سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای سخنان نخست وزیر ارمنستان در «مجمع بین‌المللی گفت‌وگوی ایروان» را تحریف واقعیت دانست.

آیخان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای سخنان نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در «مجمع بین‌المللی گفت وگوی ایروان» را تحریف واقعیت دانست و تاکید کرد: ایروان باید از ادعای ارضی علیه باکو دست بردارد.

به نقل از پایگاه خبری وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، حاجی زاده با اشاره به پیشنهاد ایروان برای امضای صلح بر اساس مفاد توافق شده پیش‌نویس «توافقنامه صلح»، گفت: امضای این پیش‌نویس با حذف مفاد غیرتوافقی و تلاش برای به تعویق انداختن حل مشکلات موجود در روابط دو جانبه به مرحله بعدی قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه قانون اساسی ارمنستان خواستار اتحاد مجدد ایروان و قره‌باغ کوهستانی شده است، تاکید کرد: بار دیگر یادآوری می‌کنیم که صرف نظر از اینکه طرف ارمنی به چه شکلی قصد امضای توافقنامه صلح را داشته باشد، شرط اصلی امضای توافقنامه صلح واقعی و پایدار، پایان دادن به ادعای مستمر ارضی ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان است که این ادعا در قانون اساسی این کشور گنجانده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان خاطرنشان کرد: ما از طرف ارمنی که با استفاده از تریبون‌های مختلف به لفاظی‌های تهاجمی علیه کشورمان ادامه می‌دهد، می‌خواهیم از بیانیه‌هایی که به چشم‌انداز برقراری صلح پایدار میان باکو و ایروان آسیب می‌زند، دست بردارد.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان روز گذشته (سه‌شنبه) با اشاره به توافق باکو و ایروان بر سر ۸۰ درصد پیمان صلح گفت که صلح پایدار در قفقاز جنوبی نه تنها ممکن، بلکه واقع‌بینانه است.

تارنمای رادیو عمومی ارمنستان به نقل از سخنرانی پاشینیان در مجمع بین المللی گفت وگوی ایروان نوشت که ۸۰ درصد از پیمان صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان مورد تائید طرفین قرار گرفته است.

پاشینیان توضیح داد: ۱۳ ماده و مقدمه پروژه (پیمان صلح) کاملاً مورد توافق قرار گرفته است. بخش‌هایی از سه ماده دیگر که شامل دو جمله می‌شود، مورد موافقت قرار گرفته، بدین معنی که با یکی از این جملات موافقت شده و با دیگری موافقت نشده است.

وی مضمون این جملات را فاش نکرد، اما اشاره کرد که ایروان به صورت رسمی پیشنهاد کرده است که پیمان صلح بر اساس مفاد توافق شده امضا شده و مذاکرات در مورد موضوع‌های باقی مانده ادامه یابد.

در همین ارتباط الهام علی‌اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نیز پیش از این اعلام کرده بود که باکو و ایروان در مورد حدود ۸۰ درصد متن معاهده صلح توافق کرده‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
آذربایجان = مهره پوتین برای فشار به ارمنستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
فعلا همین صلحنامه رو امضا کن قانون اساسی طلبت
آخرین اخبار