار‌ها شواهد معتبری ارائه شده است که نشان می‌دهد چنین همکاری وجود ندارد. جعل‌های بدخواهانه اساساً تنها چیزی است که ما از واشنگتن در مورد سیاست و تعامل ما با سایر کشور‌ها می‌بینیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فدراسیون روسیه بر اساس وظایف و منافع خود به توسعه همکاری‌ها با همه کشورها، از جمله ایران ادامه خواهد داد.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به ادعای اثبات نشده ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه-برد از سوی تهران به مسکو تاکید کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: تهران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها و همچنین فاصله گرفتن از گفت‌وگو‌های آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند، بلکه کشور‌های دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار